07 بهمن 774

کوچ سرفینگ یا کاناپه گردی چیست؟

3270 دفعه

هزار شهر و اقامت رایگان رایگان! حتی بدون خرج 1 سنت!

یکی از مشهورترین شبکه‌های اجتماعی وب، در حوزه گردشگری و محل اقامت پرتال کوچ سرفینگ دات کام، می باشد. كوچ سرفينگ محفلی که به شما کمک می‌کند تا سفری ارزان را به اقصی نقاط جهان تجربه کنید. کاوچ سرفینگ نام یک شبکه اجتماعی است که اقامت رایگان در اختیار مسافران قرار می دهد.

اما اینجا خبری از هتل یا مهمان خانه نیست، «مهمان‌نوازی رایگان» است که در فارسی به معنای «کاناپه گردی» است اما از آنجا که این عبارت برای فارسی زبانان بیگانه است، می‌توان از «ميهمان نوازی رایگان» از آن یاد کرد. کوچ سرفینگ یک شبکه اجتماعی مبتنی بر وب و اپلیکیشن‌های موبایلی است و عضویت در این شبکه رایگان است. اعضای آن می‌توانند به وسیله جستجو با دیگر اعضاء ارتباط برقرار کرده و از امورات یکدیگر مطلع شوند.. افراد با عضویت در این سایت و مشخص‌کردن محل سکونت خود، اعلام آمادگی می‌کنند که جای خواب رایگانی را برای یک یا چند نفر در خانه‌شان آماده کنند و همچنین می­توانند به هر جای دنیا سفر کنند، بدون آنکه هزینه‌ای برای محل سکونتشان بپردازند. میزبانان موظف به انجام کارهایی از قبیل درست کردن غذا، دادن حوله تمیز و خدماتی از این دست نیستند. اگر میزبان مهمانان خود را به گردش دور شهر ببرد یا برای آن‌ها صبحانه درست کند، تنها از روی میل شخصی است و در اصل نوعی لطف کردن در حق آن‌هاست.

کوچ سرفینگ در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک پروژه داوطلبانه (دلی) توسط بنیانگذار کیسی فنتون، دانیل هافر، سباستین لی توان و لئوناردو باسینی آغاز به کار کرد. یک ایمیل به گروهی از دانشجویان ایسلندی این ایده را که مردم در هر کجا كه تمایل خواهند داشت تا خانه‌هایشان را با غریبه‌ها (یا دوستانی که هنوز ملاقات نکرده‌اید) به اشتراک بگذارند، متولد شد. این شبکه بیش از ۱۲ میلیون عضو دارد و ۲۰۰ هزار شهر در سراسر جهان را پوشش داده است.

پس از حمل و نقل، اقامت دومین آیتم پر هزینه در مخارج سفر است. برای بسیاری از علاقمندان به سفر تامین هزینه ها کار آسانی نیست. بنابراین آنچه که بیش از همه اهمیت دارد از میان برداشتن موانع مالی برای رفتن به مقصدهای جدید است. دنیا ساکنین مهمان نواز بسیاری دارد. مردمی که خود به سفر علاقمند هستند و خوشحال می شوند اگر بتوانند سفر کردن را برای همفکران مسافرشان راحت تر کنند.

بعد از پیوستن به این شبکه اجتماعی می توانید افرادی را که تا کنون متقاضی دیدار از کشور و شهر شما بوده اند را جستجو کنید. همچنین کسانی که به دنبال میزبان می گردند به دو طریق می توانند در این سایت اقدام نمایند. ابتدا از طریق موتور جستجوی سایت کوچ سرفرهای دیگر را در شهر مورد نظرپیدا کنند و با خواندن پروفایل آنها چند نفر را به عنوان کاندید انتخاب کنند و برایشان پیامی جهت آشنایی بیشتر و اعلام درخواست برای آمدن به میهمانی ارسال کنند. یا آن که در یک آگهی همگانی دیگران را از زمان سفر و مدت اقامتشان در مقصد مطلع سازند و منتظر دریافت پیام از میزبانان احتمالی خود بمانند. متقابلاً میزبانان نیز باید اطلاعات کافی از خودشان در اختیار مسافران قرار دهند و نسبت به قول و قرارهایی که با هم می گذارند متعهد باشند. میزبان و میهمان هر دوی شان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یکدیگر به بخش رفرنس ها در پروفایل کاربران مراجعه کنند. این بخش سابقه شما به عنوان یک کوچ سرفر را روشن می کند. اگر میزبان خوبی بوده باشید میهمانان پیشین شما در این بخش نظرات مثبت خود را درباره شما می نویسند تا اعتبارتان افزایش یابد. در مجموع فرآیند یافتن یک میزبان و میهمان خوب کار خیلی پیچیده و دشواری نیست و بیشتر از پیدا کردن یک هتل خوب و ارزان قیمت وقت شما را نمی گیرد.

کوچ سرفرها در سال های اخیر پا را از این هم فراتر گذاشته اند و از این وب سایت به عنوان ابزاری جهت برگزاری رویدادها و سفرهای کوچ سرفری استفاده نموده اند. فرقی نمی کند کجای دنیا باشید، کوچ سرفینگ می تواند ابزار اطلاع رسانی شما باشد، رویدادی را برنامه ریزی کنید، آن را به اطلاع دیگران برسانید و منتظر کوچ سرفرهای دیگر بمانید.

سیستم اصلی این کوچ سرفینگ به معنای اقامت یه مسافر در منزل یه بومی به عنوان مهمان و به طور رایگان است، یعنی هر وقت کسی از شهر دیگه یا از یه کشور دیگه به شهر شما آمد با شما از طریق اینترنت تماس گرفت که آیا امکانش هست چند روزی رو مهمان شما باشد یا نه، میزبانی یک فرد بومیه که به مسافر اقامت می‌دهد، رایگان بودن این سیستم به این معنا نیست که میزبان باید برای مسافر هزینه کند، و میزبان هم حق ندارد برای فراهم کردن مهم اقامت از مسافر پول بگیرد، و مسافر هم حق ندارد خرجی به گردن میزبان بگذارد.

سایت، به کاربرانش اجازه می‌دهد تا درباره کاربران دیگر، نظر بدهند و اصطلاحاً رفرنس مثبت یا منفی بنویسند. هر اندازه شما رفتار بهتر و خوبی با کاربران داشته باشید، چه در مراسم‌ها و چه در میزبانی‌ها و مهمانی‌ها، رفرنس مثبت کسب کرده و این رفرنس مثبت، به شما امکان می دهد تا یک کاربر معتبر و مطمئن در این پرتال میلیون نفری شوید. در بین افراد تنها ۸ درصد از سوی این سایت تأیید شده‌اند و حدود ۶ درصد هم از نظر اخلاقی ضمانت شده‌اند. اما بقیه اعضا – یعنی بیش از ۸۰ درصد اعضا- تأیید یا از نظر اخلاقی ضمانت نشده‌اند. بااین حال از سال ۲۰۰۴ تا اوت ۲۰۱۱ که بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ دیدار و میزبانی انجام شده اتفاقی رخ نداده است..

اگر می‌خواهید این شبکه اجتماعی را از طریق گوشی موبایل دنبال کنید، به سایت http://www.couchsurfing.com/mobile مراجعه کنید و اپلیکیشن مربوطه را دانلود کنید.

اول با کاربران و محیط سایت آشنا شوید. بعد در رویدادهایی که در سایت معرفی می‌شود و گروه‌ها ان عضو شده و از ان ها کسب اطلاع کنید و با برخی از کاربران قدیمی، آشنا شوید. مخصوصا آن هایی که رفرنس مثبت زیاد دارند!

 از سال ۲۰۰۴ که این شبکه تشکیل شده تا به حال بیشتر از ۳ میلیون توصیه نامه رد و بدل شده که بیشتر از ۹۹.۶ درصدشون مثبت بوده که نشون دهنده امنیت بالا و جذاب بودن شبکه برای اعضاست. هرشخصی یک پروفایل مخصوص به خود دارد که مشخصات فردی، علایق، اطلاعاتی مربوط به خونه را دارد .

مراقب باشید که از این سایت برای دوست یابی یا بیزینس یا مسائلی از این دست استفاده نکنید و به دیگر کاربران برای این موضوعات پیام ارسال نکنید، چرا که با رفرنس‌های منفی دیگر کاربران مواجه شده که ادامه فعالیت شما را در این پرتال، با مشکل رو به رو می‌کند و بر اساس مقررات سایت، احتمال حذف شدن از سایت را نیز تجربه خواهید کرد!

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در شنبه, 17 اسفند 1398 13:34
محتوای بیشتر در این بخش: کوچ سرفینگ در ایران »