20 آذر 1397

کشورهای اروپایی ویزای شینگن

1613 دفعه

 حوزه شنگن یا منطقه شنگن (شینگن)به منطقه ای از اروپا گفته می شود که طبق معاهده ای به همین نام، قانون کنترل روادید در بدو ورود را برای مسافران تور اروپا در این منطقه حذف شده است. یعنی در کشورهای پیمان شنگن حرکت و مبادله افراد و هر نوع کالا ( به شرط قانونی بودن) آزاد است و مسافران و گردشگران می توانند با گرفتن ویزای شنگن به تمامی کشورهای عضو این منطقه آزادانه سفر کنند .

در سال 1985 چند کشور اروپایی این معاهده را امضا کردند و رسما این منطقه به وجود آمد، در ادامه کشورهای دیگر نیز با امضای این قرار داد، به این منطقه پیوستند و اکنون 26 کشور اروپایی عضو پیمان شنگن هستند. 

این 26 کشور اروپایی عضو منطقه شنگن که برای ورود به آنها، باید ویزای شنگن را دریافت کنید عبارتند از :

سوییس - سوئد - اسپانیا - اسلوونی - اسلوواکی - پرتغال - لهستان - نروژ - هلند  - مالت - لوکزامبورگ  - لیتوانی - لیختن اشتاین - لتونی - ایتالیا - ایسلند - مجارستان - یونان - فرانسه - آلمان - استونی - دانمارک - بلژیک - جمهوری چک - اتریش - فنلاند

ویزای شینگن چیست و به چند نوع تقسیم می شود ؟

برای سفر به منطقه شنگن در تور اروپا شما نیاز دارید تا از طریق یکی از سفارتخانه های اروپایی ویزای شینگن را دریافت کنید که به سه نوع تقسیم می شود . در اینجا قصد داریم در مورد ویزای مسافرتی شنگن صحبت کنیم که خود به سه نوع ویزای یک بار ورود ، ویزای دوبار ورود و ویزای چند بار ورود تقسیم می شود .

- با صدور ویزای شنگن یک بار ورود(Single-entry) ، شما فقط یک بار حق ورود به کشورهای حوزه شنگن را خواهید داشت . با این اوصاف اگر پس از ورود به کشورهای حوزه شنگن بخواهید به کشوری سفر کنید که عضو منطقه شنگن نیست ( برای مثال کشور انگلستان) دیگر نمی توانید وارد کشورهای حوزه شنگن بشوید .

- با صدور ویزای شنگن دو بار ورود می توانید پس از ورود و خارج شدن از کشورهای حوزه شنگن دوباره به این منطقه بازگردید ( البته در یک بازه زمانی مشخص ).

با اخذ ویزای شینگن چند بار ورود(Multiple-entry) می توانید در بازه زمانی 90 روزه چند بار به کشورهای حوزه شنگن سفر کنید.

به علت بالا بودن تعداد متقاضیان ویزای شینگن ، سفارت خانه های اروپایی که ویزای شنگن را ارائه می دهند ، وظیفه ثبت درخواست ویزای شنگن و تکمیل فرم های ویزای شنگن را به عهده شرکت هایی با نام اختصاری VFS (Visa Facilitation Services)گذاشته اند . البته باز هم به دلیل تقاضای بالا، این شرکت ها در چک کردن فرمهای تکمیل شده دقت نمی کنند. توجه داشته باشید این وظیفه متقاضی ویزا است که این فرم ها را به دقت پر کرده و تحویل دهد و اگر دو بار درخواست ویزای متقاضی رد شود ( که می تواند از کامل نبودن فرم یا مدارک ناشی شود) ، اخذ ویزای شنگن سخت تر خواهد شد. پس بهتر است برای مطمئن شدن از تکمیل درست فرم ها و مدارک به متخصصین این امر مراجعه کنید تا با مشاوره ویزای شنگن بتوانید با اطمینان بیشتری فرایند اخذ ویزای خود را پیش ببرید.
سفر بین کشورها حوزه شنگن با صدور ویزای شنگن برای هر فردی آزاد و مجاز است اما باید به دو نکته اساسی توجه کرد: 
نکته اول: توجه داشته باشید که پرواز ورودی به حوزه شنگن باید به کشوری باشد که صادر کننده ویزای شما است. این امر برای سفارتخانه های حوزه شنگن مهم است ، پس زمانی که بلیط خود را برای اخذ ویزا ارائه می دهید به این نکته دقت کنید. 
نکته دوم: برای اغلب سفارت های کشورهای اروپایی مهم است که بخش اعظم روزهایی که در حوزه شنگن هستید را در کشورشان بگذرانید. بدین معنی که اغلب شبهایی که می خواهید در اروپا بگذرانید باید در کشور صادر کننده ویزا باشد ، پس زمانی که رزرو هتل همراه با واچر را برای اخذ ویزا ارائه می دهید به این نکته دقت کنید.

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 06 اسفند 1399 14:53