28 دی 1402

پرینت رنگی چیست و چه تفاوتی با چاپ رنگی دارد؟

37 دفعه

هنگامی که صحبت از پرینت و چاپ می کنیم اغلب افراد تصور می کنند که این دو واژه، معنای یکسانی دارند. در حالی که چنین نیست. کپی پرینت رنگی با چاپ رنگی بسیار متفاوت است و از دستگاه های مختلفی برای انجام هر کدام از این کارها استفاده می شود. در این مطلب به بررسی جوانب مختلف این موضوع خواهیم پرداخت و بهترین مجموعه چاپی در تهران را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

تفاوت پرنت رنگی و چاپ رنگی

تفاوت پرنت رنگی و چاپ رنگی

در صحبت های عامیانه هیچ تفاوتی میان دو واژه " پرینت" و " چاپ "نیست. اما هنگامی که با متخصصین صنعت چاپ صحبت می کنیم به خوبی متوجه می شویم که این دو واژه با یکدیگر متفاوت اند و از تکنولوژی های جداگانه ای برای انجام هر کدام استفاده می شود. امروزه دستگاه های بسیار پیشرفته و مدرنی در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از آن ها در راستای افزایش کیفیت و ماندگاری تصویر کار می کنند.

معمولا پرینت یا چاپ تصاویر رنگی نسبت به تصاویر سیاه و سفید طرفداران بیشتری دارد. این موضوع در خصوص مشاغل تبلیغاتی بیشتر مشاهده می شود. زیرا ایجاد جذابیت های بصری برای آن ها مهم است. اما دانشجویان و دانش آموزان تمایل دارند از پرینت سیاه و سفید استفاده کنند تا مجموع هزینه های آن ها کاهش یابد. برای این دسته از مشتریان کیفیت و ماندگاری اهمیت زیادی ندارد. در ادامه به تعریف هر کدام از واژگان فوق می پردازیم.

چاپ چیست؟

برای چاپ تصاویر از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته استفاده می شود. این دستگاه ها با کمک تکنولوژی های روز دنیا حداکثر کیفیت و ماندگاری را برای تصاویر ایجاد می کنند. پس هدف از چاپ، ثبت یک تصویر باکیفیت و ماندگار است و قیمت آن نسبت به پرینت بیشتر است. به طور مثال دوربین های عکاسی دیجیتال، اقدام به چاپ تصاویر می کنند نه پرینت !

پرینت چیست؟

هدف از پرینت، صرفا ارائه یک محتواست و کیفیت و ماندگاری آن اهمیت چندانی ندارد. به طور مثال برای جزوه، کتاب، پایان نامه از واژه پرینت استفاده می شود. توجه داشته باشید که پایین بودن کیفیت پرینت نسبت به چاپ، به عنوان یک ایراد یا نقص درنظر گرفته نمی شود. بلکه ماهیت پرینت بدین شکل است. هنگامی که قصد چاپ یا پرینت فایل های خود را دارید باید ابتدا نیاز خود را در نظر بگیرید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. مراکز چاپی همچون "زودکپی" تلاش می کنند تا پرینت ارزان را با کیفیت قابل قبول ارائه دهند تا طول عمر محتوا افزایش پیدا کند.

پرینت رنگی چیست

انواع جوهر در پرینت رنگی

پرینت نسبت به چاپ کاربرد بیشتری دارد و به دو نوع رنگی و سیاه سفید تقسیم می شود. در پرینت های رنگی از جوهرهای مختلفی استفاده می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. پیشنهاد ما این است که به سراغ مراکز چاپی بروید که از جوهرهای باکیفیت استفاده می کند:

·جوهر مدل Dye Base

جوهر Dye Base جزو جوهرهای ارزان قیمت درنظر گرفته می شود که استفاده از آن بسیار راحت است و بسیاری از مراکز چاپی از آن استفاده می کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد عدم مقاومت آن در برابر نور است. پس اگر تمایل دارید محتوای شما ماندگاری بیشتری داشته باشد باید به سراغ سایر جوهرها بروید.

·جوهر مدل Pigment Base

اگر بخواهیم مواد تشکیل دهنده این جوهر را بررسی کنیم باید اشاره ای به ذرات کوچک و حلال آن داشته باشیم. برای ساخت این جوهر مراحل پیچیده ای طی می شود به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان ترجیح می دهند به سراغ ساخت آن نروند و جوهرهایی را تولید کنند که پروسه آسان تری دارند.

·جوهر Sublimation

این جوهر ویژگی جالبی دارد و آن هم این است هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرد به گاز تبدیل می شود. از این جوهر برای چاپ کردن تصویر بر روی متریال مختلف استفاده می کنند. ابتدا تصویر بر روی کاغذ یا سایر سطوح چاپ می شود و سپس از پرس حرارتی استفاده می کنند. در نهایت با استفاده از یک لایه محافظتی، میزان ماندگاری تصویر را افزایش می دهند.

·جوهر مدل Fluorescent

همان طور که از نام این جوهر پیداست از فلوئورسنت ساخته می شود و تصاویری که با این جوهر چاپ می شوند هیچ تفاوتی با سایر جوهرها ندارند. جالب است بدانید که این جوهرها با قرارگیری در برابر اشعه فرابنفش می درخشند.

·جوهر نامرئی

جوهر نامرئی که در چاپ مورد استفاده قرار می گیرند شباهت زیادی به فلوئورسنت دارند اما در نور عادی قابل مشاهده نیستند. این جوهرها با قرارگیری در معرض اشعه ماورابنفش دیده می شوند. به همین دلیل در اغلب مواقع برای چاپ هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

· جوهر هنری

جوهر هنری از چندین طیف خاکستری برخوردار است که معمولا در پرینترها و لابراتوارها استفاده می شود.

· جوهر مایع

پرینترهای جوهر افشان از جوهر مایع استفاده می کنند. تصاویری که بدین روش چاپ می شوند از شفافیت بالایی برخوردارند و در کارهای گرافیکی و چاپی کاربرد دارد.

انواع جوهر در پرینت رنگی

تخفیف کپی پرینت برای شما !

فرقی نمی کند که شما یک دانشجو هستید یا دانش آموز، کارمند، استاد دانشگاه و ... ! بلکه مهم این است که اگر حجم فایل ها و اسناد شما زیاد است و می خواهید که هزینه شما کاهش پیدا کند می توانید به سراغ مراکزی همچون " زودکپی " بروید. در این مرکز هزینه چاپ به مراتب پایین تر است و سفارشات شما با کیفیت بهتری انجام می شود. در مجموعه "زودکپی" از دستگاه های مدرن و تکنولوژی های روز دنیا برای آماده سازی سفارش مشتریان استفاده می شود.