16 مرداد 1396

پرواز چارتر چیست؟

2472 دفعه

پرواز چارتر، یکی از اصطلاحاتی است که هنگام خرید بلیط هواپیما زیاد با آن مواجه میشویم. عبارت «چارتر کردن» فقط برای پرواز کاربرد ندارد، برای هتل یا باقی وسایل نقلیه‌ی مسافرتی مثل قطار و اتوبوس و کشتی و... نیز به‌کار می‌رود. اما در ایران اصطلاح چارتر بیشتر برای بلیط‌های هواپیما جا افتاده است.

بلیط هواپیما

امروزه هواپیمایی‌ها و آژانس‌های مسافرتی برای جذب مشتریان بیشتر، سعی می‌کنند خدمات متفاوتی را ارائه دهند. یکی از این خدمات پروازهای چارتر هستند که در ایران هم رواج پیدا کرده‌اند

تفاوت پروازهای چارتر با پروازهای برنامه‌ریزی شده در این است که آن‌ها بر خلاف پروازهای نوع دوم هرگز به طور مستقیم در هواپیمایی‌ها رزرو نمی‌شوند و در عوض باید آن‌ها را از ارایه‌دهندگان ثالثی مانند گردانندگان تورها یا آژانس‌های مسافرتی تهیه کرد.

معمولا آژانس‌های مسافرتی تعدادی از بلیط‌های برخی از مسیرها مثل سفرهای زیارتی به شهر مشهد، که در تمام فصول مسافران زیادی دارد و یا شهرهای خاصی که کارکنان کمپانی‌های بزرگ دائما در آنها به رفت و آمد مشغول اند را به صورت عمده خریداری می‌کنند. بدیهی است در صورت خرید عمده، قطعا مبلغ کمتری به نسبت خرید تکی پرداخت خواهند کرد؛ به همین دلیل خرید به صورت چارتری برای آژانس‌ها و شرکت‌ها مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

مسافران اغلب اوقات می‌توانند پروازهای چارتر را به خصوص اگر نزدیک زمان پرواز باشد، با قیمتی ارزان رزرو کنند. این ارزانی به این دلیل است که ارائه‌دهنده‌ی ثالث قبلا پول صندلی هواپیما را پرداخت کرده‌ است، بنابراین بسیار مشتاق خواهد بود تا با ارزان فروختن بلیت خود، برخی از هزینه‌های از دست رفته را جبران کند. با این حال، برای بسیاری از سفرهای گردشگری یا سفرهای کاری، رزرو پروازهای چارتر و موارد مشابه مزیت‌های فراوانی به همراه دارد.

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در سه شنبه, 25 ارديبهشت 1397 16:14