28 مرداد 1396

هیچ‌هایکینگ یا رایگان سواری چیست؟

2519 دفعه

هیچ هایکینگ سوار شدن بر وسیله نقلیه عبوری با بلند کردن دست به قصد سفر و بدون پرداخت کرایه است. این شیوه، یک راه متداول برای سفر می باشد سفری که ممکن است بلند ‌مدت یا کوتاه باشد. در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی هیچ‌هایکر یا رایگان‌سوار در اروپا وجود دارد که با استفاده از این شیوه سفر می‌کنند.

هیچ هایکینگ یا رایگان‌سواری نوعی مسافرت رایگان است که فرد مسافر معمولاً با ایستادن کنار جاده و نشان دادن انگشت شست یا اشارات مختلف خواهان آن می‌شود تا رانندگانی که مایل به سوار کردن او باشند متوقف شوند.

هیچ هایکینگ

تصویر جوانی که شست دستش را بالا گرفته و با یک کوله بر دوش، در حاشیه‌ی یک جاده کویری ایستاده، حتی گاهی مقصد خود را روی مقوا نوشته و در دست می‌گیرد تا ماشین‌های هم‌مسیر با خود را راحت‌تر پیدا کند.

در «هیچ‌هایکینگ» یا رایگان‌سواری، مسافر کنار جاده می‌ایستد، شست دست خود را به عنوان نشانه بالا می‌گیرد و سوار ماشین یا کامیون مسافری دیگر شده و مسیر خود را همراه با او می‌پیماید. او با این شیوه، از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر می‌رود، بی آن‌که هزینه‌ای برای حمل و نقل خود بپردازد.

در ابتدا، هیچ‌هایکینگ یک شیوه‌ی ارزان برای سفر بوده، اما به مرور تبدیل به یک سبک زندگی شده که در آن می‌توان آزادانه به سفر رفت و تجربه‌های جدید کسب کرد.  رایگان‌سواری یک شیوه‌ی جالب و هیجان‌انگیز برای شناخت زیست‌بوم‌های گوناگون است. به‌علاوه، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه نیز هست. عده‌ای دیگر نیز به دنبال تجربه‌ی هیجان سفر هستند و این روش، بسیار هیجان‌انگیز است، چرا که امکان آشنایی با انسان‌های مختلف از فرهنگ‌ها و طبقات و ملیت‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

هیچ هایکینگ

اینترنت و انتشار خاطرات هیجان‌انگیز این مسافران از سفرهای رایگان خود و ماجراجویی‌هایشان، به افزایش روزافزون کسانی که از این شیوه برای مسافرت استفاده می‌کنند، کمک کرده است. هیچ‌هایکینگ، بهترین راه برای یاد گرفتن زبان‌های گوناگون است، چرا که در تعامل مستقیم با مردم یک شهر یا کشور، زبان آن‌ها را خواه ناخواه یاد می‌گیرید، اما سعی کنید پیش از سفر نیز کمی با زبان آشنا شوید. علاوه بر زبان، سعی کنید اندکی با قوانین کشور مبدا نیز آشنا باشید تا در دردسر نیفتید.

رایگان‌سواری انواع مختلف دارد: سفر با وسایل نقلیه‌ی موتوری نظیر ماشین، کامیون و اتوبوس- سفر با قطار که نیازمند بالا پریدن روی قطار است. البته می‌توان خطر این کار را به جان نخریده و از راهبر قطار برای سوار شدن به آن، اجازه گرفت.- سفر با کشتی و قایق که به آن «بوت‌هایکینگ» (boathitching) می‌گویند.- سفر با هواپیما و هلی‌کوپتر که «ایرهایکینگ» (Airhitching) نام دارد.

هیچ هایکینگ

نکاتی که در هیچ هایکینگ باید بدانید:

سعی کنید تا حد امکان سبک سفر کنید، بعد از آب و غذا مهم‌ترین چیزی است که باید در کوله‌ی خود داشته باشید، نقشه‌ی شهر یا کشوری است که به آن سفر می‌کنید. توجه داشته باشید که مواد غذایی و آب کافی به همراه داشته باشید.

بهترین جا برای سوار شدن ماشین در آزادراه‌ها و نزدیک به رمپ‌های خروجی و ورودی خواهد بود، نزدیک به محل توقف کامیون‌ها هم محل مناسبی برای این منظور است. هرگز از مرکز شهر سوار ماشین نشوید. سعی کنید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودتان را به حاشیه‌ی شهر رسانده و از آن‌جا، سوار ماشین مناسب شوید.

مهم‌ترین، مهم‌ترین و مهم‌ترین نکته در هیچ‌هایکینگ این است که مکان مناسبی را برای ایستادن انتخاب کنید. جایی را برای ایستادن انتخاب کنید که در طول جاده به خوبی دیده شوید تا رانندگان زمان کافی داشته باشند و بتوانند تصمیم بگیرند که شما را سوار بکنند یا نه.

لباس مناسب و حوله را هم فراموش نکنید. ممکن است مدتی طولانی مجبور باشید در جاده‌ها بمانید، پس سرما خوردن یا گرمازدگی چندان خوشایندتان نخواهد بود.

خود را برای یک پیاده رویه طولانی اماده کنید. این واقعا ساده نیست زیرا که شما باید قبل از سفر به یک پیاده رویه طولانی همراه با شانس سوار شدن در یک خودرو فکر کنید.این یکی از بزرگترین مشکلات غیر قابل پیش بینی هیچ هایکینگ است.

یک نقشه از منطقه مورد نظر تهیه نمایید تا متوجه شوید که آیا خودرویی که در آن سوار شده اید شما را به مقصدتان نزدیک تر میکند و یا خیر!

اگر سفری طولانی در پیش دارید بهتر است با زبان مردمان آن منطقه آشنایی نسبی ای پیدا کنید.خیلی از اوقات رانندگان هیچ هایکینگ در طول سفر با مسافران هم صحبت میشوند و اگر شما نسبت به آن زبان اگاهی نداشته باشید سفری طولانی و کسل کننده ای را در پیش رو خواهید داشت.

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

 

آخرین ویرایش در شنبه, 16 تیر 1397 11:34