05 خرداد 1397

مناسب ترین کیسه خواب در مسافرت

1172 دفعه

 

ابتدا به یک تعریف کلی از کیسه خواب می پردازیم و در ادامه به خصوصیات انواع کیسه خواب ها و چگونگی انتخاب یک کیسه خواب مناسب خواهیم پرداخت:

در واقع کیسه خواب رخت‌خواب مدرنی است که لحاف و تشک هر دو را باهم دارد به نحوی که این دو به وسیله یک زیپ یا تکمه به همدیگر متصل هستند و فرد استفاده کننده پس از خوابیدن درون آن با بستن زیپ یا تکمه‌ها لحاف را به تشک میبندد.

مناسب ترین کیسه خواب در مسافرت

کیسه خواب اولین بار توسط پرایس پرایس-جونز در اواخر قرن 19 میلادی اختراع شد.کیسه خوابهای بسیار متنوعی در بازار موجود است که هریک خواص و قابلیتهایی را دارا می باشند.یکی از تجهیزاتی که در امر گردشگری بسیار پر اهمیت است کیسه خواب می باشد. هر چقدر وقت و سرمایه بیشتری جهت خرید کیسه خواب صرف نمایید با آرامش و راحتی بیشتر در سفر مواجه خواهید شد.

 

کیسه خوابهای بسیار متنوعی در بازار موجود است که هریک خواص و قابلیتهایی را دارا می باشند که پرداختن به همه آنها امکان پذیر نیست اما سعی می شود در اینجا به تشریح اصول اولیه در خصوص کیسه خواب بپردازیم.

از لحاظ گرمایی کیسه خوابها در سه دسته طبقه بندی می گردند:

1- کیسه خوابهای سنتی یا تابستانه: این نوع مخصوص کمپینگ در هوای گرم و تابستانی بوده و علاوه بر راحتی از مواد بسیار سبکی تشکیل شده که حمل ونقل آنها را بسیار آسان نموده است.

2- کیسه های سه فصله: از این نوع کیسه خواب می توان در دمای 25 – 10 در جه بالای صفر نمود .کیسه خواب 3 فصله قابلیت استفاده در بیشتر ایام سال و مکانهای مختلف را دارا می باشند.

این نوع کیسه خواب ها با امکان خروج هوای داخل به بیرون در هوای گرم باعث خنک ماندن بدن می شوند.

3- کیسه خواب زمستانه یا چهار فصل: در هوای سرد می بایست به یک کیسه زمستانه مجهز باشید. این کیسه خواب ها با وجود مشکلات سنگینی و حمل و نقلی که دارند قابلیت حفاظت از شما در دمایی بین صفر تا منفی 40 را دارا می باشند .

کیسه خواب ها از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده :

1- کیسه خواب پر: این کیسه خواب از پرهاى ریز یا همان کرک پرندگان تشکیل شده است و الیاف آنها طبیعی، گرمتر، سبک تر، با دوام، فشرده و کوچک و گران قیمت بوده و درضمن تمیز کردن آن مشکل و در صورت خیس شدن قابلیت عایق بودن خود را از دست می دهد.

2- کیسه خواب های ترکیبی: جنس این نوع کیسه خواب ها از الیاف مصنوعی، سنگین و ارزانتر است، کیسه خواب های ترکیبی در اثر خیس شدن قابلیت عایق خود را از دست نداده و به آسانی تمیزو به سرعت خشک می شوند،

الیاف مصنوعی موجود در کیسه خواب های ترکیبی بسیار متنوع می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

Polarguard: این نوع الیاف بسیار مقاوم است و بعد از خیس شدن سریع خشک می شود.نزدیک به بیست سال است که از آن در صنعت ساخت کیسه های الیاف مصنوعی استفاده می شود

Polarguard HV: در ساخت جدید ترین کیسه خواب های ترکیبی از این نوع الیاف استفاده می شود که تقریبا بیست درصد گرمتر و بیست و پنج درصد سبکتر از الیاف Polarguard است.

Polarguard 3D: این نوع الیاف مصنوعی مقاوم ترین نوع درالیاف مصنوعی است که علاوه بر خواص دو مدل فوق فشرده تر، گرم تر و بسیار راحت می باشد.

Quallofil: خصوصیت این الیاف به حفظ گرما و سبک بودن آن است در واقع برای گرم ماندن مجبور به حمل یک کیسه سنگین نمی باشید.

Hollofil: از الیاف بکار رفته در کیسه های تابستانه است که گرمای آن بیست درصد از Polarguard بیشتر است.

کیسه های خواب از نظر شکل ظاهری نیز:

کیسه خواب مستطیلی شکل : این کیسه خواب مناسب افرادی است که در هنگام خواب زیاد تکان می خورند،چون فضای زیادی دارد. در ضمن می توان با اتصال دو کیسه خواب مستطیلی شکل از طریق زیپ مشترک یک کیسه خواب بزرگتر یا دو نفره ایجاد نمود.

Tapered: در این نوع کیسه خواب قسمت شانه عریضتر از قسمت پایین است ، بنابراین فضای زیادی برای مانور و حرکت در آن وجود ندارد .

مومیایی: این نوع کیسه خواب راحت و نرم اما بسیار چسبان بوده و کاملا قابلیت حرکت کردن را از شما صلب می کند. این نوع کیسه گرمترین نوع کیسه است که قسمت بدن و سرپوش به خوبی گرمای بدن را حفظ می کند. این کیسه مخصوص هوای بسیار سرد و شرایط بد آب و هوایی است.

رنگ کیسه خواب:

رنگ کیسه خواب در نگاه اول چندان با اهمیت به نظر نمی آید اما بطور کلی کیسه های تیره رنگ گرما را بیشتر به خود جذب کرده و اگر کیسه خیس شده باشد بهتر خشک می گردد.

و برای مکان های گرم بهتر است از کیسه خواب های رنگی استفاده کنید.

 

آخرین ویرایش در شنبه, 05 خرداد 1397 13:09