16 دی 1402

انواع سیستم اعلام حریق به چه عناصری حساس هستند؟

35 دفعه

ایجاد یک محیط امن (سیستم اعلام حریق) یکی از اولویت های هر فضای بسته ای است. تفاوتی ندارد که سازه مورد نظر از نوع صنعتی، تجاری و یا مسکونی باشد. در همه این موارد باید امنیت محیط در هر شرایطی برقرار باشد. سیستم اعلام حریق یک تکنولوژی پیشرفته محسوب می‌شود که در طیف گسترده ای از ساختمان‌ها قابل استفاده می‌باشد.

اگرچه راه اندازی این سیستم‌ها میتواند یک هزینه به نسبت جزئی را متحمل افراد کند اما در مقایسه با هزینه هایی که حریق و آتش سوزی های عظیم بوجود می‌آورند بسیار ناچیز است. در این مقاله ضمن توضیح اینکه سیستم اعلام حریق چیست. در مورد عناصری که این دستگاه‌ها به آن حساسیت دارند توضیحات مهم و مفیدی را ارائه میدهیم تا افرادی که به دنبال خرید هستند حداقل بدانند چه المان هایی در محیط می‌تواند روی این دستگاه‌ها تاثیر مستقیم بگذارد.

انواع سیستم اعلام حریق به چه عناصری حساس هستند؟

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق این قابلیت را دارد که به صورت زود هنگام به تشخیص شروع آتش سوزی بپردازد. همانطور که میدانید زمانی که یک حریق اتفاق می‌افتد به تدریج وسعت و حجم آن افزایش پیدا میکند. وقتی که به این مرحله میرسد طبیعتآ استفاده از انواع سیستم اطفاء حریق یا خاموش کردن آن بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

بنابراین یک سیستم اعلام حریق میتواند از همان بدو آغاز آتش سوزی کوچک در قالب آلارم یا آژیر که به صورت زنگ و صداهای بلند است عوامل انسانی را باخبر کند. البته برخی از آنها به قدری هوشمند هستند که حتی میتوانند به دستگاه های دیجیتال متصل شوند تا افرادی که در فواصل بسیار دور قرار دارند سریعا از آتش سوزی اطلاع پیدا کنند. نمونه های مختلفی از این سیستم‌ها وجود دارد که هرکدام به عناصر خاصی حساس هستند که در ادامه به تفکیک هر کدام را توضیح میدهیم.

سیستم اعلام حریق حساس به دود

یکی از عناصر بسیار مهمی که در زمان بروز حریق یا آتش سوزی در محیط پراکنده می‌شود دود غلیظ حاصل از آتش است. باز هم در اینجا تفاوتی ندارد که چه ماده ای در حال سوختن است. حتی اگر یک کاغذ ساده نیز دچار حریق شود یک دود خاصی را بوجود می‌آورد که معمولا در محیط های بسته این دود به سمت بالا حرکت میکند و در نزدیکی سقف و محیط پیرامون تجمع می‌یابد.

دستگاهی که به عنوان دیتکتور دود در یک محیط نصب می‌شوند به شناسایی این عنصر حاصل از حریق می‌پردازند. معمولا تکنولوژی این دستگاه‌ها از طریق لیزر است و به خوبی حریق را شناسایی می‌کنند.

سیستم اعلام حریق حساس به حرارت

سیستم اعلام حریق حساس به حرارت

این دستگاه‌ها نیز همانطور که از نام آن کاملا مشخص است زمانی میتوانند یک اعلام حریق آشکار داشته باشند که دمای محیط از حد استاندارد و از پیش تعریف شده بطور ناگهانی افزایش پیدا کند. در واقع سنسورهای دمایی که در این گونه دستگاه‌ها تعبیه شده است به راحتی تشخیص میدهند که دمای پیرامون به دلیل بروز حریق دچار نوسان شده است. در نتیجه از این طریق می‌توانند به شناسایی آتش بپردازند. موقعیت نصب آنها نیز بسیار اهمیت دارد. زیرا نباید در نقاطی که دما دائما در حال تغییر است نصب شوند.

سیستم اعلام حریق از طریق ردیابی شعله

عنصر دیگری که در زمان بروز حریق بوجود می‌آید زبانه های آتش است. یکسری تشعشعات خاصی از حریق یا شعله به محیط پراکنده می‌شود که سنسورهای نصب شده روی این سیستم اعلام حریق به راحتی آنها را شناسایی میکنند. این سیستم‌ها از تکنولوژی بسیار پیشرفته و جدیدی برخوردار هستند که درصورت استفاده صحیح و قرار گرفتن در یک نقطه مناسب امنیت کامل را در فضاهای بسته مختلف فراهم میکنند.

دیتکتورهای گازی

دیتکتور گازی زمانی فعال خواهد شد که غلظت مشخصی از گازهای اشتعال زا یا گازهای سمی در محیط پراکنده باشند. در مواقعی ممکن است در محیط های کاری و صنعتی نشت گاز داشته باشیم. حال آنکه این امکان وجود دارد که گازهای سمی حاصل از آتش در محیط پخش شوند. در همه موارد این دیتکتورها بهترین عملکرد را دارند و میتوانند به شناسایی این آلاینده‌ها بپردازند. دسته بندی های مختلفی برای این دستگاه‌ها وجود دارد که میتوان به تکنولوژی مادون قرمز، الکتروشیمیایی، کاتالیستی و غیره اشاره کرد.

کدام دستگاه مناسب محیط ما است؟

برای آنکه بتوانید به انتخاب و خرید انواع سیستم اعلام حریق بپردازید لازم است که ابتدا یک کارشناس فعال در زمینه نصب انواع دستگاه‌ها و سیستم های اعلام و اطفاء حریق به ارزیابی محیط بپردازند. با توجه به شرایطی که در ساختمان وجود دارد و نوع معماری همچنین المان های پر ریسکی که در داخل سازه هستند میتوان تشخیص داد که کدام دیتکتورها عملکرد ایده آلی را خواند داشت. بنابراین برای انتخاب بهترین سیستم حتما با یک کارشناس با تجربه مشورت داشته باشید.

خرید باکیفیت ترین سیستم های اعلام و اطفاء حریق از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

خرید باکیفیت ترین سیستم های اعلام و اطفاء حریق از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ

شرکت به سازان سرای مهر آهنگ به عنوان یکی از تولید کنندگان برتر انواع جعبه آتشنشانی در کشور است که در کنار طراحی و ساخت این محصولات مجوز نصب و راه اندازی سیستم های اعلام حریق در نمونه های مختلف را دارد. کارشناسان این مجموعه با بهره مندی از تخصص و دانش کاری بالا میتوانند یک محیط امن و ایده آلی را در سازه های گوناگون بوجود آورند. مشتریان گرامی جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به آدرس اینترنتی Bsma.ir مراجعه داشته باشند.

آخرین ویرایش در شنبه, 16 دی 1402 16:09