21 -2664

برای غلبه بر ترس از پرواز چه کنیم؟

2844 دفعه

امروزه یکی از بهترین روش های مسافرت در مسافت های طولانی و میانی استفاده از هواپیما هاست. استفاده از سفر های پروازی از هر زمان دیگری بیشتر است ولی با توجه به اینکه این وسیله نقلیه نسبت به سایر وسایل از سن کمتری برخوردار است، برای میلیون ها نفر از مردم دنیا، سوار هواپیما شدن و پرواز کردن با آن، از ترسناک ترین کارهایی است که آنها می توانند تصورش را بکنند.

بر اساس آخرین پژوهش های صورت گرفته ترس از پرواز، رتبه سوم را در میان ده ترس رایج در دنیا، به خود اختصاص داده است و مردم همه روزه برای غلبه بر این ترس خود، در حال کوشش و مبارزه هستند. در سفرهای هوایی هیچ چیز بدتر از احساسی نیست که خیلی از مردم در حین پرواز دارند. میلیون ها نفر ترس از پرواز دارند و میلیون‌ها نفر دیگر هم پرواز را سخت و پراسترس می‌دانند. برای مقابله با ترس از پرواز با راهنماسفر همراه باشید.

ترس از پرواز

بر طبق آمار و ارقام پرواز کردن 29 برابر از سفر با ماشین امن تر است. هزاران هزار پرواز به طور روزانه، به موقع و به سلامت صورت می گیرند، با این وجود میلیون ها نفر همچنان از پرواز وحشت دارند. این مسافران راه حل هایی نظیر استفاده از داروهای آرام بخش و مسکن ها را برای غلبه بر ترسشان بر می گزینند. این داروها باعث می شوند که مسافر در طول پرواز به خواب فرو رفته و استرس ناشی از پرواز او هم به این شکل از بین برود. اما راه های بهتری هم برای غلبه بر این ترس وجود دارد.

با دانش وارد هواپیما شوید

بهتر است اطلاعت خود را در زمینه امنیت پروازها افزایش دهید تا با خیال راحت‌تری پرواز کنید. دانش در هر زمینه ای خوب است، به خصوص که در این حوزه خاص داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص وسیله پرنده به طور قطع ۷۰٪ الی ۸۰٪ استرس و ترس شما را کاهش خواهد داد. بیشتر ترس های با واژه اگر شروع میشود. “اگر همه چیز خوب پیش نرود”، “اگر موتور های هواپیما چک نشده باشند” , “اگر…”. این اگر ها در صورتی که اطلاعات خود را از پروسه ی پرواز بالا برید هرگز به ذهن شما ورود نخواهد کرد. به عنوان مثال اگر بدانید که در میان تمام وسایل نقلیه، هواپیما امن ترین وسیله نسبت به ضریب تعداد حمل مسافر در هر سفر را دارد مطمئنا اضطراب شما کمتر خواهد شد.

لرزه‌‌های هواپیما و چاله‌های هوایی کاملاً‌ عادی هستند و نیازی نیست از آن‌ها بترسید. حتی پرندگان هم دچار این لرزه‌ها می‌شوند و برای مقابله با آن آماده هستند. Kevin Kelly،  یکی از کاپیتان‌های ارشد در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی آمریکا بیان دارد که این لرزه‌ها بسیار طبیعی هستند و لرزه‌هایی که مسافران حس می‌کنند خیلی کمتر از میزانی است که هواپیما ها می‌توانند تحمل کنند و برای آن ساخته شده‌اند.

ترس از پرواز

بین ترس و خطر تمایز قائل شوید

بدن هر انسان سالم نسبت به خطرات پیرامون واکنش میدهد. در حقیقت ترس یک راهکار دفاعی بدن برای حفظ سلامتی و شرایط مساعد بوده و وجود آن در تمام شرایط خطر لازم است. تمایز قائل شدن بین ترس و اضطراب معمولاً‌ دشوار است، چراکه بدن در هر دو حالت واکنش‌های یکسانی انجام می‌دهد. ولی احساس خود نسبت به پرواز را اضطراب بدانید. مدام به خودتان بگویید که اضطراب باعث می‌شود که افکار ترسناک بیشتر به ذهن شما وارد شوند و بیشتر فکر کنید که ممکن است اتفاق ناگواری بیفتد. به خودتان یادآور شوید که مضطرب بودن به این معنا نیست که خطری شما را تهدید می‌کند. حتی اگر هم اضطراب شدیدی داشته باشید، باز هم ایمن خواهید بود.

 اما برخی از مواقع (مانند مسافرت با هواپیما) افکاری غیر ممکن به ذهن ما خطور کرده که باعث ترسی کاذب و مخرب میشود. همانطور که در بالا گفته شد، ذهن خود را از “اگر” ها خالی کنید و بدانید که ده ها متخصص تمام اتفاقات موجود در ذهن شما را شناسایی کرده و خطرات آن را از بین برده اند.

ترس از پرواز

حواس خودتان را پرت کنید

در حین پرواز فیلم تماشا کنید. حتی اگر فیلم جالبی نیست، و یا اینکه قدیم آن را دیده بودید. شما همچنین می‌توانید کتاب بخوانید و یا اینکه جدول حل کنید. به هرحال، کاری کنید که ذهن و فکر شما را مشغول می‌کند و اجازه‌ی ورود افکار ترسناک را به ذهن شما نمی‌دهد.

با همسفران خود تبادل داشته باشید

در صورتی که از پرواز میترسید سعی کنید تا با دیگران صحبت کرده و به صورت عادی آنها را از ترس خود آگاه کنید. در صورت امکان شخصی را که مدام با هواپیما مسافرت میکند را پیدا کرده و نگرانی خود را با او در میان بگذارید. این افراد عموما به دلیل اینکه سفر های زیادی داشته اند، میتوانند اضطراب شما را کاهش داده و با حرف های خود آرامتان کنند.

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 16:04