09 ارديبهشت 1397

راهنمای سفر به هنگ کنگ

1557 دفعه

نام هنگ کنگ به معنی بندرگاه عطرآگین است و قدمت آن به پنج هزار سال پیش بر می‌گردد.

درباره هنگ کنگ:

هنگ کنگ (به انگلیسی: Hong Kong) شهری است جزیره‌ای در چین که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود. منطقه هنگ کنگ یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است. منطقه دیگر ماکائو است. منطقه هنگ کنگ در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار گرفته و از سوی شمال با استان گوآنگ‌دونگ و از سوی جنوب با دریای چین جنوبی هم‌مرز است. هنگ کنگ از چهار منطقه اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: جزیره هنگ کنگ، جزیره لانتائو، کولون، سرزمین‌های جدید.
شهر هنگ کنگ که در سدهٔ نوزدهم همچون یک بندر بازرگانی عمل می‌کرد امروزه به صورت یک مرکز اصلی امور مالی در جهان درآمده است.

واحد پول رسمی هنگ کنگ: دلار هنگ کنگ
زبان رسمی هنگ کنگ: چینی و انگلیسی
پیش شماره هنگ کنگ : 00852

جغرافیای هنگ کنگ

شهریست جزیره‌ای در جنوب چین، هنگ کنگ در 60 کیلومتری شرق ماکائو قرار گرفته و از شمال با استان گوآنگ دونگ و از جنوب با دریای چین همسایه است.هنگ کنگ با مساحتی بالغ بر ۲٬۷۵۵ کیلومتر مربع، بیشتر از کوه و تپه تشکیل شده است و تنها 25٪ مسکونی و 40٪ شامل پارک و ذخیره‌گاه های طبیعی است.هنگ کنگ بیش از 200 جزیره دارد که بزرگ‌ترین آن جزیره لانتاو است.

آب و هوای هنگ کنگ

آب و هوای هنگ کنگ نیمه گرمسیری بوده و تحت تاثیر بادهای موسمی قرار دارد، ماه‌های اکتبر تا مارس بهترین زمان برای سفر به این شهر است.  در این منطقه در بهار در روز درجه و رطوبت هوا بتدریج زیاد شده ولی در عصر کمی خنک تر می شود. میانگین دمای هوا ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد. در تابستان گرم و مرطوب و دمای بالای ۳۳ درجه سانتی گراد می باشد. در پائیز هوا صاف و آفتابی و خوب می باشد. زمستان معتدل و رطوبت کمتر است یعنی میانگین دمای هوا ۱۷ درجه سانتی گراد میشود. اواسط دسامبر تا آخر فوریه، کمی سرد و خشک است، از اواخر ماه سپتامبر تا اوایل دسامبر، هوا بسیار مساعد است و باد خنک پاییزی می‌وزد، از اواسط ماه می تا اوایل ماه سپتامبر هوای هنگ کنگ داغ و مرطوب است و دمای آن به 38 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

دین و زبان هنگ کنگ

اکثریت مردم هنگ کنگ دین خاصی ندارند و حدود 43٪ معتقد به ادیان بودایی، تائویسم و کنفوسیوس هستند.
زبان‌های رسمی در جزیره هنگ کنگ، چینی و انگلیسی است و زبان رایج کانتونی است که یکی از گونه‌های چینی می‌باشد.

اقتصاد هنگ کنگ

واحد پول جزیره هنگ کنگ، دلار است و امروزه این شهر به صورت یک مرکز اصلی امور مالی جهان درآمده است.
هنگ کنگ به خاطر وجود بندرگاه پذیرای کشتی های بزرگ باربری بین المللی است، و صنعت نساجی، پلاستیک، ساعت، اسباب‌بازی و الکترونیک از تولیدات عمده این شهر می‌باشد.

هنگ کنگ

حقایق جالب در مورد هنگ کنگ

1. هنگ کنگ با جمعیت ۷/۵ میلیونی خود و با تعداد ۱۳۰۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع بیشترین تراکم جمعیت را در جهان دارد.
۳. تنها ۲۵ درصد هنگ کنگ شهری و قابل سکونت است. مابقی آن شامل ۲۴ پارک، تپه و کوه‌های کوچک و بزرگ، جنگل‌های انبوه و سواحلی است که البته دسترسی آسانی دارند.
۴. هنگ کنگ که در جنوب چین واقع شده است، شامل بیش از ۲۰۰ جزیره‌ی مختلف است. در نتیجه از شرایط اقلیمی مطبوعی بهره می‌برد.
۵. نام هنگ کنگ برگرفته از دو کلمه‌ی چینی (Heung) و (Gong) به معنی «عطر خوش بندر» است که به رایحه‌ی آب جاری در رودخانه‌ها اشاره دارد.
۶. هنگ کنگ در سال ۱۶۹۹ توسط کمپانی انگلیسی هند شرقی به تصاحب در آمد. بعدتر در سال ۱۸۹۸ دیگر جزایر این منطقه نیز تحت تصرف انگلستان شد. بالاخره در اول جولای ۱۹۹۷ بود که به طور رسمی از انگلستان به چین واگذار شد.
۷. بیش از ۹۰ درصد جمعیت این منطقه را چینی‌ها تشکیل داده‌اند. در جایگاه‌های بعدی مردم کشورهای فیلیپین، اندونزی و هند قرار دارند.
۸. زبان اصلی مردم هنگ کنگ، چینی و در رده‌ی بعدی انگلیسی است.
۹. بالاترین میانگین عمر متعلق به هنگ کنگ است. این میزان برای مردان ۸۱ سال و برای زنان ۸۶ است.
10. مردم هنگ کنگ با داشتن میانگین ضریب هوشی ۱۰۷، در صدر باهوش‌ترین مردم جهان قرار دارند.
۱۱. در سال ۲۰۱۱ رکورد میزان گردشگر برای این منطقه و حتی جهان با تعداد ۴۲ میلیون نفر شکسته شد.
۱۲. واحد پول هنگ کنگ، «دلار هنگ کنگ» (HKD) است. واحد پولی که عنوان هشتم پرمصرف‌ترین پول‌ها را دارد. هر دلار هنگ کنگ تقریبا برابر ۴۰۰ تومان است.
۱۳. میزان مالیات در هنگ کنگ به نسبت کم است؛ به طوری که میزان مالیات بر درآمد از ۲ درصد تا ۱۷ درصد تعریف شده است.
۱۴. هنگ کنگ بیشترین تعداد آسمان‌خراش‌ها را دارد. با ۸۰۰۰ ساختمانی که بیشتر از ۱۴ طبقه را در خود جای داده است. این تعداد ۲ برابر شهر نیویورک است.
15. در سال ۲۰۰۵ دیزنی لند در این منطقه احداث شد که به عنوان سومین دیزنی لند در خارج از خاک آمریکا و اولین آن در چین بود.
۱۶. بروس لی و جکی چان دو تن از سرشناس‌ترین بازیگران هالیوود در فیلم‌های رزمی، اصلیتی هنگ کنگی دارند.
۱۷. پل «تسینگ ما» (Tsing Ma Bridge) با ۱۳۷۷ متر طول، بلندترین پل معلق جهان محسوب می‌شود که هم از ریل قطار و هم مسیر ماشین‌ رو بهره می‌برد. این پل از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو، ۱۰۰ متر بیشتر طول دارد. همچنین نام این پل از دو منطقه‌‌ی «تسینگ یی» (Tsing Yi) و «ما وان» (Ma Wan) که در دو طرف آن قرار دارند، گرفته شده است.
18. عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین منطقه در جهان نیز به هنگ کنگ تعلق گرفته است. عنوانی که پس از ۱۱ سال از نیویورک گرفته شد. بیشترین خریداران رولزرویس در هنگ کنگ قرار دارند.
۱۹. با میزان تولید سالیانه‌ی ۹/۸ کیلوگرم چای، هنگ کنگ بیشترین میانگین مصرف چای را نیز دارد. میانگین ۱/۴ کیلوگرم برای مصرف هر نفر در سال ثبت شده است. همچنین گران‌ترین چای تولید شده با قیمت ۱۰ میلیون تومان برای هر یک کیلوگرم در این منطقه تولید می‌شود.
۲۰. بزرگ‌ترین تلکابین آسیا نیز در این منطقه قرار دارد. در مسیری که این تلکابین از آن می‌گذرد، مناظر زیبایی از جزایر و جنگل‌ها پیش روی است.
۲۱. یکی از پیشرفته‌ترین خطوط مترویی در جهان متعلق به هنگ کنگ است. با میزان بیش از ۹۰ درصدی سر وقت بودن قطارهایی که توسط کامپیوتر و هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌شوند.
۲۲. همان‌طور که اشاره شد با چنین خطوط مترویی طبیعی است که ۹۰ درصد رفت و آمدهای این شهر نیز با حمل و نقل عمومی باشد. حمل و نقل عمومی در هنگ کنگ روزانه به ۵ میلیون نفر مسافر سرویس می‌دهد.
۲۳. یکی دیگر از وسایل نقلیه‌ی حیاتی در هنگ کنگ تراموا یا قطارهای شهری است. به طور متوسط روزانه ۲۳۰,۰۰۰ مسافر با این وسیله جا به جا می‌شوند.
۲۴. چنین منطقه‌ای می‌بایست یکی از بهترین فرودگاه‌ها را نیز داشته باشد. فرودگاه هنگ کنگ به عنوان بهترین فرودگاه سال ۲۰۱۶ و همچنین بهترین فرودگاه ۱۵ سال اخیر برگزیده شده است.
۲۵. در انتها جالب است بدانید مردم هنگ کنگ برای شام تولدهای خود نودل می‌خورند تا طول عمرشان مانند طول نودل‌ها بلند و طولانی باشد!

مراکز اسلامی هنگ کنگ:

مراکز متعدد اسلامی و دینی مسلمانان نیز در این گوشه از جهان وجود دارد. از جمله می توان به حسینیه شیعیان، مسجد امر، مسجد کیپ کالینسون، مسجد کاولون، مسجد پریزن، مسجد جامع، صندوق جامع مسلمین هنگ کنگ، اتحادیه مسلمانان هنگ کنگ، مرکز فرهنگی مسلمانان چینی و اتحادیه مسلمانان جوان هنگ کنگ اشاره نمود. پس از پایان استعمار انگلیس، مسلمانان بیشتری از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، پاکستان، مالزی و برخی کشورهای آفریقایی به هنگ‌کنگ آمدند و در این شهر ساکن شدند.

تبعیض؛ مشکل اصلی مسلمانان در هنگ‌کنگ است. مسلمانان هنگ‌کنگ که امروز جمعیت قابل‌ توجهی از این شهر چینی را تشکیل می‌دهند، به عنوان یک اقلیت با مشکلات متعددی مواجه هستند.
ابراهیم یونگ با انتقاد از «لیونگ چون‌یینگ»، رئیس اجرایی شهر هنگ‌کنگ که از سوی دولت چین انتخاب شده، عنوان کرد که وی حمایت لازم را از جامعه مسلمانان هنگ‌کنگ به عمل نمی‌آورد. مسلمانان غیرچینی هنگ‌کنگ با تبعیض و کشمکش مواجه هستند.
ماه گذشته یک اندیشکده چینی به نام اندیشکده «زوبین» از نتایج تحقیقات خود در مورد مشکلات اقلیت‌های قومی خبر داد و عنوان کرد که مسلمانان و کسانیکه به زبان چینی صحبت نمی‌کنند بیش از دیگران در معرض اخراج از محل تحصیل و محل کار هستند و استخدام و اجاره کردن محلی برای سکونت برای آنان دشوارتر از بقیه است.
از سال ۱۹۹۷، اقلیت‌های زیادی در هنگ‌کنگ ساکن شده‌اند. آن‌ها همچنان برای وفق دادن خود با زندگی در اینجا مشکل دارند و مردم به آن‌ها طور دیگری نگاه می‌کنند. دولت باید برای ارتقاء فضای زندگی آن‌ها وارد عمل شود.
یونگ گفت: کار زیادی در این رابطه انجام نشده و فراهم کردن فرصت تحصیل و کمک به یادگیری زبان چینی حداقل کاری است که می‌توان برای این اقلیت‌ها که هنگ‌کنگ را به عنوان خانه خود برگزیده‌اند انجام داد.
بر اساس قرآن، اولین و مهم‌ترین چیز برای ما اعتقاد و تسلیم به خدا است. این بدان معنا است که ما باید به خداوند توکل کنیم و باید به سوی راه راست که هدایت جامعه به سمت ثبات و دوری از اغتشاش است، پیش برویم. جای تأسف دارد که مسلمانان سراسر جهان به خاطر اقدامات تروریستی که از سوی عده‌ای به نام اسلام انجام می‌شود، هدف سوءتفاهم‌ها قرار گرفته‌اند.

اسلام در هنگ‌کنگ
بنابر آمارهای رسمی، هنگ‌کنگ ۳۰۰ هزار مسلمان دارد که نیمی از آن‌ها اندونزیایی، ۴۰ هزار نفر چینی، ۳۰ هزار نفر پاکستانی و باقی نیز هندی، مالزیایی و آفریقایی هستند.
بنابر این آمارها، مسلمانان تقریباً یک سوم جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شهروندان غیرچینی در هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهند.

آموزش
شش مسجد اصلی در هنگ‌کنگ وجود دارد که عبارتند از مسجد جامع که قدیمی‌ترین مسجد این شهر است و در دهه ۱۸۴۰ ساخته شده است، مسجد و مرکز اسلامی «کولون» که بزرگترین مسجد هنگ‌کنگ است، مسجد عمار که در سال ۱۹۸۱ ساخته شده، مسجد «چای وان»، مسجد «استنلی» و مسجد ابراهیم.
هفتمین مسجد هنگ‌کنگ نیز در حال حاضر در حال ساخت است و علاوه بر این مساجد نمازخانه‌های متعددی نیز در سراسر هنگ‌کنگ برای مسلمانان وجود دارد.تا سال ۲۰۱۰، ۲۹ مدرسه اسلامی در هنگ‌کنگ وجود داشت که مؤسسه مطالعات اسلامی هنگ‌کنگ و کالج اسلامی «قاسم تیوت» از آن جمله است.
سازمان‌های اسلامی متعددی نیز در هنگ‌کنگ در حال فعالیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها هیئت‌امنای صندوق جامعه اسلامی هنگ‌کنگ ـ هماهنگ‌کننده امور دینی و امور مساجد و قبرستان‌های مسلمانان، انجمن فرهنگی اسلامی هنگ‌کنگ، انجمن جوانان مسلمان هنگ‌کنگ، انجمن برادری و فرهنگ اسلامی چین و ... است.«افصا»؛ مرکز برگزاری مسابقات قرآن هنگ کنگ

مرکز اسلامی «افصا» در سال ۱۹۹۵ در هنگ‌کنگ تأسیس شد، این مرکز در سال ۲۰۰۲ به مرکز برگزاری مسابقات سراسری قرآن هنگ‌کنگ تبدیل شد. افصا در حال حاضر به صورت مرتب به برگزاری مسابقات قرآن در بخش‌های مختلف برای همه مسلمانان هنگ‌کنگ می‌پردازد. در این مسابقات دانشجویان مدارس اسلامی هنگ‌کنگ شرکت می‌کنند و در هر مسابقه سه داور خارجی نیز حضور دارند تا برگزیدگان در فضایی بی‌طرفانه انتخاب و معرفی شوند.
خوراک حلال در هنگ‌کنگ رستوران‌های حلال زیادی نیز برای برطرف کردن نیازهای مسلمان وجود دارد که تعداد آن‌ها رو به افزایش است. همچنین تعداد سوپرمارکت‌هایی که به فروش محصولات حلال می‌پردازند مرتباً بیشتر و بیشتر می‌شود.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 15 اسفند 1397 16:13