25 آذر 1402

راز پنهان باغ‌های معلق بابل

68 دفعه

آیا درباره باغ‌های معلق بابل چیزی شنیده‌اید؟ آیا افسانه‌ها درباره این باغ‌ها حقیقت دارد؟ باغ‌های معلق بابل یکی از عجایب هفت‌گانه دنیا به شمار می‌آیند که کمتر کسی است آوازه آن‌ها به گوشش نرسیده باشد.

این باغ در سرزمین عراق کنونی قرار گرفته که نام دیگر آن باغهای معلق سمیرامیس است. شکوه و عظمت این شهر به‌گونه‌ای بوده که همه را حیرت‌زده کرده است. در این مقاله با حقایقی در مورد این باغ‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

موقعیت قرارگیری باغ‌های معلق بابل

باغ‌های معلق منطقه بابل دومین اثر از شگفتی‌های هفت‌گانه جهان به شمار می‌روند. این باغ‌های زیبا از بین رفته‌اند و آنچه درباره آن‌ها به‌جای‌مانده متون تاریخی گذشته است. نبود اثری از این باغ‌ها موجب شده که موقعیت مکانی دقیقشان به طور واضح مشخص نشود و تا به امروز به‌صورت معما باقی بماند.

 باستان‌شناسان و پژوهشگران تاکنون نظریات بسیاری درباره موقعیت و بقایای باغهای معلق بابل داده‌اند؛ اما هریک از این نظرات در حد احتمال است و هنوز هیچ‌یک از آن‌ها قطعیت ندارد. برای دانستن بیشتر از دیگر عجایب باستانی باغ‌های معلق شده بابل، بهتر است سری به راهنما سفر بزنید.

معماری و بخشهای مختلف باغهای بابل

بنای باغ‌های معلق شده بابل به شکل مربعی بسیار بزرگ طراحی شده بود و در لابه‌لای دیوارهای بنا از آجر، آسفالت و سرب استفاده کرده بودند.

برخی متون گذشته از کاربرد پایه‌های ۱۰ متری در بنا برای استحکام سازه سخن می‌گویند. طبق این نظریه، این پایه‌ها که در زمین فرورفته‌اند، طرح ایجاد کوهی مصنوعی با ارتفاع زیاد از سطح زمین را تشکیل می‌دادند. بعد از آن قصری بزرگ ساختند که اطراف آن با گل و گیاهان زیبا پوشیده شد.

آیا باغهای معلق بابل در حال حاضر وجود خارجی دارند؟

سال‌های زیادی از ساخت باغ‌های معلق شده بابل می‌گذرد و اکنون، هیچ اثری از آن‌ها به جا نمانده است. آنچه درباره این باغ‌ها تا به امروز ذکر شده از نوشته‌های مورخان در متون باستانی کهن و نظرات باستان‌شناسان در تحقیقات خود به‌دست‌آمده است.

 اطلاعات درباره باغهای معلق سمیرامیس تا مدت‌ زیادی به گزارش‌های مورخان محدود شد؛ پس از ایجاد حفاری‌های باستان‌شناسی در عراق، نظریه‌ها در مورد وجود باغ‌های سمیرامیس شکل محکم‌تری به خود گرفت.

دلایل نابودی باغهای بابل

بابل قدیم موقعیت بسیار مهمی در جغرافیای منطقه میان‌رودان داشت. جنگ‌های بسیاری در این منطقه اتفاق افتاد که بسیار خون‌بار بودند. برخی از مورخان، نابودی باغ‌های بابل را به این جنگ‌ها نسبت داده‌اند.

برخی روایت‌ها، تخریب بابل را به پادشاه اومرو نسبت می‌دهند که در سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرد و شهر را با جنگ فتح کرد.

علت ساخت باغ‌های بابل

ازقرارمعلوم علت ساخت باغ‌های معلق به یکی از ملکه‌های بابل باستان بازمی‌گردد. ماجرا ازاین‌قرار است که آمیتیس شاهدختی از سرزمین مادها با بخت‌النصر، معروف‌ترین پادشاه سلسله بابلیان ازدواج می‌کند.

 آمیتیس در سرزمینی با باغ‌های سرسبز بزرگ شده بود و زندگی برای وی در منطقه خشکی؛ مانند بابل خیلی سخت به نظر می‌آمد. بعد از مدتی مشخص شد که دوری ملکه از باغ‌های سرسبز سرزمین مادری وی را افسرده کرده است.

بخت‌النصر که شرایطی برای انتقال ملکه به سرزمین مادری‌اش نداشت، فرمان داد تا باغ‌های سرسبزی در همسایگی کاخ بابل بسازند. این باغ‌ها مدت‌ها بعد با نام باغ‌های معلق بابل در تاریخ مردمان این سرزمین ثبت شد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره نحوه ساخت باغ‌های بابل به دست بیاورید، به راهنما سفر مراجعه کنید.

باغ‌های بابل را چگونه آبیاری می‌کردند؟

بر اساس اسناد تاریخی، این باغ‌ها توسط آب فرات آبیاری می‌شدند. در آن زمان یعنی قرن پنجم قبل از میلاد بدون امکانات امروزی هدایت‌کردن آب به ارتفاع بلندی مانند باغ‌های بابل کار بسیار دشواری بود؛ اما با استفاده از ایده یکی از طراحان آن زمان، این آبرسانی از طریق یک پمپ زنجیره‌ای انجام گرفت.

پمپ زنجیره‌ای از دوچرخ بزرگ تشکیل شده بود که یکی از چرخ‌ها بالاتر از دیگری قرار گرفته و از طریق یک زنجیر به هم متصل می‌شدند. روی این زنجیر سطل‌هایی آویخته شده بود. در بخش زیرین چرخ پایینی استخری از منبع آب وجود داشت.

وقتی که این چرخ پایینی می‌چرخید، سطل‌ها به‌نوبت در آب استخر پر شده و با استفاده از زنجیر به سمت چرخ بالایی هدایت و در یک استخر دیگری خالی می‌شدند. سپس این زنجیر سطل‌های خالی را به‌طرف پایین منتقل می‌کرد تا دوباره پر شوند.

نتیجه‌گیری

شاید با وجود تمام حرف‌هایی که گفته شد، نتوان به‌طورقطع از وجود یا عدم وجود باغ‌های معلق بابل سخنی داد. احتمالاً در آینده دلایل و مدارک بیش‌تری کشف شود و به این حدس و گمان‌ها پایان دهد.

پیش‌ازاین چقدر از باغ‌های معلق منطقه بابل می‌دانستید؟ در حال حاضر کدام فرضیه را منطقی‌تر و قابل‌قبول ارزیابی می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. 

سؤالات متداول

1. باغ‌های معلق بابل کجاست؟

منطقه بابل قدیم در همسایگی شهر عراق کنونی

2. باغ‌های بابل اکنون وجود خارجی دارند؟

خیر هیچ اثری از باغ‌های معلق باقی نمانده است.

3. علت نابودی باغ‌های بابل چیست؟

جنگ‌های زیادی که در این منطقه اتفاق افتاد.