06 شهریور 1398

کاخ الحمرا در گرانادا اسپانیا

1283 دفعه

معجزه گرانادا:

گرانادا از شهرهای توریستی و مهم اسپانیا است که بیشترین جذابیت خود را مدیون تاریخ پر فراز و نشیبَش و ماجرای حضور مسلمانان در اندلس (Andalusia) می‌باشد. در این شهر تاریخی به خوبی می توانید کلکسیونی از اروپای قبل از ورود اسلام، اروپا پس از ورود مسلمانان و زمان خروج مسلمانان، تسلط مجدد مسیحیان و آغاز قرون وسطی را ببینید که به شیوه‌ای اسرار آمیز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
چرا به معجزه گرانادا اشاره کردیم؟
گرانادا در لغت به معنای اَنار است. علت نام گذاری این شهر خاک قرمز رنگی بود که برای ساخت بناها و منازل استفاده می کردند به طوریکه با تابش نور خورشید کاملا شهر به رنگ قرمز دیده می شد. این شهر محل تلاقی ادیان مختلف در اروپا و افریقای شمالی بود به همین علت مهمترین شهر برای امپراتوری های قدرتمند آن زمان به شمار می‌‌رفت به گونه ای که حفظ قدرت در گرانادا به معنی تسلط بر تمام اروپا و شمال افریقا بود.

دانستنی: نزدیک ترین شهرها به گرانادا شهرهای سویل و مالاگا هستند. بهترین زمان برای سفر به گرانادا در ماه‌های می، ژوئن و سپتامبر و اکتبر است.

اندلس و سرگذشت اسرار آمیز کاخ الحمرا در گرانادا:

برای معرفی کاخ الحمرا ابتدا باید به تاریخ شهر گرانادا (غرناطه) و ماجرای ورود اسلام به اسپانیا (آندلس) اشاره کنیم.
در سال 781 پس از هجرت، در جریان توسعه مرزهای اسلام در حکومت اُمویان یکی از سرداران خلافت اموی به نام طارق بن زیاد جهت فتح سرزمین اندلس راهی اروپا می‌شود. او پس از فتح تنگه ورودی اسپانیا که هم اکنون به نام تنگه "جبل الطارق" معروف است موفق می شود قوم ویزیگوت ها (Visigothi) که ادعای وراثت امپراتوری روم را داشتند شکست دهد. پس از آن دودمان های مختلف مسلمان از جمله مرابطان، موحدون، مرینیان و نصریان بر منطقه اندلس و ایبری حاکم شدند.
اوج حضور خلافت اُموی در اندلس به زمان عبدالرحمن سوم معروف به عبدالرحمن الناصر لِدین الله و حِکَم دوم یعنی حدود سال های 961 هجری بر می گردد. در زمان حکومت او بناهای باشکوه بسیاری در اندلس، گرانادا و کوردوبا ساخته شد که معروف ترین آنها شهر الزهرا (Medina Azahara) در کوردوبا است. اما اوج داستان های اندلس، منطقه ایبری و کاخ الحمرا به زمان دودمان نصریان یا بنونصر بر می گردد که در بسیاری از فیلم های تاریخی دنیا از آن نام برده اند.
در تاریخ به نام 23 امیر از خاندان بنونصر که به سلاطین غرناطه مشهور هستند به عنوان حاکمان قدرتمند ساکن در کاخ الحمرا و پادشاهِ امیرنشین گرانادا اشاره شده است. در زمان محمد بنو نصر در سال 1492 میلادی سپاهی از مسیحیان به رهبری فرماندهان کاستیا و آراگون (شهر ساراگسا کنونی) توانستند بر حکومت خاندان بنونصیر خاتمه دهند.

معرفی کامل کاخ الحمرا:

در شهرسازی های قدیم معمولا بلندترین نقطه شهر که مشرف بر تمام آن بود را برای ساختن مهمترین بنای شهر انتخاب می کردند. به همین علت معمولا کاخ پادشاهان در مرتفع ترین مکان شهر ساخته می شد تا ضمن تسلط کامل بر چهره ی شهر، رسیدن نیروهای دشمن به کاخ کندتر صورت بگیرد. کاخ الحمرا نیز از این قاعده مستثنی نبود و در مرتفع ترین نقطه شهر گرانادا ساخته شد.

سازنده کاخ الحمرا کیست؟

کاخ الحمرا در دوره های مختلف ساخته شد اما زمان ساخت بنای اولیه آن را به قرن 13 میلادی و خاندان نصیریان (بنی نصیر) از اعراب مسلمان نسبت می دهند. بعدها پس از شکست مسلمانان از مسیحیان آراگون و ورود پادشاه فردیناند و ملکه ایزابل در سال 1492 میلادی قسمت های دیگری به مجموعه کاخ الحمرا اضافه شد.

چرا کاخ الحمرا ساخته شد؟

کاخ الحمرا که در زبان عربی به معنای کاخ قرمز است، در قلب شهر گرانادا ساخته شد تا تجسم بهشت موعود و کاخ های بهشتی مسلمانان باشد. بر اساس اسناد تاریخی به قدری معماری کاخ زیبا و چشم گیر بود که
افسانه های بسیاری در خصوص ساخت بنای کاخ الحمرا وجود دارد. برخی معتقدند چون کاخ در شب ساخته می شد، نور آتش بر خاک رس تاثیر می گذاشت و کم کم رنگ بنا قرمز شد. اما عده ای دیگر معتقدند علت زیبایی و قرمز بودن رنگ کاخ این است که توسط انسان ها ساخته نشد و نیروهای ماورایی در ساخت آن دخالت داشتند به طوری که در شب با روشن شدن مشعل های اطراف کاخ این طور تصور می‌شد که کاخ در درون آتش شعله ور قرار دارد. در واقع همین شعله های آتش اطراف کاخ راهنمای خوبی برای مسافران بود که می خواستند به گرانادا سفر کنند. داستان سوم در خصوص علت نام گذاری کاخ احمرا به نام حاکم وقت آن زمان محمد ابن ‌الاحمر (مشهور به محمد دوم) بر می گردد.
در ادامه به معرفی بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت:

کاخ الحمرا در کدام سده ساخته شد؟

تاریخ دقیق ساخت کل مجموعه کاخ الحمرا در دست نیست اما آنچه مسلم است، بیشترین و مهمترین بخش های کاخ از 1248 تا ۱۳۵۴ میلادی و در دوران حکومت الاحمر و خاندان بنو نصیر (Nasrid dynasty) ساخته شد. به طور کلی ساخت بناهای مربوط به دوره یاسلامی آن در قرن 13 میلادی و مجموعه های ساخته شده در دوران مسیحیت به قرن 16 میلادی هستند. اگرچه برخی معتقدند کاخ الحمرا در قرن نهم به عنوان یک بنای نظامی و استحکامات شهر ساخته شده بود.

تزئینات کاخ الحمرا:

نمای بیرونی کاخ الحمرا به پیروی از سبک معماری اسلامی کاملا ساده با پرهیز از تجمل گرایی و با استفاده از خاک رس ساخته شد؛ اما در تزئینات داخلی از کاخ‌سازی بربرهای مراکش؛ کاشی های مراکشی؛ تزئینات خط نستعلیق هنرمندان خطاط ایرانی و قسطنطنیه؛ نقوش اسلامی و خطوط اسلیمی؛ کتیبه های قرآنی به خط کوفی؛ خط نسخ و خط ریحانی؛ ترکیب رنگ های زرد، آبی، سفید، سبز و مشکی استفاده شد.


بخش های مختلف کاخ الحمرا:

بنای اصلی کاخ احمرا خود به سه بخش اصلی بارگاه یا تالار بار عام (Mexua)، شبستان (Serallo) و حرم سرا تقسیم می شود که دارای دو بخش جانبی به نام های باغ‌های پلکانی Generalife و قلعه آلکازابا Alcazba است.

1- قلعه آلکازابا | Alcazaba

قلعه آلکازابا قدیمی ترین بخش کاخ الحمرا است که پیش از ورود مسلمان به صورت دژ و برج ساخته شد و بعدها کار ساخت قلعه تکمیل گشت. این کاخ کاربرد نظامی دارد و دارای 4 دروازه است. زیباترین بخش کاخ الکابازا برج وِلا و باغ آداروس می‌باشند.

2- برج دیدبانی | Watch Tower

برج دیدبانی یا Torre de la Vela در ابعاد 16 متر در 16 متر به ارتفاع 2680 متر در چهار طبقه ساخته شد. اگر از برج دیدن کنید بر فراز آن یک زنگ یا ناقوس خواهید دید که در سال 1840 برای اطلاع رسانی های حکومتی و یا خبر از حمله دشمن استفاده می شد.

3- کاخ نصری یا نصیر | Nasrid Palace

کاخ نصیری مرکزی ترین بخش کاخ الحمرا است که مخصوص زندگی پادشاهان بود. در مجموعه کاخ نصیری یک سالن بارعام، برج کمارس، کاخ یوسف، کاخ شیران (محمد پنجم) قرار دارد.

4- برج کمارس | Torre de Comares

این برج مربع شکل برخلاف کارکرد معمول برج سازی به عنوان یک بنای مجزا استفاده می شد و مخصوص نشست وزیران و سفیران حکومت های اطراف بود. در طراحی سقف چوبی برج کمارس از طرح هفت آسمان که در قرآن آمده، استفاده شد. در تالار برج کمارس یادبودی از تسلیم نامه شاه عبدول نصری به پادشاه فردیناند قرار دارد.

5- حیاط کاخ شیران | Lions Court

معروف ترین قسمت کاخ الحمرا حیاط کاخ شیران است و بیشترین عکس های سلفی گردشگران از این حیاط زیبا گرفته می شود. این کاخ دارای سه اتاق یا عمارت مجزا به نام های "تالار دو خواهر" و"تالار آبنسراجنس یا Abencerrajes " و "تالار پادشاه" که در سه طرف حیاط شیران می‌باشد. مهمترین ویژگی کاخ شیران تزئینات سقف آن است که به شیوه 16 ضلعی و لانه زنبوری ساخته شد.

6- حمام و حرم سرا | Baths

7- تالار قایق | Hall of the Boat

یکی از عجیب ترین بخش های کاخ الحمرا تالار قایق است. نام این اتاق به اشتباه در ترجمه از زبان عربی به اسپانیایی به نام قایق تغییر کرد. این تالار در واقع محل نگهداری تجهیزات نظامی از جمله لباس جنگ و ابزارهای پادشاه و سپاهش بود که در زبان عربی به معنای برکت یا مکارابس (mocarabes) بود. بعدها اسپانیایی ها آن را barca یا قایق خواندند و امروزه به همین نام ترجمه می شود. در این تالار دو کتیبه زیبا با شعار اسلام "برکت" و "پیروزی از آن خداست" قرار دارد.

8- سیاهچال الحمرا | alhambra dungeon

یکی از مخوف ترین بخش های کاخ بزرگ الحمرا سیاه چال و زیرزمین آن است. تا چند سال پیش کسی اجازه ورود به سیاهچال و زیرزمین را نداشت. محلیان برای ترساندن بازدیدکنندگان افسانه های بسیاری از وجود ارواح خبیث و آدم خور سیاهچال گفتند. با توجه به درخواستهای بازدیدکنندگان و برای جذب گردشگران بیشتر، مسئولان کاخ بخش های زیرزمین را بازسازی کردند و تنها در ساعت های خاصی اجازه ورود به بازدید کنندگان داده می شود

9- حیاط استراحت شاهی یا جِنِر لایف | Generalife

این قسمت از کاخ الحمرا کاملا به چهره شهر گرانادا و دو رود جنیل (Genil) و داریو (Darro) مشرف است و در گذشته یک حیاط خلوت و ایوان برای دیدبانی و یا استفاده خانواده پادشاه بود.

10- حیاط خندق یا بخش آبیاری | Patio of the Irrigation Ditch

این قسمت از کاخ الحمرا با وسعت 48.70 متر طول و 12.80 عرض بخشی از حیات جنرلایف است. در این قسمت با حفر خندق و کانال های آبکشی منطقه سرسبز و خنکی برای خاندان سلطنتی و جلسات خصوصی پادشاه درست کردند.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 06 شهریور 1398 14:59