25 -2668

چشمه آب گرم مرتضی علی در طبس

1680 دفعه

چشمه آب گرم مرتضی علی  پدیده ای بسیار نادردر شهر طبس است . این چشمه در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس کمی پایین تر از طاق شاه عباسی واقع شده است.

چشمه آب گرم مرتضی علی

برای رسیدن به چشمه باید حدود 5کیلومتر مسیر را که عمدتا از داخل آب میگذرد پیاده روی کنید ، پس از دقایقی پیاده روی به منطقه ای می رسید که چشمه های متعدد آب به ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد ، این چشمه ها مبدا آبی اغلب مزارع و تامین آب باغات طبس می‌باشد كه از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.
بزرگ ترین چشمه از درون حفره ها نشات می گیرد که به حمام مرتضی علی (ع) معروف شده است.

چشمه آب گرم مرتضی علی

چشمه آب گرم مرتضی علی در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می کنند. به این معنی که یک سمت چشمه سرد و سمت دیگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن می توانید یک پای خود را در آب سرد چشمه فرو کنید و پای دیگرتان را در آب گرم آن!

چشمه آب گرم مرتضی علی

چشمه آب گرم مرتضی علی

دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد!

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در كف رودخانه باعث می‌شود که این آب ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می بینید که در یك طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 15:48