25 دی 1397

پارک جنگلی و دریاچه سراوان

2525 دفعه

 شاید برای شما هم اتفاق بیافتد که بعد از روزها کار و تلاش و خستگی احساس کنید نیاز به استراحت و آرامش روحی دارید، در چنین شرایطی یک مسافرت کوتاه و قرار گرفتن در موقعیتی خوش آب و هوا با طبیعتی چشم نواز می تواند روح و جسم شما را تسکین دهد و تا مدتها خاطره ی خوبی در ذهن شما ثبت کند.

 یکی از مناقطق زیبا و دیدینی،‌ پارک جنگلی سراوان و دریاچه سراوان است. حتما می خواهید راجع به این منطقه و امکانات گردشگری آن بیشتر بدانید، پس ‌با ما همراه باشید:

تاریخچه پارک جنگلی سراوان

در گذشته این پارک بخشی از جنگل های سری سه سراوان بود که سال 1370حدود 300 هکتار آن جدا و تبدیل به پارک جنگلی شد.

درسال 1378 برای حفظ و احیای آن، طرح مدیریت و بهره وری پارک جنگلی سراوان تدوین و تصویب شد.

مساحت پارک جنگلی 1487 هکتار با 50 تا 250 متر ارتفاع از سطح دریا است.

ﻃﻮل ﺷﻤﺎل و ﺟﻨﻮب جنگل سراوان 7600 ﻣﺘﺮ و ﻋﺮض ﻣﺘﻮﺳﻂ آن در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ- ﻏﺮﺑﯽ 2 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ است.

 

پارک جنگلی و دریاچه سراوان

 

دسترسی به پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی و دریاچه سراوان، که در 17 کیلومتری جاده رشت – تهران قرار دارد، دارای کم نظیرترین گیاهان جنگلی و گیاهان متنوع وحشی و جالب از نظر ژنتیکی است که از قدیمی ترین جنگل های ایران می باشد.   

از آنجایی که این پارک جذاب و دیدنی به مرکز استان رشت نزدیک است، دسترسی خوبی به جاده اصلی دارد، جاده ای بسیار تماشایی و چشم نواز که سراسر آرامش و زیبایی است. شما هر لحظه که از رانندگی خسته شدید می توانید توقف کنید،‌ در گوشه ای چادر زدهٰ ‌استراحت کنید و از سرسبزی اطراف جاده لذت ببرید.  یکی از دلایل اهمیت انتخاب پارک جنگلی سراوان برای گردشگری همین آرامش جاده هاست.

 سرگرمی های پارک جنگلی سراوان

از سرگرمی های این منطقه ی توریستی می توان به زمین پینت بال با مساحت 1200 متر، اشاره کرد که یکی از بازی های پر طرفدار خانواده ها بوده و اغلب بچه ها مایلند این بازی را تجربه کنند.

از دیگر تفریحات این پارک، موتور چهارچرخ است،‌ که هیجانی وصف نشدنی را به شما هدیه می کند.

گونه هایی از گیاهان کمتر دیده شده و درختان سر به فلک کشیده خصوصا منطقه ی خزری آن، ‌جلوه های با شکوه و فرح بخشی را به تصویر کشیده است. عکاسی و فیلم برداری از این مناقط دیدنی برای افراد خوش ذوق توصیه می شود.

پارک جنگلی و دریاچه سراوان

دریاچه ی پارک جنگلی سراوان گیلان کجاست

شاید تصور دریاچه ای زیبا همراه با قایق های کوچک که همراه با جریان رودخانه بالا و پایین می رند برای شما حیرت انگیز باشد، اما با دیدن دریاچه  پارک جنگلی سراوان این رویای شما محقق خواهد شد، صدای خروشان امواج آب رودخانه در حین عبور از پارک، انسان را وسوسه می کند تا باتفاق خانواده قدری کنار رود بنشید و از نزدیک چشم به حرکت زیبای آب بدوزد و گوش به نجوای آن بسپارد. همچنین در دریاچه قایق های کوچکی خواهید دید که می توانید سوار قایق ها شدهٰ و لحظات فوق العاده ای را در کنار خانواده ی خود با قایق سواری در دریاچه ی سراوان تجربه کنید.

امکانات پارک جنگلی سراوان

با توجه به اینکه پارک جنگلی سراوان هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی بوده است،‌ امکانات فراوانی را برای راحتی و آسایش گردشگران فراهم کرده است که شامل؛

آلاچیق ـ سکوی نصب چادر

سرویس بهداشتی

میز و نیمکت

باربیکیو

شهربازی برای کودکان

ﭘﻠﯿﺲ راه در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از 100 متر

موقعیت خاص جغرافیایی پارک

از دیگر ویژگیهای پارک جنگلی سراوان گیلان، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی کم نظیر است:‌

از ﺷﻤﺎل تا جاده دره پشت به فشتام ﮐﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺟﺎده ﻧﯿﺮوﮔﺎه می رسد.

از ﻏﺮب تا ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت ﻗﺮاء ﮐﭽﺎ- ﺟﻮﮐﻮل ﺑﻨﺪان، ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺑﻪ جنگل های ﻃﺮح ﻋﺰﯾﺰﮐﯿﺎن و تاسیسات ﻧﯿﺮوﮔﺎه و اراﺿﯽ ﺷﻬﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت در روﺳﺘﺎی ﺑﻬﺪان ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ

از ﺟﻨﻮب تا ﺟﺎده روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﭽﺎ متصل می شود.

در ضلع شرقی پارک،‌ رودخانه ی سفیدرود و سیاهرود قرار گرفته و از ﺟﺎده آﺳﻔﺎﻟﺘﻪ رﺷﺖ ﺑﻪ تهران منتهی می شود.

اقامتگاه پارک جنگلی سراوان

اقامت در پارک جنگلی سراوان رشت کار مشکلی نیست و سکونت در خانه،‌ ویلا،‌ سوییت،‌ هتل پامچال رشت،‌ و مهمانسراهای شهرها و روستاهای اطراف ‌براحتی امکان پذیر است. همچنین سکوهایی بناشده که می توان چادر زد و در کنار خانواده ساعات خوشی را تجربه کرد.

بهترین فصل بازدید

از ویژگیهای این این منطقه،‌ چهار فصل بودن آن است و شما می توانید در تمام فصول سال از زیباییهای خاص آن فصل بهره مند شوید.

در بهار و تابستان می توان از هوای مطبوع و انبوه درختان و گیاهان،‌ در پاییز از جاده ی پوشیده شده با برگ های زرد و قرمز زیبا و در زمستان از دیدن بارش برف روی درختان در محیط طبیعی و شگرف این منقطه ی دیدنی لذت برد.  

اماکن دیدنی منطقه ی سراوان

از اماکن دیدنی این منطقه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

موزه میراث روستایی گیلان که در مجاورت پارک سراوان است

کاروانسرای لات معروف به کاروانسرای شاه عباس با 17.8 کیلومتر فاصله

امامزاده هاشم (ع) در فاصله ی14.3 کیلومتری پارک

بازارهای هفتگی صنایع دستی

مراسم کشتی گیله،‌ اسب سواری و دیگر مراسمات سنتی

سخن آخر

پارک های جنگلی می توانند مکان مناسبی برای گردشگری و تفریح باشند،‌ در نتیجه بهتر است قبل از سفر تمام ابعاد منطقه بررسی شود و بعد با امکانات کامل و آرامش خاطر اقدام به مسافرت نمود، پارک جنگلی سراوان می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد.

تورهای جنگل نوردی

چنانچه علاقه به طبیعت گردی یا جنگل نوردی دارید و با این مناطق آشنا نیستید، در تورهای یکروزه یا دو روزه جنگل نوردی که توسط برخی از آژانس های مسافرتی که معمولا در تعطیلات آخر هفته برگزار می شود, ثبت نام کنید.

 ضمن اینکه این تورهای جنگل نوردی به همراه راهنما اجرا می شود که آشنایی کامل با مسیر ها و تجهیزات لازم برای هر سفر را دارند.

مسیر پارک جنگلی سراوان به شرح ذیل است: استان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت - تهران، سمت غرب جاده

 {tortags,861,3}

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 26 دی 1397 11:56