20 خرداد 1397

کاخ فرح آباد تهران

1870 دفعه

 

کاخ فرح‌آباد در سال 1281 شمسی به دستور مظفرالدین شاه قاجار در شرق تهران شروع به ساخت شد و در سال 1283 به پایان رسید. این کاخ سلطنتی با الگو گرفتن از طرح کاخ تروکادرو پاریس، به شکل نیم‌دایره و با چند ردیف ایوان‌های روباز دورتادور ساختمان ساخته شد.


در معماری کاخ فرح‌آباد، قرینه‌سازی در نظر گرفته نشده و به نیمه شرقی بیش از نیمه غربی آن توجه شده است، در قسمت ورودی محوطه کاخ جایگاه اقامت کارکنان کاخ وجود دارد و یک اصطبل آجری و باغ کوچکی در کنار آن قرار دارد و بعد وارد باغ بزرگتری شده که یک استخر بسیار بزرگ در آن واقع شده است.

 

کاخ فرح‌آباد
کاخ فرح‌آباد به اشتباه قصر فیروزه معرفی شده است در صورتی که قصر فیروزه به دستور ناصرالدین شاه ساخت شد و امروزه اثری از آن قصر وجود ندارد.

پس از مظفرالدین شاه، تا دوره سلطنت احمد شاه توجهی به عمارت نشد و در دوره او بود که کاخ به رونق گذشته بازگشت و عمارت اندرونی به آن افزوده شد. در دوره پهلوی نیز، رضا شاه اهمیتی به این کاخ نداد، اما در دوره محمدرضا شاه، کاخ بازسازی شده و در پیرامون و دامنه‌های سرسبز آن خانه‌های ویلایی اشرافی ساخته شد.
پس از انقلاب ایران، این منطقه به تصرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و کاربری نظامی پیدا کردو بعد از چند سال این کاخ به موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران تبدیل شد، اما اجازه بازدید همگانی از آن داده نمی‌شود.

کاخ فرح‌آباد

{tortags,792,3}

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 30 مرداد 1398 16:04