29 خرداد 1397

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران

1394 دفعه

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران در محدوده دارآباد قرار دارد که قبل از انقلاب یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده بود و پس از انقلاب تغییراتی جهت موزه در آن ایجاد شد، و در سال 1372 افتتاح و در سال 1376 به شبکه جهانی اینترنت پیوست.


در سال ۱۳۸۰ مجسمه دایناسور گیاهخوار «کامپتوزوروس» که در دوران ژوراسیک در ایران می‌زیسته‌است و آثار آن در سنگواره‌های تشکیلات شمشک کرمان یافت شده بود، توسط هنرمندان ایرانی و افغانی در یزد ساخته شد و به صورت نمادین در محل ورودی موزه نصب گردید.

 

موزه آثار طبیعی و حیات وحشموزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش های متعدد نمایشگر نمونه های زیستی متنوعی است و در سالن های آن پنج راسته پستانداران شامل خرگوشها، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در 13خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرسها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان، خوکها و فک ها بیش از 26 گونه از موجودات را گردهم آورده است. همچنین پوست ببر منقرض شده ایران از نمونه های قابل توجه و کمیابی است که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده است.

موزه آثار طبیعی و حیات وحشایران به علت وسعت زیاد، چین خوردگی ها، پستی و بلندی ها از شرایط اقلیمی خاص و زیستگاه های طبیعی غنی برخوردار است که گونه های متنوع و بی نظیری از حیات وحش گیاهی و جانوری را در دل خود جای داده است. این شرایط اقلیمی ویژه موجب شده است تا حدود 8000 گونه گیاهی، حدود 1141 گونه جانوری در برگیرنده بیش از 517 گونه پرنده، حدود 234 گونه خزنده، 174 گونه ماهی، 194 گونه پستانداران، 22 گونه دوزیست و تعداد قابل توجهی از بی مهرگان در این محیط به زیست خود ادامه می دهند. هر چند توجه به خطر انقراض هر یک از این گونه‌ها امری ضروری است.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش
این موزه در سال 1376به عضویت شورای بین المللی موزه ها ( ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) در آمد.

آدرس:

تهران، میدان نیاوران، خ دارآباد، بعد از آجودانیه، خ موزه

{tortags,823,3}

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 30 مرداد 1398 15:01