29 خرداد 1397

زندان هارون شهر ری

1423 دفعه

 

زندان هارون یا زندان هارون‌الرشید یا زندان خان مربوط به دوران آل‌بویه در شهر ری است، تاریخ پیدایش شهر ری که از کهن‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود، به دوره آریایی‌ها برمی‌گردد.

در هیچ یک از نسخه‌های تاریخی عنوان نشده است که این بنا کاربری زندان داشته‌است، و نام زندان در دوران قدیم بدین بنا اطلاق شده است و امروزه هم به همین نام خوانده می‌شود. برخی محققان معتقدند این بنا در واقع آتشکده‌ای باستانی بوده و به همین دلیل قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد، به عقیده آندره گدار زندان هارون متعلق به دوران سلجوقیان است و یکی از استحکامات نظامی آن عصر به شمار می‌آید.

 

زندان هارونبنای زندان هارون به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده است و از طول و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر برخوردار است، شکل متقارن و خشک این بنا، نشان می‌دهد که بنیان این عمارت با علایق مذهبی و مقرارت روحانی توام بوده است.

زندان هارونزندان هارون در ۱۳ کیلومتری شرق تهران و در ۱۰ کیلومتری جاده تهران به خراسان، در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع شده است. این بنا در یک آبادی کوچک و بدون خانوار قرار دارد که در بلندی دامنه کوهی ساخته شده است، تنها نشانه این آبادی چنارهای کهنسالی است که اطراف استخر کاشته شده‌اند.
گذشت زمان و حوادث دوران لطمه‌های زیادی به بنا وارد آورده، ولی تا اندازه‌ای مرمت شده‌ است، سرانجام این بنای تاریخی سال ۱۳۳۴ با شماره ثبت ۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

زندان هارونآدرس:

شهرری، دوازده کیلومتری جاده خراسان، سه راه سیمان، دست چپ در دامنه کوه‌های مسگرآباد

{tortags,822,3}

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 30 مرداد 1398 15:06