01 -2669

روستای وردیج تهران ؛ روستای ارواح سنگی

4600 دفعه

روستای وردیج در شمال غرب تهران، که از توابع کن به شمار می رود، یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی اطراف تهران است که در غربی ترین نقطه این استان قرار دارد. بافاصله کمی از شهر منطقه‌ای زیبا وجود دارد که با قرار گرفتن در آن و استشمام هوای پاک، نزدیکی به تهران کاملا فراموش می‌شود. نکته جالب در مورد روستای زیبای وردیج  مجسمه های طبیعی است که در اثر فرسایش سنگ ها به وجود آمده است.
روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران است که جزو بخش کن و سولقان شهرستان تهران و به تازگی جزو منطقه ۲۲ شهری تهران هستند که ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۸۵۰ می باشد و آب آن از چشمه متعددی خصوصا چشمه شاه و چشمه پااورزا تامین می‌شود. به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی رشته کوه های البرز آب‌وهوای این روستا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. سرمای منطقه به حدی سخت است که موجب خروج روستاییان از روستا در فصول سرد می‌گردد. اما وردیج و واریش مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان و هوای آلوده تهران هستند. برای سفر به این منطقه در زمستان احتیاط لازم است اما تجربه قدم زدن روی برف پانخورده جذابیت خاص خود را دارد.
آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی دو جاذبه منحصربه‌فرد منطقه وردیج هستند. رودخانه‌های فصلی این منطقه تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارد. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار کوچک و فرعی تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده‌اند. آبشار اول ۵ متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلندتر است، اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت مال است که ۳۵  متر ارتفاع دارد و به صورت پله مانند به پایین می‌ریزد.
اگر وارد روستای وردیج نشوید و از آن عبور کنید به منطقه‌ای می‌رسید که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک‌جیان شهرت دارد. سنگ‌هایی که با اشکال خاص خود منظره جالبی را به نمایش گذاشته‌اند. این اشکال بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را برایتان تداعی خواهند کرد. افسانه‌ها و باورهای زیادی درباره این سنگ‌ها وجود دارد. برخی بر این باورند این سنگ تراشه ها بقایای قلعه‌ ای از زمان قدیم است. برخی هم می‌گویند واقعا جاندارانی در این منطقه تبدیل به سنگ شده‌اند. علم زمین‌شناسی به وجود آمدن این اشکال را ناشی از  نوع خاصی از فرسایش بادی، به نام هوازدگی، می‌دانند که یک نمونه عالی ، کم‌نظیر و دیدنی از تغییرات بافت زمین را به تصویر کشیده است.
این منطقه هم چهار فصلش دیدنی است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است چرا که در این زمان، باغ های این روستا با شکوفه های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت بکر و دلنشین بهاری را به نمایش گردشگران می گذارند. همچنین دره های عمیق، باغ های سرسبز و کوه های مرتفع، مناظر چشم نوازی است که در طول جاده و در طی مسیر، چشم های زیبابین و کنجکاو شما رو به خود جلب خواهند کرد. در تابستان همه جا سرسبز است و خنکای نسیم جریان دارد، پاییز هزار رنگ به همه جا رنگ می‌پاشد و زمستان همه جا را سفیدپوش می‌کند.

مسیرهای دسترسی به این روستا عبارتنداز:

در انتهای اتوبان همت با ورود به بلوار پژوهش و رسیدن به شهرک دانشگاه شریف به خیابان شهید اردستانی وارد شوید. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج-روستای واریش» وجود دارد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد.

در مسیر دیگر از اتوبان تهران-کرج از پشت پمپ بنزین وردآورد (ورودی از پمپ بنزین) به سمت خیابان شهید اردستانی بروید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی شوید

{tortags,431,3}

آخرین ویرایش در شنبه, 02 شهریور 1398 10:47