05 -2669

دریاچه های تار و هویر دماوند

2251 دفعه

شهرستان دماوند به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد، شرایط آب و هوایی مناسب در تابستانها و وجود جاذبه های طبیعی؛ از جایگاه ویژه ای در حوزه گردشگری استان تهران برخوردار است.

دریاچه ‎هاى تار و هویر در 30 کیلومترى شرق شهرستان دماوند، از جمله دریاچه‎هاى آب شیرین و طبیعی کوهستانى هستند که در ارتفاع بیش از 2900 متر از سطح دریا در استان تهران واقع است. آب و هوای دریاچه در فصول مختلف سال بسیار سرد و همواره در معرض ورزش بادهای غربی است. سفر به این دریاچه معمولا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد
دو دریاچه مرتفع تار و هویر در فاصله حدود 500 متری از یکدیگر قرار دارند و در جناح جنوبی رشته کوه های فیروزکوه در شرق شهرستان دماوند و غرب شهر فیروزکوه واقع گردیده اند.
وسعت دو دریاچه روی هم حدود 7 کیلومترمربع است. دریاچه تار با طول و عرض 1/3 کیلومتر در400 متر دریاچه  بزرگتر است و از سطح دریا حدود 3000 متر ارتفاع دارد. همچنین دریاچه هویر باطول و عرض حدود 900 متر در 150 متر است. در اطراف این دو دریاچه هیچ گونه پوشش جنگلی و اثری از درخت و بوته زار به چشمه نمی خورد.
دریاچه‌های تار و هویر روی محور چین دار میان دو رشته کوه قره داغ  در شمال و کوه زرین در جنوب واقع شده‌اند. گرداگرد آن را با فواصل متفاوت کوه‌هایی در بر گرفته که از سطح دریاچه بین 50 تا 500 متر ارتفاع دارند وجود این ارتفاعات در کنار یکدیگر بدون آنکه دره‌ای آن را شکافته باشد موجب پیدایش گودالی شده است که دریاچه تار در آن تشکیل شده است. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است. آب دریاچه بسیار سرد می باشد و به خاطر شیرین بودن سنگینی آن احساس می شود. کوه دوبرار جدا کننده دو دریاچه تار و هویر است.

این منطقه از نظر حیات وحش جانوری شامل قوچ، میش البرزی و کل بز است و آبزیان موجود در دریاچه شامل ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر است. گفتنی است که سالانه از این منطقه گردشگری 120هزار نفر بازدید می کنند که از سوی بخش خصوصی امکاناتی از قبیل چادرهای موقت و سرویس بهداشتی برای آنها فراهم شده است.

گردشگران این منطقه شبها نیز می‌توانند کنار دریاچه تا اسکان کنند زیرا امنیت منطقه تار به صورت شبانه روزی با یگان حفاظت محیط زیست دماوند تأمین است.

مسیر دسترسی:

شهر دماوند، آبادی چنار عربها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.

{tortags,450,3}

آخرین ویرایش در شنبه, 02 شهریور 1398 14:04