03 -2667

بوستان جنگلی پردیسان تهران

3330 دفعه

بوستان جنگلی پردیسان با مساحت 275 هکتار یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است که در شمال غربی تهران، منطقه ۲ شهرداری قرار دارد. از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از سمت خاور به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از سمت باختر به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم محدود می شود.
ایده اولیه احداث پردیسان به عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی از اوایل دهه 50 در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.
این بوستان دارای دو بخش حیات وحش طبیعی؛ شامل جانوران بومی (پرندگان و خزندگان) و حیات وحش در حال اسارت؛ شامل سه گروه گوشت خوران، علف خوران و پرندگان می باشد. نوع طراحی پارک که به صورت بوستان جنگلی می باشد با الویت بازسازی چشم اندازهای طبیعی ایران و جهان به منظور آشنایی اقشار مختلف جامعه با تنوع گیاهی اقلیم های مختلف داخلی و خارجی و روابط اکولوژیک بین عناصر سازنده زیست بوم ها طراحی و در حال اجرا می باشد.
بوستان پردیسان همچنین دارای موزه ملی آب و موزه تاریخ طبیعی (در 4 حوزه نمایشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی) می باشد.کارگاه تاکسیدرمی، سالن همایش و اجتماعات، سالن نمایش فیلم، بوفه، پارکینگ و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات این بوستان است.در سال 1393 بوستان پردیسان از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست ، پارک بدون دخانیات نام گذاری شد.
به دلیل وجود چندین بزرگراه در اطراف بوستان پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می شوند. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی-جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می کند که پیوند آنها به وسیله دو پل برقرار شده است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد .از دیگر امکانات این بوستان موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش می­باشد. از دیگر جذابیت های این پارک وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و گاهی زنده می­باشد.

نشانی پارک جنگلی پردیسان:
مسیر اول: بزرگراه حکیم غرب – بعد از بزرگراه شیخ فضل الله نوری
مسیر دوم: بزرگراه همت شرق – نرسیده به خروجی بزرگراه شیخ فضل الله نوری
تلفن:۸۸۲۷۹۶۰۳

{tortags,321,3}

آخرین ویرایش در شنبه, 02 شهریور 1398 14:27