06 خرداد 1397

امامزاده سید ولی تهران

1881 دفعه

 امامزاده سید ولی از نوادگان امام محمد تقی (ع) پیشوای نهم شیعیان است که ضریح و بقعه آن در دوره فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده، بنای بقعه کنونی ضریحی فلزی به ابعاد 3*2 متر مربع است که جایگزین ضریح چوبی قبل گردیده،

کتیبه‌های قرآنی و اشعاری از محتشم به خط نستعلیق روی مرقد نصب شده است.
امامزاده سید ولی در منتهی‌الیه شرقی بازار کفاشها قرار دارد که از غرب به خیابان خیام و از جنوب شرقی به پامنار متصل می‌شود، بقعه امامزاده جدیدا بازسازی شده و در جوار آن خوابگاهی سه طبقه برای طلاب علوم دینی ساخته شده است.

 

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به امامزاده سید ولی استفاده از مترو است. برای رسیدن به امامزاده می‌توانید در خط یک متروی تهران، در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شوید و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی به شرق سبزه‌میدان و بازار کفاش‌ها برسید. همچنین از نقاط مختلف شهر، مانند پایانه تاکسی میدان آزادی به چهارراه گلوبندک تاکسی تردد می‌کند و از آنجا هم در همین مسیر می‌توانید به سبزه‌میدان و بازار کفاش‌ها برسید.
همچنین از میدان توپخانه (امام خمینی) هم ماشین‌دودی‌های قدیمی به‌سمت خیابان پانزده خرداد و سبزه‌میدان تردد می‌کنند که سوارشدن در آن‌ها، به‌یاد تهران قدیم، جالب و خاطره‌‌انگیز است.

بنای امامزاده در جهت شمالی شهر و منتهی الیه کوی جدید خارجی دروازه ری قم واقع شده و دارای بقعه، گنبد، رواق، ایوان، صحن، آب انبار و الحاقات دیگر است. بنای بقعه از داخل به صورت هشت ضلعی مختلف الاضلاع است که در جهات اصلی، چهار شاه نشین دارد که از هر یک دری به خارج گشوده می شود. در جهت جنوبی بقعه، ایوانی به ارتفاع ۷ متر با ازاره کاشی کاری و جدار سفیدکاری و پوشش رسمی بندی و کاشی کاری تزئین شده است. در دو جانب ایوان، دو حجره و بر فراز آنها، غرفه های زیبایی مزین به کاشی کاری وجود دارد. در زیر گنبد، ضریح و مرقدی قرار دارد. مرقد از پنج جها با کاشی های خشتی عصر فتحعلی شاه پوشیده شده و دارای کتیبه ای متضمن نسب نامه امامزاده است. بر فراز بنا، گنبدی است شلجمی، سراپا آراسته به کاشی های گره سازی الوان به ارتفاع و قطر ۷ متر با گردنی استوانه ای مزین به کاشی کاری معقلی با آجر و کلوکی و کاشی گرهی که در سال ۱۳۴۲ بازسازی و کاشی کاری شده است.

 

امامزاده سید ولی

 

آخرین ویرایش در دوشنبه, 12 اسفند 1398 09:11