24 تیر 1398

باغ وحش باراجین قزوین

973 دفعه

 

باغ وحش قزوین بيش از آنکه به باغ وحش شبيه باشد مانند پارک حيواناتي است که حيوانات اهلي و وحشي به طرز شگفت انگيزي با صميميت در کنار هم زندگي مي‌کنند.

دهکده طبيعت قزوين ، زندگي حيوانات در محيطي کاملا طبيعي:

شايد اين مرکز با عنوان باغ وحش قزوين شناخته شود اما کافي است تنها سري به آن بزنيد تا ببينيد هر آنچه در آن مرکز وجود دارد متفاوت با سبک مرسوم باغ وحش‌هاي موجود در کشور است و شايد عنوان باغ وحش خيلي هم مناسب دهکده طبيعت قزوين نباشد.
در اين دهکده عجيب و جذاب شما حيواناتي را مي‌بينيد که عموما بايد دشمنان هم بوده و سالهاي سال جدال براي بقا را در برابر خود ديده باشند، اما آنچه شاهدش هستيد با عادات شما کاملا تفاوت دارد. در باغ باراجين قزوين تمامي حيوانات اعم از اهلي و وحشي کنار هم زندگي ميکنند بدون آن که هيچ آسيبي به يکديگر وارد کنند! بزرگترين گربه سانان دنيا در کنار گاو روزگار خود را ميگذرانند و لاک پشتها بر پشت تمساح سوار ميشوند و با امنيت کامل زندگي ميکنند!
يکي از مهمترين جاذبه‌هاي باغ وحش قزوين اين است که محل احداث آن در يکي از زيباترين زيست بوم‌هاي کشور است. طراحان و سازندگان اين باغ، منطقه منحصربه‌فرد و زيبايي را در دامنه رشته کوه‌هاي زيباي البرز انتخاب کرده‌اند و پس از ساخت محيطي امن و استاندارد براي حيوانات، گونه‌هاي حيواني متعددي را به آنجا انتقال دادند. اين باغ وحش در سه فاز و در فاصله هشت کيلومتري شمال قزوين با همت شهرداري قزوين ساخته شد و امروزه يکي از محبوب‌ترين و جذاب‌ترين مناطق توريستي و گردشگري قزوين به حساب مي‌آيد.
سازندگان و طراحان باغ وحش قزوين در گام نخست حيوانات نشخوار کننده و اهلي را وارد اين مزرعه جذاب کردند. حيواناتي چون گاو، بز، ميش، قوچ، پرندگان آبزي، پرندگان شکاري، پرندگان زينتي، آبزيان و… . در مرحله بعدي دهکده طبيعت قزوين ميزبان حيواناتي چون شير، يوزپلنگ، ببر، پلنگ، خرس، گرگ و… شد و با حضور آنها جذابيت‌هايش افزايش پيدا کرد. همچنين در مراحل بعدي، پارک مارها، پارک کروکوديل‌ها، پارک پرندگان شکاري ويژه و پارک تکثير و حفاظت از گونه‌هاي جانوري در دست انقراض در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

گونه‌هاي کمياب جانوري در باغ وحش باراجين قزوين:

یکي از دلايل شهرت بي حد دهکده طبيعت قزوين، وجود گونه‌هاي کمياب جانوري در باغ وحش باراجين قزوين است. اين حيوانات که بر اساس بررسي و تحقيق متخصصان گرد هم آمده‌اند، داراي شرايط زندگي ويژه‌اي هستند و به شدت تحت حمايت و حفاظت قرار دارند. از سوي ديگر وجود حيوانات در حال انقراض سبب شده اين محل، به محلي ويژه براي علاقه‌مندان به طبيعت و محيط زيست تبديل شود و دانش آموزان و شهروندان از سراسر کشور خود را به باغ وحش قزوين برسانند و از حضور در آن لذت ببرند. همچنين احداث فضاهايي همچون خانه‌هاي روستايي جهت عکاسي مراجعين، مرکز دامپزشکي و امکانات متعدد ديگر اين مرکز، آن را در زمره سرآمدان کشور قرار داده است.
از ديگر امکانات دهکده طبيعت قزوين مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: آمفي تئاتر با طرح عصر حجر آبشار سنگي با طراحي جذاب و ديدني انواع جانوران زنده در محيطي مشابه زيستگاه طبيعي طراحي زيباي سايت‌هاي حيات وحش به صورت روباز نگهداري حيوانات در زيستگاه‌هاي آزاد احداث فروشگاه مواد غذايي حيوانات براي تهيه غذاي جانداران مجموعه توسط بازديدکنندگان دسترسي آسان شهروندان و گردشگران به مجموعه به واسطه موقعيت جغرافيايي عالي همجواري با اتوبان کرج، تهران و زنجان و شهرهاي شمالي

گونه ي جانداران در باغ وحش باراجين:

دهکده طبيعت قزوين زيستگاه حيوانات گوناگوني است که پيش از اين با تعدادي از آنها آشنا شديم. نمونه ديگر زيستگاه‌هاي موجود در باغ وحش قزوين عبارتند از: زيستگاه پرندگان شکاري همچون شاهين، عقاب و انواع شب پروازها زيستگاه پرندگان تزئيني شامل انواع گونه‌هاي خشکي و آبي از جمله طاووس، قرقاول، طوطي، فلامينگو، پليکان، مرغابي و شترمرغ زيستگاه نشخوارکنندگان کوهي شامل مرال، قوچ، ميش، کل و بز زيستگاه خزندگان شامل انواع گونه‌هاي مختلف ايراني و خارجي مانند مار، تمساح و بزمجه مزرعه آموزشي شامل محل نگهداري حيواناتي مانند گاو، گاو ميش، بز، اسب و شتر سالن آکواريوم محل نگهداري گونه‌هاي مختلف آبزيان از جمله ماهي‌هاي آبهاي خليج فارس زيستگاه گرگ‌ها، روباه‌ها، شيرها، ميمون‌ها و خرس‌ها و…
زمان بازديد و اطلاعات بيشتر:
ساعت بازديد از دهکده طبيعت قزوين باغ وحش قزوين همه روزه از ساعت8:30 صبح الي 9 شب ميزبان مراجعه کنندگان بوده و در تمامي ساعات اعلام شده، خدمات دهي خود را انجام ميدهد. در صورتي که علاقمند به حضور در اين پارک هستيد و ميخواهيد اطلاعات بيشتري کسب کنيد، بهتر از با شماره تلفن باغ وحش قزوين 02833590471 تماس بگيريد.

باغ وحش قزوین باراجین

 

آخرین ویرایش در دوشنبه, 24 تیر 1398 15:39
محتوای بیشتر در این بخش: « حمام قجر قزوین