30 دی 775

طاق بستان کرمانشاه

2775 دفعه

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال‌غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. محوطه باستانی تاریخی طاق بستان کرمانشاه در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است و این بنا بر روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.
دراین محوطه ، آثار تاریخی از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی بنام های ایوان کوچک و بزرگ می­باشد که ایوان کوچک در سمت چپ سنگ نگاره ادشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار دارد. طاق بزرگ‌تر به پهنای 5/7 متر، ارتفاع حدود 9 متر و به عمق 5/6 متر و طاق کوچک‌تر به پهنای 6 متر، به ارتفاع حدود 5 متر و به عمق 5/3 متر می‌باشد.
طاق بستان را اهالی محل با نام « طاق وسان » و « طاق بسان » نیز می شناسند زیرا « سان » در لفظ محلی به معنی سنگ است و به این ترتیب « طاق وسان » یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است . بنای معروف به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور بر سر راه همدان به کرمانشاه واقع شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است
این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاق بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده‌ ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پر‌آب بود. نقوش برجسته ی ساسانی در طاق بستان یکی از جذابترین جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه می باشد که شهرت جهانی دارد. نقش برجسته های ساسانی که در نقاط مختلف ایران دیده می شوند، قدرت و ابهت شاهان ساسانی را به رخ می کشند. آن ها هرکجا که در تیررس نگاه ناظران بوده برای نمایش قدرت خود به آیندگان بهره برده اند. طاق بستان یکی از جولانگاه های پادشاهان این عصر بوده که دستور حجاری را بر دل کوه صادر کرده اند.
طاق بستان شامل سنگ‌نگاره‌ تاج‌گذاری اردشیر دوم و دو طاق می‌باشد که طاق کوچک‌تر شاهپور دوم و سوم و طاق بزرگ‌تر خسرو پرویز را به تصویر کشیده است. در سمت راست طاق کوچک‌تر و در بیرون از طاق سنگ‌نگاره‌ای تراشیده شده که تاج‌گذاری اردشیر دوم را نشان می‌دهد.
آدرس: کرمانشاه. بلوار طاق بستان
بلیط ورودی:  برای گردشگران داخلی۲۰۰۰تومان و برای گردشگران خارجی۱۵۰۰۰ تومان
ساعت بازدید: از ۸ صبح الی۲۰

 

آخرین ویرایش در سه شنبه, 08 مرداد 1398 14:37