30 -2668

باغ موزه نظری در همدان

3245 دفعه

باغ موزه نظری یک موزه مردم‌شناسی در همدان است که در سال 88 به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تاسیس شده است که گامی موثر در شناسایی آداب و رسوم ساکنین استان همدان بوده و جای تقدیر دارد. باغ موزه نظری در ميدان دانشگاه و خيابان عارف قزويني همدان واقع شده كه در محوطه اين باغ ساختماني زيبا و مجلل مربوط به اواخر دوره قاجاريه احداث شده است.
عمارت زیبا و مجلل نظری در محوطه یک باغ وسیع واقع شده است و از سال ۸۸ خورشیدی این عمارت به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است. روی سردرِ این موزه عبارت «موزه ابن سینا همدان» درج شده ولی موزه با نام «باغ موزه نظری» معروف است. در باغ موزه نظری گردشگران می توانند فرهنگ و آداب و سنن مردم همدان را در يک نگاه به نظاره بنشینند و با مردمان این خطه از کشور آشنا شوند.
ورودي بنا داراي فضايي موسوم به جلوخان است كه سقف هرمي شكل شيرواني آن بر روي چهار ستون بلند چوبي با پوشش گچ و سر ستون‌هاي داراي گل و بوته باز شده استوار شده است. پيش طاق ورودي ساختمان به طرز زيبايي با آجركاري خفته و راسته تزيين شده است و در كنار آن محوطه‌اي مدور موسوم به هشتي قرار دارد. طبقه فوقانی که چهارضلع آن به بالکن منتهی می شود با نرده های چوبی ظریف و ستون چوبی پوشیده شده از گچ است.
در باغ موزه نظري همدان جاذبه هاي گردشگري همدان در قالب نمايشگاه عكس به تصوير كشيده شده است. از قسمتهای جالب توجه این موزه حدود 800 قطعه عكس جمع آوري شده می باشد كه در مناسبت هایی در معرض ديد بازديد كنندگان قرار گرفته است؛ تصاويرباغ موزه نظری بيشتر در برگيرنده جاذبه‌هاي گردشگري استان همدان است و با هدف معرفي جاذبه‌هاي ناشناخته اين استان در حال برگزاري است.
جاذبه های گردشگری همچون، شهر زيرزميني سامن، مجموعه دستكند ارزانفود، تپه تاريخي نوشيجان، سراب گاماسياب، كتيبه آقا جان بلاغي اسدآباد و سراب گيان از جمله محل‌هاي معرفي شده در اين تصاوير هستند.

 

 

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 13:16