30 دی 775

از شيطان کوه تا بام سبز لاهيجان

4214 دفعه

شیطان کوه کجاست؟

آنچه با عنوان شیطان کوه می شناسیم، کوهی در شرق لاهیجان است که در گذشته به آن شاه ‌نشین کوه می‌گفتند. ارتفاع آن به 60 متر می رسد و در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد. منطقه ای که گفته می شود در گذشته به شاه نشین کوه مشهور بود و شیخان و بزرگان از آن به عنوان تفرجگاه استفاده می کردند. و برکه‌ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در مقابل آن وجود داشت که به منظور آبیاری از آن برای انبار کردن آب استفاده می‌شد. در حال حاضر این برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که که به استخر لاهیجان معروف است. این استخر بزرگ با وسعتی معادل ۱۷ هکتار گفته می‌شود به دستور شاه عباس احداث شده است.

در میان استخر جزیره ای زیبا می باشد که عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می کند. طول حاشیه این استخر نزدیک به ۲ کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان می‌باشد.در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ایجاد شده که آب آن از استخر لاهیجان تأمین می‌شود. این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می شود به صورت مصنوعی ساخته شده است و به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است.

در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از 750 پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه می رسند كه این مسیر گذرگاهی منتهی به بام سبز است. در مسير بالای شيطان كوه، محوطه ای سبز و زيبا با فضايی دل‌انگيز وجود دارد كه به “بام سبز” لاهيجان مشهور است. مجموعه بام سبز به علت جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است.

چرا نامش شیطان کوه است؟
گفته می شود غاری در کوه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان تخریب و ورودی هایش مسدود شده است. این غار راه ارتباطی میان دو کوهی بود که شیطان کوه را تشکیل می دهند. شیخان و بزرگان از این غار استفاده می کردند تا به محل مناسبی برای شکار برسند و طعمه را غافلگیر کنند. عموم مردم اجازه استفاده از این محل را نداشتند و نامش را «شیخان کوه» گذاشته بودند. کسی از این غار چیزی نمی دانست و صدایی که از کوه به گوش می رسید انعکاس صدای باد و یا عبور و مرور در همین غار بود. همین صداها بهانه ای برای داستان سرایی های محلی شدند و شیخان کوه به شیطان کوه تغییر نام داد.
روایت دیگری به دوران پادشاهی شاه عباس صفوی اشاره می کند. می گویند او قصد حمله به این منطقه را کرد و پس از آن دست احمد خان گیلانی (خان احمدخان) را از حکومت این منطقه کوتاه ساخت. این حاکم، شاه نشینی در بالای کوه داشت و نام کوه «شاه نشین کوه» شد که کم کم نام شیطان کوه را به آن دادند. اسکندر بیگ منشی- نویسنده کتاب عالم آرای عباسی در تاریخ صفویان- نیز وجه تسمیه این کوه را مربوط به قصری می داند که خان احمدخان، در این کوه برای خود احداث کرده بود.
عده ای دیگر داستان متفاوتی در مورد نامگذاری شیطان کوه بیان می کنند. آنها این نام را به طبیعت کوه نسبت می دهند و می گویند بر اساس ساختار طبیعی کوه، وقتی از بالا به پایین می نگرید، فکر می کنید به راحتی به دامنه می رسید اما اگر با همین خیال بدوید، چیزی جز سقوط نصیب تان نمی شود. در باور محلی ها، شیطان در اینجا چشم افراد را کور می کند و گول شان می زند.
داستان دیگری هم وجود دارد که می گویند فضای بسیار سرسبز و پوشیده این کوه نمی گذارد از دور و پایین دست کوه، چیزی از داخل آن ببینید. بنابراین همه اتفاقات آنجا از چشم شاهدان دور است. بر اساس مثل های قدیمی هم شیطان در تاریکی پنهان می شود و به همین دلیل اینجا شیطان کوه نام گرفته است.

دیدنی های اطراف شیطان کوه

موزه تاریخ چای ایران | 1.6 کیلومتر
تالاب سوستان | 4.4 کیلومتر
مسجد چهار پادشاهان | 2.9 کیلومتر
پل آجری | 3.8 کیلومتر
بقعه شیخ زاهد گیلانی | 4.6 کیلومتر

جاذبه های گردشگری شیطان کوه

1- استخر لاهیجان

برای آنکه به شیطان کوه برسید، به بلوار خلیج فارس یا بلوار مطهری بروید. در اینجا با استخر بزرگی مواجه می شوید که فضای جالبی را به وجود آورده است. در گذشته برکه ای با ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول در این محل وجود داشت که برای دخیره آب جاری شده از کوه برای آبیاری شالیزارها از آن استفاده می کردند. امروز آن برکه را به دریاچه ای مصنوعی تبدیل کرده اند که به استخر لاهیجان معروف است. استخری بزرگ که مساحتش به 17 هکتار می رسد و عمقی در حدود 4 متر دارد.
جزیره ای در میان این دریاچه وجود دارد که در گذشته به آن میان پشته می گفتند. یک پل سیمانی این جزیره را به حاشیه جنوبی استخر متصل می کند. می گویند دستور ساخت این استخر را شاه عباس صفوی صادر کرد و در قسمت جزیره آن قصری بزرگ برای اقامتش در لاهیجان ساخت. امروزه هیچ اثری از آن بنا نیست اما عمارت کوچکی در میان این جزیره دیده می شود و منظره ای جذاب ایجاد کرده است که می توانید در بام لاهیجان شاهدش باشید و غرق در لذت شوید. این جزیره و بنایش به دهه 1370 به بعد تعلق دارند و این روزها به دلیل مشکلات حقوقی در آن به روی گردشگران بسته است.

2- آبشار شیطان کوه

در حوالی استخر لاهیجان می توانید آبشاری زیبا را به تماشا بنشینید که از بدنه كوه به طرف پای كوه سرازیر شده است و حدود 24 متر ارتفاع دارد. این آبشار با پمپاژ آب از استخر بزرگ لاهیجان به وجود آمده است و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن تعبیه کرده اند.
آبشار شيطان کوه لاهيجان در شرق شهر لاهیجان قرار دارد. لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی با جاذبه‌های گردشگری فراوان در استان گیلان است که در شمال دیلمان قرار گرفته است. این شهر در یک ناحیه کوهپایه‌ای قرار گرفته است. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود.
لاهیجان پوشیده از بوته‌های چای و بوی خوش بهار نارنج است که هر مسافر و حتی رهگذری را مست و شیدا می‌کند. همین طور این شهر با قدمتی ۸۰۰ ساله پر از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است که تمام این زیبایی‌ها مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشانند.

3- پله های شیطان کوه

یک راه پلکانی با بیش از 750 پله (در برخی منابع 1000 پله) در کنار آبشار شیطان کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن آنها از کنار آبشار و پای کوه به سمت قله کوه و بام سبز می روند و در مسیر از میان درختان زیبای انار و گردو و ... و شمشادهای کوتاه عبور می کنند.
اگر قصد پله نوردی ندارید
شاید به هر دلیل نتوانید از پله های شیطان کوه بالا بروید، در این صورت می توانید با ماشین، خودتان را به پارکینگ بالای شیطان کوه برسانید. برای این کار به خیابان کارگر بروید و آن را ادامه دهید تا به میدان کاشف برسید، سپس به جاده ای موسوم به طلای سبز بروید و با ماشین به پارکینگ وارد شوید. در اینجا به ازای هر ماشین باید 3000 تومان پرداخت کنید.

4- بام سبز لاهیجان

نمی توان از شیطان کوه حرف زد و اشاره ای به بام سبز لاهیجان نکرد؛ فضایی مسطح در بالای شیطان کوه، که امکان دیدن نمایی فوق العاده از شهر را به شما می دهد. این محوطه زیبا با گذرگاهی به قسمت جنوبی پای کوه می رسد.
از بالای بام سبز مقبره کاشف السلطنه را می بیند و کمی آن طرف تر دانشگاه آزاد لاهیجان خودنمایی می کند. گنبد طلایی و گلدسته های امامزاده آقا سید حسین (ع) دقیقا در وسط شهر دیده می شود و جلوه ای تماشایی را پیش روی تان می گذارد. از اینجا می توانید، نمایی تماشایی از استخر بزرگ لاهیجان را هم ببینید و لذت ببرید.

5- تله کابین شیطان کوه

یکی از محبوب ترین امکانات تفریحی که در شیطان کوه وجود دارد، تله کابین آن است که با نام های تله کابین احرار یا تله کابین لاهیجان شناخته می شود و به خود عنوان اولین تله کابین مدرن دنیا در ایران را داده است. این تله کابین، مسافران را از ایستگاه اول یعنی بام سبز به ایستگاه دوم معروف به تاج خروس می رساند و طول مسیر آن 1500 متر است. در این مسیر چشم تان به باغ های چای می افتد و چشم اندازهای زیبایی را می بینید. در ایستگاه اول تله کابین غرفه های صنایع دستی و خوراکی را خواهید دید و در ایستگاه دوم می توانید از خدمات کافه استفاده کنید.
هزینه :22000 تومان برای هر نفر | کودکان 2 تا 7 سال نیم بها
روزهای کار: همه روزه به جز یکشنبه ها و سه شنبه ها
ساعات کار: 10:00 تا 17:00
نکته :در صورت شرایط بد جوی و وزش باد و ... تله کابین می تواند از ارائه سرویس خودداری کند.

تله کابین شیطان کوه گیلان

6- شهربازی شیطان کوه

در کنار ایستگاه اول تله کابین شیطان کوه (لاهیجان) یک شهربازی ایجاد شده است که می توانید حسابی در آن سرگرم شوید. اگر سوار بر چرخ و فلک این مجموعه شوید فرصت تماشای مناظر را از نمایی متفاوت دارید و می توانید در کنار خانواده یا دوستان تان خوش بگذرانید. ماشین برقی، کشتی صبا، بازی های کامپیوتری متنوع و ... از دیگر سرگرمی های این شهربازی هستند.

7- پارک بازی کودکان شیطان کوه

چند تاب، سرسره و الاکلنگ کافی است تا کودکان در کنار هم خوش باشند و به بازی بپردازند. در ایستگاه دوم تله کابین چنین امکاناتی در اختیار شما قرار دارد تا لحظات شادی را به فرزندتان هدیه دهید. در این قسمت کشتی صبا و قطار مخصوص کودکان هم وجود دارد و می توانید کودک همراه تان را با آنها خوشحال کنید.

شهربازی شیطان کوه گیلان

8- خوشگذرانی در مجموعه شیطان کوه

فرصت های خوبی برای تفریح و خوش گذرانی در شیطان کوه لاهیجان وجود دارد. از کنار شهربازی و تله کابین سواری و این امکانات تفریحی که بگذریم، می توانید با فعالیت های زیر خاطره خوشی از گردش تان در این مجموعه، خلق کنید.
پیاده روی
اگر اهل قدم زدن هستید و دنبال فضایی ناب برای این کار می گردید، حتما سری به شیطان کوه بزنید. یکی از مکان های خوب برای پیاده روی در این مجموعه ،دور استخر لاهیجان است که نزدیک به 2 کیلومتر مسیر را در اختیارتان قرار می دهد. یک مسیر زیبا که دور تا دور استخر را احاطه کرده و بلواری زیبا از کنار آن می گذرد. پله های شیطان کوه هم فرصتی خوب برای یک تحرک جانانه هستند و حسابی کالری های تان را می سوزانند.
عکاسی
فرصت عکاسی در بام سبز لاهیجان و شیطان کوه را از دست ندهید. اینجا سوژه های بسیاری برای ثبت دارید؛ چشم انداز شهر، شادی های کودکانه، استخر بزرگ لاهیجان، فضای مه آلود، طبیعت تماشایی و ... همه و همه می توانند در لنز دوربین تان جای گیرند. در این مجموعه عکاسخانه ای هم وجود دارد که به شما امکان می دهد با لباس های محلی تصویری را ثبت کنید.
پیک نیک
بار و بندیل تان را جمع کنید، خوراکی های خوشمزه تان را بردارید و با خانواده یا دوستان به شیطان کوه بروید. در اینجا می توانید پیک نیکی به یادماندنی برپا کنید و از آلاچیق ها و فضا بهره ببرید. هم در ایستگاه اول و بام سبز می توانید پیک نیک تان را برپا کنید و هم در ایستگاه دوم. فقط یادتان باشد که وسایل زیادی را نمی توانید با خود ببرید چون فضا محدود است و همه باید بتوانند از آن استفاده کنند.
خرید
فروشگاه صنایع دستی مجموعه در ایستگاه اول تله کابین فرصت خوبی برای شماست تا حاصل دست هنرمندان را بخرید. با این کار هم به کالای اصیل دست می یابید و هم به اقتصاد بومی کمک می کنید.
کافه ها و رستوران ها در ایستگاه های یک و دو، فضای خوبی برای برای تان فراهم می کنند تا در کنار لذت بردن از چشم انداز، غذاها و نوشیدنی های دلچسبی را نوش جان کنید.

امکانات شیطان کوه

شیطان کوه که این روزها با نام بام لاهیجان و بام سبز نیز شناخته می شود، امکانات خوبی را در خود دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:
سرویس بهداشتی، نمازخانه، شهربازی و بازی های کامپیوتر، پارکینگ، فروشگاه صنایع دستی و سوغات، تله کابین
پارک بازکودکان، کافه و رستوران، آلاچیق، عکاسخانه

بهترین زمان سفر به شیطان کوه

هر فصلی که دوست داشته باشید می‌توانید به لاهیجان سفر کنید، اما بهترین فصول برای سفر، بهار و تابستان و نیمه‌ی اول پاییز هستند.

مسیر دسترسی به شیطان کوه

آدرس: لاهیجان، میدان کاشف، خیابان طلای سبز

 

آدرس: شرق شهر لاهیجان، شیطان کوه.

با خودروی شخصی: از تهران و با خودروی شخصی بعد از حدود ۳۳۰ کیلومتر رانندگی و عبور از شهرهای کرج، قزوین و رودبار به رشت خواهید رسید. سپس در فاصله‌ی ۴۲ کیلومتری شرقی به لاهیجان می‌رسید. تقریبا از تمام نقاط لاهیجان شیطان کوه را می‌بینید، پس پیدا کردن مسیر سخت نخواهد بود. اگر با ماشین به این مجموعه بروید و بخواهید از خدمات پارکینگ شیطان کوه استفاده کنید، باید به ازای هر ماشین 3000 تومان بپردازید.

 حمل‌ونقل عمومی: هر روز اتوبوس‌هایی از ترمینال‌های تهران به سمت رشت حرکت می‌کنند که معمولن با آن‌ ها حدودا ۵ ساعت در راه خواهید بود. فرودگاه رشت نیز فعال بوده و هر روز پروازهای تهران-رشت انجام می‌شود. از رشت هم از طریق تاکسی‌های جاده‌ای و هم از طریق اتوبوس به راحتی به لاهیجان می‌رسید.

 {tortags,440,3}

آخرین ویرایش در شنبه, 02 شهریور 1398 15:28