18 فروردين 1397

بازار قیصریه اصفهان

3588 دفعه

بازار قیصریه از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. بازار قیصریه که به بازار شاهی در دوره صفویه شهرت داشته یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است. این بازار از بزرگترین و مجلل ترین مراکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است و مرکز فروش پارچه های گرانبها بوده و شرکت های تجاری خارجی نیز در آن حجره هایی داشته اند. به طور کلی بازار سرپوشیده اصفهان چند کیلومتر طول دارد که هر بخش آن کالای ویژه‌ای تولید و فروخته می‌شود. بازار بزرگ اصفهان که بازار قیصریه بخشی از آن است، درب‌های ورودی مختلفی داشت.
بازار قیصریه  از سردر قیصریه شروع و به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌شود. بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است. سردرب قيصريه در شمال ميدان نقش جهان (امام) ساخته شده است. از اين سردرب ، وارد يكي از زيباترين بازارهاي جهان مي شويم .یکی از نفیس ترین نقاشی های مربوط به دوران صفویه سر در بازار قیصریه می­باشد که در شمال میدان نقش جهان واقع است و در فاصله سال های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری احداث گردیده که در دو طرف اين سردر دو سکوي وسيع وجود دارد که در روزگار قديم زرگران و جواهر فروشان بساط خود را بر روي آن پهن مي کردند. سردر قیصریه در گذشته نه‌ چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه ‌است. طبقه سوم آن که تخریب شده، نقاره ‌خانه را تشکیل می ‌داده ‌است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می ‌کرده ‌اند.
در این بازار دکان‌هایی وجود دارد که از ۴۰۰ سال قبل تا امروز به عرضه تنها یک نوع کالا مبادرت کرده‌اند. امتداد بازار بزرگ اصفهان به مسجد جامع و سپس به بازار عریان منتهی می‌‌شود.
جهانگردان مشهوری مانند ناصر خسرو و شاردن به توصیف بازار قیصریه پرداختند به طوری که آنان علت نامگذاری این بازار را شباهت این بنای تاریخی به قیصریه یا قیساریا در آسیای صغیر (ترکیه امروز) دانسته اند.

 

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 16 مرداد 1398 12:06