24 آذر 775

پارک ائل گلی تبریز

4618 دفعه

ائل گؤلی (ائل گلی) یا شاه ‌گلی از مهم ‌ترین گردشگاه ‌های تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده ‌است. شاه گولی به معنی “استخر شاه” ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر می ‎باشد.
در مرکز استخر ائل گلی، عمارت کلاه ‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به صورت تالار پذیرایی و رستوران مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به کاخ ائل گلی مشهور است. این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که در سال 1346 تخریب گشت و با همت شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان زیبا و مقاوم داد. کاخ ائل گلی، شاه ‌گلی تبریز در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌ است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است.
دریاچه ائل گلی پیشتر به سبب بزرگی و عظمت، شاه ‌گلی (دریاچهٔ بزرگ) نام داشته که پس از انقلاب اسلامی ایران به ائل گلی یعنی دریاچه مردم تغییرنام داده ‌است. یکی از شعبه ‌های رودخانه لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، به‌صورت جویباری کوچک از سمت جنوب‌ شرقی دریاچه ائل‌گلی وارد آن شده و آب آن را تأمین می‌نماید.
تپه نسبتاً بلندی در بخش جنوبی دریاچه ائل‌گلی قرار گرفته که جنگل‌کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می‌شود. همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ائل‌گلی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه‌ فرنگی را به ‌صورت یک شبه‌جزیره درآورده ‌است. عمق دریاچه ائل گلی ۱۲ متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می ‌شود. همچنین شهربازی (لونا پارک تبریز) و نیز مسافرخانه‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.
یکی از هیجان انگیز ترین قسمتهای این باغ ، شهربازی آن است که در محوطه باغ احداث شده و اوقات پر نشاطی را برای گردشگران و بازدید کنندگان رقم می زند.
بزرگترین ساعت آفتابی ناحیه شمال غرب کشور در پارک ائل گلی ساخته شده است.
در سال های اخیر برای زیباسازی محوطه ائل گلی، مجسمه های زیبایی از هنرمندان مجسمه ساز در این پارک قرارداده شده است. یکی از آنها  مجسمه ی اسبی است که با استفاده از قطعات آهنی و فولادی ماشینهای اسقاطی اثر بهرام آشفته می باشد.

اگر قصد اقامت در تبریز را دارید هتل پارس گزینه خوبی است. هتل پارس در جوار پارک ائل گلی است. برج اصلی هتل ۱۷ طبقه است. از امکانات هتل پارس ائل گلی می توان به رستوران گردان, کافی شاپ, دو سالن VIP,  اتاق عقد,سالن ضیافت,رستوران یاقوت ,رستوران زمرد رستوران الماس،سالن کنفرانس و آمفی تاتر، سالن بدنسازی،استخر،سونا و جکوزی، سالن بیلیارد،غرفه‌های تجاری، گشت‌های داخل و خارج شهر و .. اشاره کرد.

آدرس پارک ائل گلی: جنوب شرق تبریز-7 کیلومتری مرکز شهر - انتهای بلوار ائل گولی 

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 15:08