07 خرداد 1397

توپکاپی سرای استانبول

1859 دفعه

توپکاپی سرای(کاخ موزه توپکاپی ، topkapı sarayı)  یکی از بزرگ ترین و با شکوه ترین کاخ های استانبول که همواره به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در شهر استانبول مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

توپکاپی سرای

 این کاخ بین خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره در طی سال های ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد دوم بر روی تپه ای کوچک در شبه جزیره قسطنطنیه بنا شد.

کاخ موزه توپکاپی دارای باغ هایی بسیار زیبا است که شکوه این کاخ را دو چندان می کنند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کاخ موقعیت قرار گیری آن در شهر استاانبول است چرا که از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر احاطه شده است و البته این کاخ اشراف فوق العاده ای به بخش شرقی و آسیایی شهر استانبول دارد.

کاخ موزه توپکاپی

 توپکاپی سرای در محله ی سلطان احمد استانبول و در قسمت اروپایی استانبول ترکیه واقع شده است. یکی دیگر از معروف ترین مکان های نزدیک به این کاخ ، مسجد سلطان احمد (مسجد کبود) است که در مجاورت این کاخ قرار دارد.

همچنین در اطراف توپکاپی سرای ، هتل ها و اقامتگاه های مختلفی برای هر سلیقه وجود دارد.

 

بعد از فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان محمد فاتح (محمد دوم) ،کاخ توپکاپی به عنوان نخستین کاخ عثمانی بنا شد.کار ساخت توپکاپی سرای ، بیش از شش سال به طول انجامید.کاخ موزه توپکاپی یکی از اقامتگاه های اصلی سلاطین عثمانی در استانبول بود و آنها برای حدود 400 سال از دوران حکمرانی 600 ساله شان در آن زندگی کردند؛ توپکاپی از 1465 تا 1856 مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است. امروز کاخ توپکاپی به موزه تبدیل شده‌است و از با شکوه ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه ‌است.

در ساخت این کاخ معماران برجسته ای به نام های معمار سینان، آسم علی، داوودآقا، و سرکیس بالیان شرکت داشتند و از دو سبک معماری عثمانی و معماری باروک در ساخت توپکاپی سرای استفاده شده است.

موزه توپکاپی سرای

 

کاخ موزه توپکاپی درمکانی ساخته شده که بنای شهر استانبول برای اولین بار در دوران باستان و توسط رئیس مگاریان‌ها، (بیاز) در سده‌ی هفتم پیش از میلاد، در آن گذاشته شد.کاخ موزه توپکاپی در سال 1985 توسط یونسکو به عنوان بهترین مثال از قصر های دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید. کاخ موزه توپکاپی همچنین آثار مهمی از تمدن اسلام همچون خرقه و شمشیر پیامبر اسلام را در خود جای داده است.

اطلاعات لازم برای رفتن به توپکاپی سرای:

آدرس توپکاپی سرای:

Gulhane Park, near Sultanahmet Square, Istanbul

همانطور که پیش تر گفتته شد ، کاخ موزه ی توپکاپی در منطقه سلطان احمد، یکی از مناطق باستانی مشهور و جذاب استانبول قرار دارد، به همین دلیل برای رسیدن به این کاخ تمامی وسایل نقلیه ی عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و تراموا به آسانی در دسترس مردم و توریست ها است.

ساعات بازدید از و تهیه بلیط:

این موزه هر روز به جز سه شنبه ها باز می باشد. در تابستان از 15 آوریل تا 26 اوکتبر از ساعت 9 تا 6:45 عصر و در زمستان از 26 اوکتبر تا 15 آوریل از ساعت 9 تا 4:45 می توان از موزه، حرم و کلیسای ایرنه (اَیا ایرنه) بازدید کرد

نکته 1:لازم به ذکر است که برای ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس از ورود گردشگرانی که لباس مناسب ندارند ( دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و ...) می شود و عکسبرداری در این ممکان ممنوع است.

متوسط قیمت بلیط توپکاپی سرای نفری 40 لیر می باشد .

نکته 2: در صورت به همراه داشتن کارت اعتباری مانند ویزا کارت و یا کردیت کارت می توانید بلیط ورودیه را از طریق دستگاه و خارج از صف تهیه نمایید.

 

آخرین ویرایش در شنبه, 23 تیر 1397 11:07