10 بهمن 775

مسجد سلطان احمد استامبول

1523 دفعه

تاریخچه
مسجد سلطان احمد، نخستین مسجد ترکیه که در سالهای (1617-1606) توسط مهمت آقا که شاعر، ورزشکار و معمار بزرگی بوده ساخته شده است که به آن مسجد آبی نیز می‌گویند.
این مسجد به دستور سلطان احمد ساخته شده و گفته می‌شود که قبل از طراحی نقشه مسجد آبی به برج های کلیدی عثمانی سفر کرده است، این مورد را می توان با توجه به معماری این مسجد تأیید کرد که ایده‌هایی از گذشتگان را در بر گرفته است. در زبان ترکی به این مسجد «Sultanahmet Camii»  گفته می‌شود.

 

مسجد سلطان احمد استامبولموقعیت
این مسجد در شهر استانبول ترکیه واقع شده و مهم‌ترین مسجد استانبول به شمار می‌رود که در کنار کاخ امپراطوری بیزانس در مرکز شهر قدیمی قرار دارد، این بنا در مجاورت کلیسای ایا صوفیه است. از دلایل ساخت این مسجد رقابت بین معماری عثمانی و مسیحی بوده است.

مسجد سلطان احمد استامبولمعماری
به گفته بازدیدکنندگان معماری خیره کننده مسجد سلطان احمد به دلیل دکوراسیون درخشان بنفش آن است که توسط بسیاری از گردشگران به عنوان مسجد آبی شناخته می شود، بیش از 20هزار کاشی آبی در این بنا به کار برده شده است.
  گنبد مرکزی بیش از 34 متر ارتفاع دارد و با گنبدهای کوچک و نیمه کوچک احاطه شده تا وزن سنگین گنبد اصلی را توزیع کند و همه آنها توسط چهار ستون بزرگ که به آن اصطلاحاً پاهای فیل می‌گویند پشتیبانی می‌شوند.
ساخت فضاهایی شامل فضای مرکزی و گالری های جانبی که از طریق گنبدها و دیواره ها  باعث  نورپردازی بهتر محیط شده است، گفته می‌شود بیش از200 شیشه در ساختمان مسجد برای نورپردازی تعبیه شده است که امروز از لوستر برای روشنایی بهتر استفاده می‌شود .چهار ستون بزرگ در این مسجد وجود دارد که از گنبد مرکزی حمایت می کند و این مسجد دارای شش مناره و یک حیاط بیرونی است که توسط چند دروازه قابل دسترسی است، درمرکز این حیاط چشمه ای زیبا برای وضو وجود دارد که گفته می‌شود امروزه خشک شده است.

مسجد سلطان احمد استامبول
ویژگی ها
مسجد سلطان احمد از مکان‌های  فعال مذهبی  به شمار می‌رود، در این مسجد پوشش بطور کلی باید رعایت شود. شلوار کوتاه، یا دامن کوتاه ممنوع است و زنان باید موی سر خود را بپوشانند. مسجد سلطان احمد به عنوان یک مجتمع دارای یک تخت سلطنت امپراطوری، یک آشپزخانه برای فقرا، تعدادی مغازه  در بازار برای جمع آوری پول برای کارهای تعمیر و نگهداری، و یک کتابخانه کوچک  است.
بازدید از مسجد در زمان اقامه نماز مقدور نیست و بازدید کردن از این مکان هزینه ای ندارد. با توجه به جریان سنگین جمعیت، در حال حاضر ورودی های جداگانه ای برای گردشگران و نمازگزاران وجود دارد که برای  آگاهی علائمی نصب شده است.

مسجد سلطان احمد استامبول

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1397 15:51