11 ارديبهشت 1403

مقایسه قیمت بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس

20 دفعه

اولین قدم برای برنامه‌ریزی یک سفر کاری یا تفریحی، همیشه انتخاب نوع وسیله نقلیه و شیوه رسیدن به مقصد است؛ تعیین این‌که با خودرو شخصی به مقصد برسید یا با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و اگر وسایل حمل‌‌و‌نقل عمومی برایتان مناسب‌تر بود، با هواپیما سفر کنید یا قطار و اتوبوس؟ در این بخش سه روش به‌همراه مزایا و معایب و همچنین مقایسه قیمت بلیط‌ها بررسی شده است. برای مثال جهت تهیه بلیط کرمان تهران، بهتر است به سراغ بلیط هواپیما بروید یا قطار یا اتوبوس و بررسی کنید کدام ‌یک به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر است؟

قیمت بلیط هواپیما 1

سفر هوایی یا ریلی یا زمینی؟

بسته به مقصد، بودجه، نوع سفر و زمان‌تان می‌توانید هرکدام از این سه راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید. البته عواملی مثل این‌که سفر تفریحی است یا کاری، همراه با دوستان و خانواده به این سفر می‌روید یا تنها، محدودیت زمان و بودجه دارید یا نه نیز می‌تواند روی انتخاب شیوه سفرتان اثرگذار باشد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هواپیما، قطار و اتوبوس می‌پردازیم.

سفر با هواپیما؛ سفری امن و سریع

هواپیما احتمالا اولین و راحت‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که به‌هنگام برنامه‌ریزی سفر به ذهن‌تان می‌رسد. طی‌کردن مسافت‌های طولانی در کمترین زمان ممکن، مزیت مهمی است که هواپیما را به محبوب‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل تبدیل کرده‌ است. استفاده از هواپیما و گسترش صنعت هوانوردی، مسافت و جغرافیا را تا حد زیادی بی‌معنا و ضمن افزایش فرصت‌ها، از اتلاف وقت هم تا حد زیادی جلوگیری کرده ‌است.

البته نکته بسیار مهمی که درباره هواپیما وجود دارد این است که قیمت بلیط آن مقطوع و ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی در زمان‌های متفاوت، تغییر می‌کند. به ‌عبارت ‌دیگر، هر پروازی با توجه به فصل، ایرلاین، مقصد، کلاس خدمات و از همه مهم‌تر مدت زمان پیش‌رو قبل از پرواز می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. در ‌واقع قیمت بلیط اکونومی چارتری با بلیط بیزینس سیستمی در یک مسیر متفاوت است. پس نا‌گفته پیداست که ارائه قیمت دقیق برای بلیط هواپیما در هر مسیر، بدون مشخص‌کردن جزئیات، ممکن نیست و پیشنهاد می‌کنیم تا با مراجعه به وبسایت فلای‌تودی، از قیمت بلیط‌های مسیر‌های مختلف آگاه شوید و بر اساس اولویت‌های‌تان برای خرید بلیط موردنظر‌تان اقدام کنید.

سفر به دنیایی از آرامش و زیبایی با قطار

برای بسیاری، قطار یک وسیله نقلیه محبوب است. با وجودی‌که سفر با قطار، به‌ویژه در مسافت‌های طولانی، معمولا به‌سرعت انجام نمی‌شود؛ ولی مزیت‌های قابل توجهی دارد. با انتخاب قطار به‌عنوان وسیله‌نقلیه، سفرتان از همان نخستین دقایق به‌زیبایی آغاز می‌شود. می‌توانید در قطار استراحت کرده، در واگن‌ها به‌راحتی حرکت کنید و از پذیرایی و امکانات رفاهی قطار لذت ببرید. ضمن این‌که سفر با قطار نیازی به مراسم چک‌این ندارد. بلیط را تهیه می‌کنید و دقایقی قبل از حرکت قطار، در ایستگاه راه‌آهن حاضر می‌شوید.

نکته دارای اهمیت در خرید بلیط قطار، توجه به تنوع کلاس خدمات قطار‌هاست. برای تهیه بلیط قطار، بسته به مبدا و مقصد و بودجه مد ‌نظر‌تان می‌توانید قطار با کوپه چهارنفره، قطار با کوپه شش‌نفره یا قطار اتوبوسی شرکت‌های ریلی مختلف را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با قطار‌های اقتصادی سفر یا از قطار‌های لوکس و چهارستاره و پنج ستاره استفاده کنید. البته تمام این موارد روی قیمت بلیط شما اثرگذار است.

قیمت بلیط قطار

سفر با اتوبوس؛ راحتی و صرفه‌جویی

سفر با اتوبوس، به‌عنوان یک شیوه کلاسیک سفر، همیشه یکی از گزینه‌ها بوده‌است. مزیت مهم این شیوه حمل‌و‌نقل، علاوه‌بر مقرون ‌به‌صرفه‌بودن، در دسترس‌بودن آن است. برای سفر با اتوبوس به مسیر ریلی یا فرودگاه نیاز ندارید و به‌وسیله آن می‌توانید خود‌تان را از هر شهری به مقصد مد نظر‌تان برسانید؛ ضمن این‌که بلیط آن به اندازه هواپیما محدود نیست. البته که سفر با اتوبوس، برای مواقعی که محدودیت زمان دارید ایده‌آل‌ترین انتخاب نیست و شما را با صرف بیشترین زمان به مقصد می‌رساند. همچنین سفر با اتوبوس، سفر آسانی محسوب نمی‌شود و به‌ویژه برای مسافت‌های طولانی، می‌تواند اذیت‌کننده و گاهی دشوار هم باشد.

مقایسه قیمت بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس

بعد از بررسی ویژگی‌های هواپیما، قطار و اتوبوس، نوبت به مقایسه قیمت بلیط‌ها می‌رسد و برای مقایسه کامل، باید این موارد را مورد ‌توجه قرار داد.

  • به‌طور کلی بلیط هواپیما، از بلیط قطار و اتوبوس گران‌تر است و به‌ویژه درباره مسافت‌های طولانی این اختلاف قیمت بیشتر و واضح‌تر هم هست.
  • قیمت بلیط هواپیما نوسان قیمتی زیادی دارد و تحت تاثیر عواملی مثل تقاضا، زمان سال، رقابت خطوط هوایی و کلاس رزرو به‌شدت تغییر می‌کند. درصورتی‌که بلیط اتوبوس و قطار معمولا قیمت ثابت و مقطوعی دارند.
  • بلیط هواپیما را می‌توان به‌صورت چارتری یا لحظه آخری و با قیمت پایین‌تری خریداری کرد؛ در‌صورتی‌که درباره خرید بلیط قطار و اتوبوس این امکان وجود ندارد.
  • بلیط قطار و اتوبوس در مسافت‌های کم و فاصله‌های نزدیک بسیار ارزان‌تر و مقرون ‌به‌صرفه هستند، این در‌حالی‌ است که نرخ پایه بلیط هواپیما مقدار ثابتی است و حتی در مسافت‌های نزدیک هم معمولا در مقام مقایسه، ارزان محسوب نمی‌شود.
  • تنوع نوع و خدمات قطارهای مسافربری اجازه نمی‌دهد تا تمام بلیط‌های قطار را در یک دسته‌بندی قیمتی قرار دهیم. ممکن است بلیط قطار یک مسیر از بلیط اتوبوس همان مسیر ارزان‌تر یا گران‌تر باشد و به نوع قطار انتخاب‌شده بستگی دارد. برای مثال قیمت بلیط قطار کوپه‌ای شش نفره یک مسیر از بلیط اتوبوس همان مسیر ارزان‌تر است؛ در‌حالی‌که بلیط قطار کوپه‌ای پنج ستاره آن از بلیط اتوبوس بسیار گران‌تر است.
  • بلیط اتوبوس بدون تردید یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های حمل‌و‌نقل در اکثر مسیرهاست.

قیمت بلیط هواپیما

بهترین و ارزان‌ترین بلیط‌ها را در فلای‌ تودی پیدا کنید

در اینجا باید اشاره شود که فلای تودی به‌عنوان یک مرجع مطمئن در کنار شماست و به شما کمک می‌کند تا بلیط خود را از هر مبدا به هر مقصدی، در کمترین زمان و با کمترین هزینه خریداری کنید. برای مثال اگر به دنبال بلیط کرمان تهران هستید، با یک جست‌وجوی ساده و چند دقیقه‌ای در وب‌سایت مجموعه فلای تودی، می‌توانید به لیست تمام قطار‌ها و پرواز‌های فعال در مسیر مورد ‌نظرتان دسترسی پیدا کنید. سپس با مقایسه کامل امکانات و ویژگی‌های هرکدام، مناسب‌ترین و بهترین بلیط را تهیه کنید و از سفر خود در کمال آسایش لذت ببرید.