16 خرداد 775

آب‌ انبار شش بادگیر یزد

2959 دفعه

یکی از مکان‌های دیدنی در شهر یزد، آب‌ انبار شش بادگیر است که یادگاری از دوران حکومت قاجاریان است و به دلیل حضور شش بادگیر، به این نام شهرت یافته است. براي شهرهاي کويري همچون يزد ارزش آب بيش از هر جاي ديگر احساس مي شود . در اين شهر بيش از 75 آب انبار وجود دارد .

آب انبار و شش بادگیر یزد

ساخت بنای آب انبار یزد به 180سال پيش در عصر قاجار بازمیگردد که در سال 1371 ه. ق بازسازي شده است. مخزن آب انبار مدور است و بر روي آن 6 بادگير زيباي هشت وجهي تعبيه شده است. نيمي از اين بادگيرها مربوط به بناي اوليه آب انبار و نيم ديگر مربوط به بازسازي بنا است. بادگيرهاي جديد توسط استاد علي سياه و استاد غلامرضا ساخته شده اند. با کمي دقت در شکل بادگيرها تفاوت سه بادگير قديمي با ديگر بادگيرهاي آن مشهود است.

آب انبار و شش بادگیر یزد

آب انبارها از جمله تأسيسات وابسته به قنات هستند که براي ذخيره ‌سازي در زمستان و استفاده در تابستان کاربرد داشته‌ اند . این آب انبار دارای ۲ ورودی شمالی و جنوبی است که ورودي شمالي نسبت به مخزن شير ، قرينه ورودي جنوبي است و شير آن نيز در قسمت ورودي شمالي است. اين آب انبار 55 پله دارد. شش بادگير و مخزن بزرگي به حجم 2 هزار متر مکعب دارد و گنبد آن تخم مرغي شکل است. ارتفاع مخزن آب آن 6.12 متر و ارتفاع بادگير‌ها ده متر است .

آب انبار و شش بادگیر یزد

اين آب انبار در محله تپه يزد، کوچه شش بادگير واقع شده و در تاريخ 4 فروردين 1357 با شماره ثبت 1600 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

 برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

 

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 16:18