23 خرداد 1397

کاخ موزه سبز

1663 دفعه

 کاخ شهوند که اکنون کاخ موزه سبز نام دارد، در ضلع شمال غربی مجموعه سعدآباد قرار گرفته است. دستور ساخت این کاخ در سال 1301 توسط رضاشاه پهلوی ابلاغ شد و سرانجام در سال 1307 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

تپه‌ای که این کاخ روی آن بنا شده به تپه علیخان معروف است، پیش از ساخت کاخ، ساختمان نیمه‌سازی در این تپه قرار داشت که متعلق به علیخان از زمینداران سرشناس آن دوره بوده، که رضاخان آن را خریداری نموده و دستور ساخت آن را می‌دهد.

کاخ موزه سبزهنرمندان ایرانی بسیاری در ساخت  کاخ سبز مشارکت داشته‌اند از جمله حسین لرزاده، میرزا جعفر کاشی، حسین طاهرزاده و بسیاری دیگر. نمای خارجی این کاخ از سنگ‌های سبز معدنی منحصربفرد خمسه زنجان تشکیل شده است، همچنین آینه‌کاری‌های هنرمندانه سقف داخل کاخ زیبایی خیره کننده‌ای دارد.

کاخ موزه سبزلوازم با ارزش زیادی داخل کاخ وجود دارد از جمله آنها می‌توان به مجسمه‌ها و مبل‌های دوره لویی شانزدهم و دو عدد میز کنسول مربوط به دوره ناپلئون اشاره کرد.
موقعیت جغرافیایی کاخ سبز واقعا استثنایی می‌باشد به طوری که از سمت شمال غربی مشرف به کوه‌های البرز است، از سمت جنوب چشم‌انداز شهر تهران و پنجره‌های اتاق‌های کاخ رو به طبیعت زیبای دربند گشوده می‌شود.

کاخ موزه سبز
مساحت زیربنای کاخ به استثنای زیرزمین حدود ۱۳۷۲متر مربع است. ساختمان کاخ از دو طبقه تشکیل شده، طبقه اول شامل پله ورودی، تالار آینه، ناهار خوری، اتاق کار و پذیرایی است و طبقه دیگر زیرزمین کاخ است که در سال ۱۳۵۲ خورشیدی بازسازی شد و شامل سالن پذیرایی، دو اتاق خواب با سرویس و سالن ناهارخوری است. کاخ سبز در زمان سلطنت محمدرضا شاه به اقامتگاه مهمانان خارجی خصوصی دربار اختصاص یافت وافرادی چون ملک حسین و کنستانتین پادشاه سابق یونان در آن اقامت داشتند.

آدرس:

تهران، زعفرانیه، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان طاهری، مجموعه کاخ سعدآباد

 {tortags,806,3}

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 30 مرداد 1398 15:36