29 مرداد 1397

پارک جنگلی سرخه حصار تهران

1828 دفعه

پارک جنگلی سرخه حصار کجاست؟

پارک جنگلی سرخه حصار یکی از پارک های ملی ایران است که در شرق پایتخت قرار گرفته است و مساحتی در حدود ۹۱۶۸ هکتار دارد که به جز بخش شمال شرقی آن تمام این ناحیه تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. این پارک در محدوده منطقه ۱۳ قرار دارد و به دلیل وسعت زیاد، امکانات متنوعی در خودش دارد و به یکی از مراکز تفریحی خانواده‌ های تهرانی تبدیل شده است. سرخه حصار یکی از قدیمی‌ ترین شکارگاه‌ های ایران محسوب شده به همین دلیل از گذشته تا به حال از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
این منطقه در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی به سازمان محیط زیست واگذار شد که این سازمان یک قسمت از اراضی را به عنوان پارک ملی و قسمتی دیگر را به عنوان محیط حفاظت شده تعیین کرد و بقیه منطقه را در اختیار اهالی منطقه برای علوفه دامداری قرار داد.

پارک جنگلی سرخه حصار

آب و هوا پارک ملی سرخه حصار :

پارک ملی سرخه حصار منطقه ای کوهستانی است و از دشت ها، تپه ماهورها و ارتفاعات بلند که ارتفاع آن از ۱۲۲۰ متر تا ۲۱۴۷ متر متغیر است، به وجود آمده است.
آب و هوای این منطقه نیمه خشک و اختلاف درجه حرارت روز و شب در آن بالا است. متوسط حداکثر درجه حرارت سالانه آن حدود ۱۹ درجه سانتی‌ گراد است.
بلند ترین نقطه مجموعه سرخه حصار، قله اراکوه ۲۶۴۹ متر و پست ترین نقطه آن دشت سنگ تراشان به بلندی ۱۱۰۰ متر از سطح دریا است و کوه های مهم پارک ملی سرخه حصار عبارت اند از کوه سه پایه، کوه بیدک، تخت تالق، کل خانی، شش گوش، سیاه غار و همروک.
بارندگی در پارک ملی خجیر و سرخه حصار بیشتر ناشی از جریان های غربی و مدیترانه ای است که نزدیک به ۸ ماه از سال، از اوایل پاییز تا نیمه های بهار، به تناوب منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. حداقل میانگین بارندگی سالانه در پارک ملی سرخه‌ حصار ۲۷۵ میلی‌ متر و حداکثر میانگین بارندگی سالانه آن ۴۵۰ میلی‌ متر است. کم باران ترین ناحیه پارک ملی سرخه حصار در اطراف قصرفیروزه و پر باران ترین آن ارتفاعات مجاور دره بیدکو سه پایه است.
منابع آب مجموعه، از دو رود مهم جاجرود و دماوند و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی تامین می شود. این منطقه از چاه و چشمه و قنات های متعددی بهره می برد که آبدهی خوبی نیز دارند و به همین دلیل محدودیت های آبی در این منطقه وجود ندارد. از چشمه های مهم این منطقه می توان به چشمه چاتال، بیدک، انجیرک، رزک، شش گوش، دره شریف و چشمه سوخته اشاره کرد.
پارک جنگلی سرخه حصار

زمین شناسی پارک ملی سرخه حصار:

بخش هایی از پارک ملی سرخه حصار شامل توده های آتشفشانی است که به صورت مواد آتشفشانی نفوذی دیده می شوند. این واحد که بخش میانی منطقه را پوشانده و گسترش آن نسبت به تشکیلات زمین شناسی دیگر چشم گیرتر است تا غرب منطقه قصرفیروزه ادامه دارد و در برخی قسمت ها نیز شامل تشکیلات آهکی کرتاسه، رسی و ماسه سنگ ها و آهک های دولومیتی است.

پوشش گیاهی پارک سرخه حصار:

پارک سرخه حصار به علت نزدیکی به ناحیه گرمسیری ورامین از یک سو و متاثر از ارتفاعات البرز مرکزی از سوی دیگر و به دلیل داشتن پستی و بلندی های بسیار از نظر پوشش گیاهی دارای سیمای متفاوتی است. پوشش گیاهی منطقه گرمسیری شامل گز، تاغ، گون، خارشتر و اسپند و پوشش گیاهی استپی کوهپایه شامل درمنه و گونه های بالشتکی مانند کلاه حسن، گون، چوبک و گیاهان دارویی مانند آویشن، قدومه، بومادران، کاکوتی و پونه کوهی می باشد.

گونه های جانوری پارک ملی سرخه حصار:

منابع آب کافی، پناهگاه زیاد و پوشش گیاهی متناسب با نیاز گونه ها، مجموعا زیستگاه مناسبی در دو پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود فراهم کرده است و حیواناتی همچون کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکن، تشی و خرگوش در آن زیست می کنند.
گونه‌ شاخص‌ منطقه سرخه حصار، بزمجه‌ بیابانی‌ تعیین گردیده است و البته‌ گونه‌ های‌ با اهمیت‌ دیگری‌ نظیر لاک‌ پشت‌ مهمیزدار غربی نیز در منطقه وجود دارد که‌ علاوه‌ بر اینکه‌ جز گونه های حمایت‌ شده‌ می‌ باشد، در طبقه‌ بندی‌ IUCN نیز تحت‌ عنوان‌ آسیب‌ پذیر قرار گرفته است. سایر گونه‌ های با اهمیت‌ دیگر از قبیل افعی‌ البرزی‌، افعی شاخدار، بزمجه دشتی نیز در منطقه وجود دارند که در لیست‌ IUCN به عنوان گونه های در معرض‌ خطر انقراض‌ می باشند.
پارک های‌ ملی خجیر و سرخه‌ حصار و منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ جاجرود به‌ علت‌ دارا بودن‌ زیستگاه های‌ مختلف‌ اعم‌ از رودخانه‌، کوهستان‌، استپ‌، دارستان‌، کشتزار، باغات‌ وهمچنین‌ قرار گرفتن‌ در مسیر مهاجرت‌ تعداد زیادی‌ از گونه‌ های‌ مهاجر از موقعیت‌ بسیارخوبی‌ جهت‌ زندگی‌ پرندگان‌ برخوردار می‌ باشد و به‌ همین‌ دلیل‌ گونه‌ های‌ متنوعی‌ از پرندگان‌ در زیستگاه های‌ مختلف‌ آن‌ مشاهده‌ می‌ گردند. در مجموع‌ ‌ پرندگان پارک های ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود ۱۱۵ گونه بوده‌ که‌ ۲۲٫۶ درصد پرندگان‌ ایران‌ را تشکیل‌ می‌ دهد.
پرندگان موجود در سرخه حصار نیز شامل: حواصیل خاکستری، حواصیل شب، بوتیمار، اگرت بزرگ، سرسبز، اردک ارده ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش، عقاب ماهیگیر، کورکور، قرقی، طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه، کرکس، دال سیاه، دلیجه، بالابان، بحری، شاهین، آبچلیک و‌ آبیا است. خزندگان و دوزیستان منطقه نیز شامل مار کرمی، کور مار دوسر، مار آتشی، مار پلنگی، مار دستی، مار آبی، مار شتری، شتر مار، یله مار، تیرمار، سوسن مار، افعی شاخدار ایرانی، افعی کوفی، قورباغه معمولی و وزغ سبز در این پارک زیست می کنند. بخشی از پارک سرخه حصار برای عموم بدون مشکل بوده و دارای امکاناتی از قبیل آبنمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، کمپ بازپروری معتادان، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک و … جهت تفریح را دارا می باشد.

مسیرهای دسترسی به پارک ملی سرخه حصار:

آدرس: انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق. پارک سرخه حصار
دسترسی به منطقه سرخه حصار از شرق تهران و بزرگره شهید یاسینی ممکن است. به همین منظور با استفاده از خودروی شخصی، بزرگراه رسالت شرق را تا انتها ادامه دهید و وارد بزرگراه شهید یاسینی شرق شوید. سپس پارک در جنوب شما قابل مشاهده است. در ادامه نیز جانمایی پارک جنگلی سرخه حصار جهت استفاده علاقه مندان قرار داده شده است.
{tortags,852,3}

آخرین ویرایش در دوشنبه, 28 مرداد 1398 14:37