22 ارديبهشت 1397

موزه جهان نما تهران

1500 دفعه

 

موزه جهان‌نما در سال 1355 در گوشه جنوب غربی باغ نیاوران و در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه تاسیس شد.
این موزه در ابتدا مکانی بود به منظور نگهداری از هدایایی که به فرح پهلوی اهدا می‌شد و یا آثار هنری که او از کشورهای مختلف خریداری می‌کرد، و در سال 1376 با عنوان موزه جهان‌نما افتتاح شد.

آثار موجود در موزه جهان‌نما به دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر تقسیم می‌شوند.

 

موزه جهان‌نماآثار باستانی دوران پیشاکلمبی، سفالینه‌های املش، مفرغ‌های لرستان، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی که به هزاره اول و دوم پیش از میلاد برمی‌گردد، همچنین اثر مفرغی «پیکره مرد ایستاده» هنر آلبرتو جاکومتی و آثار هنری از تمدن های مصر باستان، تمدن موچه از کشور پرو و ... به نمایش درآمده‌اند که مربوط به دوران پیش از میلاد هستند.

موزه جهان‌نما
در موزه جهان‌نما آثاری از بزرگان هنر قرن بیستم همچون اندی وارهول، پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، مارک شاگال، ژرژ براک، آمادئو مودیلیانی، پل گوگن را خواهید دید که در تاریخ هنر مدرن جهان تأثیری ژرف به جای گذاشته‌اند.
و همچنین آثار نفیس هنرمندان ایرانی صاحب سبک همچون پرویز تناولی، حسین زنده رودی، سهراب سپهری، بهمن محصص، لیلی متین دفتری، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، سیراک ملکونیان، ژازه طباطبایی و مش اسماعیل در موزه جهان‌نما به نمایش درآمده‌اند.
عملیات مرمتی و بهینه سازی موزه در پاییز سال ۸۳ آغاز شد، که این تغییرات شامل نوسازی سیستم الکتریکال، طراحی سیستم نورپردازی فایبراپتیک، ساخت ویترین های جدید و تغییر دکوراسیون داخلی می‌شد و اکنون موزه جهان‌نما با استاندارد لازم برای بازدید عموم آزاد است.

کاخ صاحبقرانیه

 {tortags,716,3}

آخرین ویرایش در شنبه, 02 شهریور 1398 10:44