19 فروردين 1397

باغ فردوس تهران

2690 دفعه

خیلی از ما در تهران به دنبال مکان هایی برای تفریح و گشت و گذار می گردیم یا حتی زمانی که مهمانی از شهرها یا کشور های دیگر داریم به دنبال این هستیم که مکانی زیبا و جذاب به آنها پیشنهاد دهیم.در اینجا به معرفی یکی دیگر از موزه های تهران به نام باغ فردوس پرداخته ایم که هم مکانی برای کسانی علاقه مندان به موزه و هم سینما دوستان.مساحت باغ فردوس ۲۰۰۰۰ متر مربع و طول آن ۲۸۰ متر وشیب آن از شمال غربی به جنوب شرقی است.


باغ فردوس تهران

 

به دستور محمدشاه قاجار، درسال ۱۲۶۴ ق، قصری در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما عمر وی مجال نداد و در همان قصر نیمه‌تمام به نام محمدیه (در محل محمودیه فعلی) از دنیا رفت.
هم‌زمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند. از جمله حسینعلی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس مشهور شد.
عمارت باغ فردوس در دو طبقه به سبک قاجاریه بنا شد، سپس دوستعلی‌خان نظام‌الدوله، پسر حسین‌علی‌خان، به همت معماران اصفهانی و یزدی، در قسمت جنوبی باغ ساختمانی بنا کرد و نام آن را رشک بهشت گذاشت.
بخش‌هایی از ساختمان از مرمر اعلای یزد و دیوارهای داخل اتاق با کاغذهای طلایی برجسته مزین شده بود. اما پسرش دوستمحمدخان معیرالممالک اعتنای چندانی به باغ و ساختمان آن نکرد.
بعد از آن مالکیت باغ چند بار دست به دست شد تا سرانجام در سال ۱۳۱۸ ق، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، محمدولی‌خان سپهسالار تنکابنی آن را از ورثه امین‌الملک خرید.
سپهسالار، علاوه بر ایجاد فواره و استخرهای مطبق، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و سر دری با شکوه در مظهر قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس) ساخت؛ ولی به دلیل بدهی به تجارت‌خانه طومانیانس، باغ را به او داد و طومانیانس نیز باغ را در ازای بدهی به دولت رضاخان واگذار کرد.
سرانجام در سال ۱۳۱۶ شمسی، وزارت معارف (آموزش و پرورش) آن‌جا را خرید و ساختمان را مرمت و دبیرستان شاپور تجریش را افتتاح کرد.
در سال ۱۳۵۰ ساختمان موجود در باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب نیز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت 1876به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ فردوس تهران
در سال 1380، با حمایت و كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، معاونت امور سینمایی‌، سازمان میراث فرهنگی‌، شهرداری تهران و بنیاد فارابی‌، موزه سینمای ایران در بخشی از باغ فردوس‌ با حضور سیدمحمد خاتمی‌، افتتاح شد.
این موزه شامل 7 تالار است ، با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه فوقانی 3 سالن که از داخل تالار سوم سینما می توان 4 تالار دیگر را بازدید کرد. بیشتر فضا را به نمایش تجهیزات قدیمی فیلم سازی و فیلم برداری، جوایز مختلف سینمای ایران، عکس‌ها و خاطره‌هایی قدیمی و عروسک‌های دوست داشتنی از فیلم‌های قدیمی از جمله کلاه قرمزی و... اختصاص داده اند.
تالار اول : که تاریخچه ورود سینما به ایران از جمله پرده خوانی‌، شهر فرنگ‌، پوسترهای اولیه‌، پیشگامان ‌، اسباب سینما توگراف است.
تالار دوم : سینما از سالهای١٣٨٠-١٣٣٠. تمام تجهیزات سینما و فیلم ها در این سال ها در موزه سینما موجود است.

باغ فردوس تهران

تالار سوم : افتخارات و حضور سینمای ایران در سینمای بین الملل جوایزی که دریافت شده است.
تالار چهارم : به طور کامل به سینمای جنگ و دفاع مقدس اختصاص داده شده است.
تالار پنجم : بنام ارامنه و سینمای ایران نامگذاری شده است.
تالار ششم :بخش کودک و نوجوان این موزه سینما است. به عروسک‌های دوست داشتنی از فیلم‌های قدیمی از جمله کلاه قرمزی و... اختصاص دارد.
تالار هفتم : اتاق صدا، دوبله و موسیقی ایران است. سازهای قدیمی و موسیقی های معتبر ایران در اینجا موجود است.
در باغ فردوس، چند باب فروشگاه که به عرضه ی پوشاک، شیرینی و شکلات و صنایع دستی و لوازم فرهنگیپرداخته اند را خواهید دید.
برای کافه دوستان هم دو کافه وجود دارد به نام های کافه ویونا که در داخل محوطه باغ فردوس قرار دارد. که دارای فضای داخلی و خارجی است. در ضلع مخالف کافه ویونا، یک کافی شاپ دیگر هم وجود دارد به نام کافه سینما که پاتوق اهالی سینما و هنر دوست‌ها است. این کافه هم فضای داخلی و خارجی خوبی دارد.
به نظرم برای لمس این فضاهای زیبا سری به آنجا بزنید...
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر ؛ نرسیده به میدان تجریش؛ کوچه بخشایش، باغ فردوس
زمان بازدید : یکشنبه تا پنجشنبه 9 الی 19 و جمعه ها و ایام تعطیل 14 الی 19
شنبه ها و ایام سوگواری تعطیل می باشد.
نکته :
قبل از ورود به موزه باید وسایل همراه خود را داخل قفسه های در نظرگرفته شده در ایوان قرار داده و کلید آن را بردارید.
اگر قصد عکاسی از داخل موزه را دارید حتما باید از گیشه مجوز عکاسی بگیرید.
هدف از احداث موزه سینما، گرداوری، حفظ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران بوده است.

{tortags,452,3}

آخرین ویرایش در سه شنبه, 19 تیر 1397 14:35