16 ارديبهشت 1397

چشمه علی دامغان

1490 دفعه

در فاصله ی 32 کیلومتری شهر دامغان در مسیر جاده دامغان به ساری ، در میان کوه ها و تپه های خاکی، در دره ای باصفا، چشمه ای پر آب و خروشان به نام چشمه علی تفرجگاهی زیبا را پدید آورده است.
این چشمه از لحاظ تقسیمات جغرافیایی در حوزه دهستان رودبار قرار دارد.

چشمه علی دامغان

در محل چشمه علی که گفته می شود نام اصلی آن علی بولاغ بوده است جاذبه های طبیعی وتاریخی مختلفی قرار گرفته است.این بنای فتحعلی شاهی در میان رودخانه ووسط مجموعه ی تفریحی چشمه علی قرار گرفته وجلوه زیبایی به آن داده است.

 

چشمه علی دامغان

فتحلی شاه در این مجموعه یک مسجد ویک عمارت شکوهمند ساخت که به زیبایی های این مجموعه افزود و آن را به نفرجگاه تابستانی خود تبدیل کرد.

این مجموعه از دو بخش قراول‌ خانه وعمارت درون آب تشکیل شده‌ است. چشمه علی دارای دو دریاچه است که یکی از دریاچه ها در شمال و دیگری در جنوب عمارت فتحعلی شاه قرار دارد.

چشمه علی دامغان که از زمان قاجار یکی از خوش آب‌ و هواترین تفرجگاه های تابستانی ایرانیان است در گذشته دارای گرمابه نیز بوده است که اکنون ویران شده.

مجموعه چشمه علی
در اطراف چشمه علی باغ ها و کوه های سرسبزی وجود دارد که از آب این چشمه آبیاری می شود.

چشمه علی از دره های جنوبی شاهکوه گرگان سرچشمه گرفته و به دشت کویر منتهی می گردد ، چشمه علی شامل ۵۰ چشمه است که سالانه مجموع ۳۰ میلیون متر مکعب آب را روانه دشت دامغان می کنند.

علاوه بر این ها چشمه علی منبع تامین کننده آب شهرستان دامغان نیز محسوب می شود و مهمتر آنکه آن را به حضرت علی (ع) نسبت داده اند و قطعه سنگی که روی آن منقوش است مورد توجه بازدیدکنندگان بوده است البته در حال حاضر اثری از آن سنگ نیست.

این چشمه در سال ۱۲۱۷هجری قمری وقف امام زمان (عج) شده است. در هر صورت چشمه علی علاوه بر مکانی توریستی محلی مذهبی و مورد احترام مردم می باشد.

 چشمه علی رودبار

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 14:58