30 دی 775

آبشار شاهاندشت آمل

3484 دفعه

آبشار شاهاندشت آمل در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز استان مازندران واقع است. آبشار شاهاندشت با طول تقریبی 170 متر در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن قرار دارد. این آبشار در 96 کیلومتری جاده هراز و 65 کیلومتری شهر آمل قرار دارد.

آبشار شاهاندشت در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌ دشت به پایین میریزد. آبشار اصلی شاهان‌ دشت با ارتفاع 43 متر عظیم، پرآب، دائمی و درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز قرار دارد که باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند. آبشار شاهاندشت  دارای مجموعا هشت آبشار متعدد است و در مجموع ارتفاعی 170 متری دارد.

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن یا  قلعه ملکه قلاع قرار دارد و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است که استحکام زیادی دارد و از عظیم­ترین قلعه های کوهستانی البرز ایران است و قدمت آن به سه هزار سال قبل می رسد. قلعه ملک بهمن ساختمان حیرت‌انگیزی دارد و این قلعه هیچ راه ورودی جز یه زیرزمین که دیگه قابل استفاده نیست، ندارد و گردشگرها باید کوهنورد باشند تا  بتوانند از دیواره جنوبی به درون قلعه صعود کنند.

غار الیاس تنگه و غار کبوتر کلی و دشت شونا و تخته سنگی و خانه‌های تاریخی و گلی و همچنین امامزاده الیاس و چشمه خوزک و تکیه شاهان‌دشت از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شاهاندشت است.

این منطقه بی‌شک بهشتی در قلب شمال کشور است و آبشار شاهاندشت یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران است و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع بوده که به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

برای رسیدن به قلعه و آبشار شاهان‌دشت دو مسیر وجود دارد، مسیر اول نرسیده به شنگلده (از سمت تهران)، جاده روستای شاهان‌دشت، پارک ماشین در کنار رودخانه هراز و حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌طلبد. مسیر دوم گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهان‌دشت، پارکینگ شاهان‌دشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، که این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است. مسیر جنوبی روستا که هموارتر و طولانی تر است و به پایین آبشار ختم می شود.  این مسیر مکان های مناسبی برای اتراق و چادر زدن دارد.

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در دوشنبه, 14 مرداد 1398 08:45