24 آذر 775

دریاچه گهر لرستان نگین فیروزه ای زاگرس

3738 دفعه

لرستان، یک مقصد محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت است. این سرزمین زیبا، پر از جاذبه‌هایی است که هربار با ظهور چیزهای جدید، شما را مبهوت می‌کند. یکی از این جاذبه‌ها، دریاچه گهر است که در میان مناظر طبیعی آرامش‌بخش و کوهستان‌های آراسته با چشم‌اندازهای لاجوردی قرار دارد. این دریاچه مکانی عالی برای دوستداران پیاده‌روی، کمپینگ و تجربه آرامش در طبیعت است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این دریاچه زیبا در لرستان آشنا کنیم و راهنمای گردشگری دریاچه گهر  برای شما باشیم.

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای استان لرستان و شهرستان دورود است. این دریاچه از بزرگ‌ترین دریاچه‌های دائمی آب شیرین ایران است و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود واقع شده است.

این دریاچه در سمت غربی اشترانکوه، جنوب گردنه پنبه کال و تنگه تپله و شمال شرقی از کوه سرسبز قرار دارد. ارتفاع دریاچه گهر از سطح دریا حدود ۲۳۶۰ متر است، به همین دلیل از مرتفع‌ترین دریاچه‌های ایران به شمار می‌رود.

این دریاچه شامل دو بخش مهم به نام‌های گهر علیا (کوچک) و گهر سفلی (بزرگ) می‌شود. مساحت کل دریاچه گهر حدود ۱۰۰ هکتار تخمین زده شده و دارای عرضی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و طولی در حدود ۱۸۰۰ متر است. عمق آب در این دریاچه نیز متغیر است و می‌تواند بین ۴ تا ۲۸ متر باشد؛ بنابراین، برای انجام ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری، نیاز به تجهیزات مناسب دارید.

این دریاچه کوچک، تقریبا پنج هکتار و در فاصله حدود دو کیلومتر از دریاچه بزرگ گهر قرار دارد. احتمالاً این دریاچه به دلیل وقوع یک زلزله بزرگ به وجود آمده و در حال حاضر در منطقه گسل زاگرس واقع شده است. آب این دریاچه از رودخانه تاپله تامین می‌شود که دارای آبی بسیار زلال و خنک است. این رودخانه ابتدا به دریاچه کوچک و سپس به فاصله کمی به دریاچه بزرگ گهر جاری می‌شود.

آب‌وهوای دریاچه گهر

شهرستان دورود و دریاچه گهر از مناطق سردسیر و کوهستانی ایران هستند. آب و هوای این منطقه از مهر تا اردیبهشت سرد و یخبندان است. تابستان‌ها نیز در روزها دارای آفتاب و هوای گرمی است؛ اما شب‌های آن بسیار سرد است.

تفاوت چشمگیر دما بین فصول و همچنین روز و شب وجود دارد. در این منطقه کوهستانی که در غرب زاگرس قرار دارد، بارش‌های بسیار زیاد و همچنین برف فراوان در فصل‌های سرد سال دیده می‌شود. در زمستان، دریاچه گهر یخ می‌زند و مناظر طبیعی زیبا و دیدنی‌ای ایجاد می‌کند.

بهترین فصل سفر به دریاچه گهر

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر از اردیبهشت تا تیرماه است. در این ماه‌ها، دریاچه و مسیرهای پیاده‌روی زیبا و جذاب هستند؛ اما مهم است بدانید که در اکثر موارد بازدید از دریاچه تا اواسط خرداد ممکن نیست، لذا پیش از سفر وضعیت محدودیت‌های دسترسی را چک کنید.

آب دریاچه بسیار شفاف و صاف است، به طوری که می‌توانید در برخی مناطق کف آب و حتی حرکت ماهی‌ها را بدون مشکل مشاهده کنید. این ویژگی شفافیت آب باعث می‌شود که آب دریاچه به رنگ فیروزه‌ای زیبا در آید و به همین دلیل به آن به عنوان "نگین فیروزه‌ای زاگرس" هم اطلاق می‌شود.

قبل از سفر به دریاچه گهر، حتماً وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید و تجهیزات ضروری مانند کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، صندل و کفش مناسب برای پیاده‌روی را همراهتان داشته باشید.

امکانات دریاچه گهر

در اطراف دریاچه، تعدادی کمپ محیط‌زیستی و سرویس بهداشتی موجود است؛ همچنین سیستم روشنایی و امکانات آب آشامیدنی نیز در دسترس هستند. اما در فصل‌های پربازدید، ممکن است این امکانات به تعداد گردشگران کافی نباشند.

در ضمن، در این منطقه فروشگاه یا سوپرمارکتی با امکانات فراوان وجود ندارد؛ بنابراین، اگر نیاز به مواد غذایی دارید، بهتر است قبل از پارک کردن ماشین خود، خریدهایتان را انجام دهید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه گهر

دریاچه گهر در اطراف اشترانکوه یک مقصد دلپذیر برای کوهنوردی و تفریحات طبیعتی است. اشترانکوه یکی از قله‌های برجسته جهان با ارتفاع بیش از ۴۱۵۰ متر و یکی از بالاترین قله‌های ایران است.

همچنین، دریاچه گهر با مناظر زیبا و ماهی قزل‌آلا رنگین‌کمان، قزل‌آلاهای خال قرمز و سیاه‌ماهی جذابیت دارد. ماهیگیری تا اواخر ماه خرداد ممنوع است، پس برنامه‌ریزی خود را با توجه به این موضوع انجام دهید.

منطقه اطراف دریاچه غنی از گیاهان و جانوران وحشی است و بیش از ۶۰۰ گونه مختلف را در بر می‌گیرد. ۶۸ گونه از این تعداد اندمیک منطقه هستند و تنها در این منطقه زندگی می‌کنند. علاوه بر این، قایق‌سواری، اسکی روی آب، دیدن حیات وحش و گردش در اطراف رودخانه‌ها و ساحل‌ها از دیگر جذابیت‌های این منطقه هستند. با توجه به این تنوع فرصت‌های تفریحی، سفر به این منطقه تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه گهر

چگونه به دریاچه گهر برویم؟

فاصله خرم‌آباد تا دریاچه گهر 120 کیلومتر و از دورود تا دریاچه 35 کیلومتر است. دریاچه گهر، یک جاذبه طبیعی زیبا، در پشت کوه اشترانکوه قرار دارد؛ بنابراین برای دسترسی به آن می‌توانید از دو مسیر مختلف، یعنی الیگودرز و دورود استفاده کنید.

اگر از الیگودرز به سمت دریاچه گهر حرکت کنید، مسافت سفر به شرح زیر است: رانندگی با ماشین سه ساعت و نیم زمان می‌برد و راه پیاده‌روی یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد. این مسیر برای سفر به دریاچه گهر، کوهستانی‌تر از مسیر دورود است. ابتدا از شهرستان الیگودرز شروع کرده و 65 کیلومتر ادامه دهید.

بعد از عبور از روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر سر راه، شما به دشتی برمی‌خورید که در فصل اردیبهشت به طراوت لاله‌های واژگون پوشیده است. پس از این دشت، به تپه‌ای به نام تاپله می‌رسید. در اینجا، می‌توانید خودرو خود را در پارکینگ مربوطه پارک کنید و سپس با پیاده‌روی حدود ۷ کیلومتری به مسیر خود ادامه دهید.

با پیشروی از این نقطه، مسیر حدود ۴.۵ کیلومتری سربالایی به سمت گردنه پنبه خواهید داشت و سپس ۲.۵ کیلومتری سرپایینی تا ورود به دره در پیش دارید. از این نقطه به بعد، مسیر به سمت دریاچه با شیبی نسبتاً ملایم ادامه پیدا می‌کند. در نزدیکی دریاچه، به گردنه‌ای به نام "خدا قوت" می‌رسید که مسیر سربالایی دیگری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

پس از گذر از روستای طیان، ابتدا به دریاچه کوچک گهر می‌رسید و پس از حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی در مسیر، به دریاچه دیدنی گهر بزرگ می‌پیوندید.

در نقشه ممکن است متوجه شوید که مسیر کوتاه‌تری از الیگودرز به دریاچه وجود دارد؛ اما برخی از افراد از نظر امنیتی آن را توصیه نمی‌کنند. مسیر دورود در برخی نقاط دارای مشکلات جاده‌ای است؛ اما وجود پارکینگ و امکانات کافی به همراه اطمینان از امنیت مسافران، باعث می‌شود که اکثر گردشگران این مسیر را به عنوان مسیر اصلی برای دسترسی به دریاچه گهر انتخاب کنند.

چگونه به دریاچه گهر برویم؟

وسیله سفر تا دریاچه گهر

اگر برای شما پیاده‌روی دشوار است یا نیاز به وسایل بیشتری برای کمپ دارید، می‌توانید از محلی که اقامت دارید، قاطر یا الاغ را کرایه کنید و از آن‌ها طی مسیر استفاده نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با دریاچه زیبای گهر آشنا ساختیم. اگر می‌خواهید به مکان‌های زیبا و دیدنی از جمله این دریاچه بسیار زیبا سفر کنید، می‌توانید از مجله گردشگری راهنماسفر کمک بگیرید. می‌توان راهنماسفر را به عنوان بهترین راهنمای گردشگری دریاچه گهر و مکان های دیگر نام برد. راهنماسفر تمام اطلاعات را به شما می‌دهد تا بتوانید سفر خوبی داشته باشید.

آخرین ویرایش در سه شنبه, 18 مهر 1402 21:44