19 -2669

روستای زیبای پالنگان در کردستان

3661 دفعه

روستای پالنگان در استان کردستان یکی از جاذبه های گردشگری استان است که در 15 كیلومتری شهر كامیاران و ابتدای منطقه اورامان قرار دارد. یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه وطبیعت متفاوت در فصول مختلف می‌باشد. این روستا که دارای قدمتی پیش از اسلام با چشمه‌های پر آب است و دره زیبای تنگیور در فاصله ۸۰۰ متری آن قرار دارد. آثار به دست آمده از قلعه و بقایای پل های ساخته شده بر روی رودخانه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام می‌رساند. روستا دارای گورستان قدیمی است که چند سنگ قبر با خط کوفی مربوط به قرن ششم و هفتم در آن وجود دارد، اما از همه مهم‌تر بافت معماری پلکانی روستا است که دارای ارزش فراوان است.

روستای پلنگان

روستای پالنگان افزون بر ۲۰ چشمه جوشان در دره تنگیور دارد که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگیور می‌ریزند و آبشارهای حاصل از ریزش آب این چشمه‌ها بسیار دیدنی است.این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.رودخانه خروشان تنگیور که از میان آبادی می‌گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.

یکی دیگر از زیبایی های پالنگان وجود آبشارهای بسیار زیبا در بالادست رودخانه تنگیور است.برای رسیدن به این آبشار ها باید مسیر کنار رودخانه را با سمت بالا ادامه دهید.پس از حدود نیم ساعت پیاده روی به سرچشمه آبشار های پالنگان میرسید. هر قطعه از مسیر راهپیمایی زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد.مسیر هموار بوده و برای راهپیمایی مسیر ساده ای دارد. به واسطه خصوصیات آب رودخانه تنگیور و این چشمه‌ها، بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی در کنار این روستا ساخته شده است که بیشتر گردشگران به علت تازگی و نوع ماهی‌ها و همچنین قیمت مناسب آن برای غذا و همچنین دستاورد سفر به پالنگان، اقدام به طبخ ماهی در محل می‌کنند .روستای پالنگان بسیار سرسبز و دارای آب و هوای بسیار مطلوب و دل انگیز در فصل‌های بهار، پائیز و زمستان است و از این لحاظ از دیدنی‌ترین نقاط استان کردستان به شمار می رود.

 پالنگان

 

 روستای پلنگان

 

 

 

 

آخرین ویرایش در سه شنبه, 06 اسفند 1398 11:03
محتوای بیشتر در این بخش: دریاچه زریوار نگین کردستان »