19 فروردين 1397

مسجد آقا بزرگ کاشان

3329 دفعه

مسجد آقا بزرگ کاشان از باشكوه ترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران می­باشد که در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده است.گنبد با عظمت، زیبایی نقوش، آیات قرآنی و کاشی های الوان، قوس ها، گچبری در کتیبه ها و گلدسته های متقارن از زیبایی های شگفت انگیز این مسجد است.

ساختمان اصلی بنا و گنبد و بارگاه با شكوه آن به واسطه عظمت ساختمان و طرح عالی و نقشه بی نظیر، یكی از بناهای مهم ایرانی اسلامی بشمار می رود. در حقیقت این بنا مجموعه ای از هنرهای آجر کاری، کاشی کاری، گچ بری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، کتیبه نویسی، خطاطی ثلث و نستعلیق و مقرنس کاری و نقاشی می باشد.

نقاشی این مدرسه توسط استاد محمد باقر قمصری صورت گرفته است و کتیبه های خطوط مسجد توسط اساتید برجسته خوشنویس کاشان از جمله: محمد ابراهیم (جد خاندان معارفی)، محمد حسین (جد خاندان ادیب) و بسلمه های طغری توسط سید صادق کاشانی نوشته شده است.

مسجد آقا بزرگ کاشان موسوم به عروس مساجد خاورمیانه یکی از آثار تاریخی برجسته این شهرستان در نمایش تکامل هنر در قلمرو مکتب است. معماری این مسجد تلاقی دین و هنر و نمایانگر عشق هنرمند به معبودش است. تمامی بنا با آجر ساخته شده و تزئینات بكار رفته در آن جذابیت خاصی به این بنا بخشیده است. همه اجزا و عناصر معماری مسجد آقا بزرگ نمایش کثرت در وحدت است به گونه ای که انسان را مجذوب و محصور خود می کند.

این مسجد دارای سه شبستان می باشد و نكته مهم و قابل توجه در این محل تلفیق مسجد و مدرسه است. مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان دارای سردر زیبایی است كه سقف آن با مقرنس های معلق گچی و نقاشی تزئین یافته. روی درب ورودی تعدادی میخ در آن به کار رفته شده که تعداد آنها در دولنگه درب دقیقا 6666 عدد به تعداد آیات قرآن کریم می باشد.

ساختمان این بنا با سرمایه شخصی به نام حاج محمد تقی خانبان برای اقامه نماز جماعت و درس و بحث داماد خود، ملا مهدی نراقی دوم ملقب به آقابزرگ بنا شده و به این نام معروف شده است. شروع ساخت مسجد آقا بزرگ بین سال 1258 ه.ق تا سال 1265 به مدت 7 سال همزمان با پادشاهی محمدشاه قاجار شروع شده و در نخستین سال سلطنت ناصرالدین شاه به پایان رسیده است.

مسجـد و مـدرسـه آقـابـزرگ کاشان در فهرست آثار ملی كشور در تاریخ 1330/9/11 به ثبت رسیده است.  

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 13:36