16 ارديبهشت 1398

دریاچه دوقلو سیاه گاو ایلام

1125 دفعه

روستای آبدانان در ایلام 

استان ایلام به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارای می باشد، زمانی مقر ییلاق عشایر بوده است و به اصلاح به آن حسین آباد پشتکوه هم گفته می شده است. ایلام به عنوان سومین شهر کردنشین ایران به شمار می رود. دریاچه سیاه گاو در یکی از روستاهای توابع شهر ایلام به نام آبدانان قرار گرفته است. رودخانه سیاه گاو با عبور از میان دره های میان کبیرکوه که در جنوب شرقی آبدانان قرار دارد، به سمت دریاچه دوقلو حرکت می کند. ابتدا به دریاچه اول و با کمی اختلاف سطح  به دریاچه دوم می ریزد. آبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود به صورت رود نسبتا پر آب راهی زمین‌های کشاورزی اطراف روستای آبدانان می‌شود. دریاچه دوقلو جزئی از جاذبه های گردشگری بکری است، که هنوز برای عموم مردم شناخته نشده است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو

این دو دریاچه توسط یک کانال طبیعی به یکدیگر وصل شده اند، عرض این کانال ۸ متر و عمق آن  ۴ متر است که به طول ۷۰ متر به طور طبیعی ساخته شده است، تا این دو دریاچه را به یکدیگر وصل کند. آب این دریاچه بسیار آبی زلال بوده واگر کمی قوه تخل داشته باشید می توانید آن را به آکواریمی پر آب شباهت دهید و پر از ماهی های متنوع است. عمر دریاچه سیاه گاو به هزاران سال می رسد. که به علت عواملی مانند فرسایش، مساحت آن رفته رفته در حال کم شدن می باشد. علت نام این دریاچه به دلیل ظاهر آن که شبیه به شاخ گاوی است باعث شده تا این دریاچه شکلی هلالی شبیه به شاخ گاو را بخود بگیرد.

از آنجایی که آب دریاچه دوقلو سیاه گاو از نوع رودخانه‌ای می باشد و به طور دائم در حال حرکت و تازه شدن است می‌توان آن‌ها را در دسته دریاچه‌هایی که دارای آب شیرین هستند بر شمرد. آب دریاچه دوقلو سیاه گاو بسیار زلال بوده و اگر در میان روز به این منطقه بروید طیف متنوعی از نورها را می توانید مشاهده نمایید. یکی از مهمترین ویژگی دریاچه های دوقلو ی گاو سیاه وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه های جوشان شیرین داخل دریاچه است. این ویژگی ها موجب شده است که دریاچه، آبی شیرین و قابل شرب داشته باشد که سرشار از املاح معدنی است. مقداری از آب دریاچه دوقلو سیاه گاو هم، از رودخانه ای تامین می شود که از ارتفاعات کبیرکوه آغاز شده و با عبور از میان کوه ها و صخره ها به سیاه گاو می ریزد و در راه، با عبور از روی سنگ ها، املاح زیادی را با خود همراه می کند. وجود چشمه ها و رودخانه سبب شده تا در این دو دریاچه همیشه آب در جریان باشد و زلالی خود را حفظ کند. آب دریاچه سیاه گاو با جریان یافتن در رودخانه سیاه گاو به سمت مزارع کشاورزی می رود و باعث آبیاری این قبیل زمین ها می شود. آب دریاچه سیاه گاو مایه ی حیات بسیاری روستاهاست و زندگی در روستاها به وجود آب این رودخانه وابسته است.

شرایط اقلیمی دریاچه دوقلو سیاه گاو

متوسط بارندگی در این ناحیه ۳۴۰ میلی لیتر است. محیط اطراف این پدیده طبیعی دارای اکوسیستم متنوعی می باشد و از همین رو توانسته است برای حیواناتی نظیر  کفتار، شغال، گراز، خرگوش، گرگ، روباه معمولی و تشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، عقاب دشتی، عقاب طلایی، زنبورخوار معمولی، آب چلیک تک زی، شبگرد محیط مناسبی برای سکونت باشد. همچنین در این دریاچه گیاهانی چون گون، تنگرس، تمشک، انجیر و بید هم رشد کرده است. همچنین این منطقه مناسب برای کسانی است که به ماهیگیری علاقمند هستند و چون دریاچه سیاه گاو بستر مناسبی برای پرورش ماهی است، در تمام فصول سال می توانید در این منطقه به ماهی گیری مشغول شوید و از سفر خود لذت ببرید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

بهترین زمان سفر به دریاچه سیاه گاو

فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این تفرجگاه می باشد، چرا که طبیعت در فصل بهار به اوج شکوفایی خود می رسد و جلوه بی نظیری در اطراف این دریاچه پدید می آورد. البته ناگفته هم نماند که این دریاچه به دلیل شرایط جغرافیایی  که دارد در هر فصل سال می تواند برای گردشگران شرایط مساعدی را فراهم آورد تا از سفر خود راضی باشند.

مسیر دسترسی به دریاچه سیاه گاو

جهت دسترسی به این دریاچه باید از درون شهرستان آبدانان واقع در استان ایلام ۸ کیلومتر یک مسیر آسفالتی را بگذرانید، با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی به دریاچه دسترسی پیدا می کنید. به طور کلی فاصله ی این دریاچه با شهر ایلام حدود سه ساعت و نیم می باشد و همچنین فاصله سیاه گاو با شهرستان آبدانان هم نیم ساعت می باشد که اگر خواستید در این منطقه گردشگری اقامت داشته باشید می توانید آنجا را انتخاب کنید.

آخرین ویرایش در یکشنبه, 27 مرداد 1398 13:04