30 -2668

غار علیصدر همدان

2540 دفعه

غار علیصدر در 75 كيلومتري شمال غربي شهرهمدان در روستاي عليصدر واقع شده است. این غار یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. يكي از عجايب طبيعي جهان و نمونه نادري از غارهاي آبي قابل قايقراني می­باشد و همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان است كه در ارتفاع ۲۱۰۰متر از سطح درياست. امكان دسترسي به غار عليصدر از مسير همدان لالجين به بيجار فراهم است كه جديد الاحداث و مناسب تر است.
این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. در اين كوه دو غار ديگر به نامهاي سوباشي و سرآب وجود دارد كه ترتيب 11و 7 كيلومتر با غارعليصدر فاصله دارند. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است.
زمين شناسان قدمت سنگ هاي اين كوه را به دوران دوم زمين شناسي يعني دوره ژوراسيك (136 تا 190 ميليون سال قبل) نسبت مي دهند. مردم روستاي عليصدر و روستاهاي اطراف از قديم الايام به وجود آن پي برده بودند واز آب آن بهره برداري مي كرده اند و شواهد به دست آمده از درون غار حاكي از آن است كه اين غار پناهگاه انسان هاي اوليه بوده است .
این غار هيچوقت كاربري گردشگري آن مطرح نبوده است تا اينكه در پنجم مهرماه 1342 گروهي 14 نفره از اعضاءهيئت كوهنوردي همدان غار عليصدر را مورد بازديد وكاوش قرار دادند. اين گروه توانستند با وسایل ابتدايي مانند چراغ دستي و تيوب لاستيك مقداري در درون غار پيشروي كنند و در سال 1346 با پخش خبر كشف يك غار شگفت انگيز و بي انتها در سطح رسانه هاي ملي سيل محققان كوهنوردان و علاقمندان اثر طبيعي به سوي آن سرازيز شد .
غار عليصدر به علت وجود گذرگاه­هاي ممتد آبي و درياچه هاي وسيع و قابل قايقراني كه در سرتا سر غار گسترده شده اند يكی از زيبا ترين جلوهاي طبيعي ايران وجهان و پديده اي منحصر به فرد در نوع خود مي باشد كه فقط در تعداد اندکی از غارهاي جهان مثل غار موليس در فرانسه و غارهاي شواليه و بوكان در استراليا چنين زيبایی هاي خيره كننده­اي وجود دارد. آب درياچه غار بدون رنگ و بو ميباشد و مزه آن معمولي است وهيچگونه حيات جانوري در آن وجود ندارد. درجه حرارت آن در طول سال ثابت ودر حدود 12 درجه سانتي گراد و به قدري زلال است كه تا عمق 10 متري با نور معمولي و چشم غير مسلح بخوبي قابل رويت است. تا كنون 14 كيلومتر از معابر غار كشف شده ولي تنها 4 كيلومتر از معابر كه با پرژكتور نور پردازي شده اند مورد بازديد قرار مي گيرند. به طور کلی بازديد از محوطه وسيع قنديل بزرگ جزاير سوم و چهارم قايقراني غار نوردي و گذر از پيچ و خم گذرگاههاي آبي و دالانهايي با سقف بلورين نشان دهنده این است که اين اثر حقيقتا يكي از شاهكار هاي جهان آفرينش است و نمیتوان اين همه شكوه و زيبايي را توصيف کرد.
غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است. همچنین بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

 

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 13:09
محتوای بیشتر در این بخش: تالاب شیرین سو همدان »