30 دی 775

جاده اسالم به خلخال / رویایی ترین مسیر جنگلی ایران

3080 دفعه

آشنایی با جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال با وجود طبیعت زیبا و دیدنی در بین مردم به رویایی‌ترین جاده جنگلی کشور شهرت دارد. این جاده‌ی ۷۰ کیلومتری از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می‌شود. اسالم بخشی از شهرستان تالش است که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم تالش به زبان های تالشی و ترکی حرف می‌زنند.

طبیعت اجاده اسالم به خلخال بسیار بکر و زیبا است همچنین به علت وجود دریای خزر در نزدیکی این جاده، همیشه شاهد رطوبت و مه در جاده هستیم و البته همین موضوع نیز ظاهر بسیار زیبایی به آن بخشیده است. در این میان روستا‌ها و مناطق عشایرنشینی وجود دارند که بسیار زیبا هستند؛
در بین تمام بخش‌های پر ازدحام شمال، رویایی‌ترین جاده جنگلی ایران مورد توجه افراد زیادی قرار نگرفته است و همین باعث شده تا این مسیر همچنان رویایی باقی بماند و هر چه آرام‌تر به زندگی‌اش ادامه دهد به دلیل قرار گرفتن جاده اسالم به خلخال در منطقه شمالی کشور و استان گیلان و اردبیل، در اغلب فصول سال بارش باران در منطقه دیده می‌شود و بخش‌های زیادی از این جاده را جنگل و درختان جنگلی به خود اختصاص می‌دهد و برخی رودخانه‌ها نیز در این مسیر وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.
جاده اسالم به خلخال از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ در پیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت. در اطراف تالش نیز جاذبه‌های گردشگری دیگری وجود دارد که می‌توان به جنگل گیسوم و بخش‌های تفریحی آن اشاره کرد.

1- رانندگی در مسیری رویایی

وقتی وارد جاده اسالم به خلخال می شوید دیگر رانندگی فعالیتی خسته کننده به نظر نمی رسد. با دیدن زیبایی های این جاده زمان را از یاد می برید و شاید دوست داشته باشید ساعت های بیشتری را در این مسیر بگذرانید. از محصولات آن می‌توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. همچنین بخش‌هایی از فیلم حضرت سلیمان نیز در مناطقی از اسالم ساخته شده بود و شهر اورشلیم را تداعی می‌کرد.

2- کوهنوردی

برنامه کوهنوردی اسالم به خلخال یکی از معروف ترین مسیرها در میان کوهنوردان و طبیعت گردان است که در فصل بهار، تابستان و تا نیمه اول فصل پاییز بسیاری را به سوی خود می کشاند. این برنامه شامل پیمایش مسیر خلخال تا اسالم از طریق جاده مالرو و قدیم آن است که از روستای اندبیل در شرق خلخال به سمت روستای ناو می رود و در استان گیلان خاتمه می یابد. 

شما در این مسیر  از ارتفاع ۲۱۰۰ متری به ارتفاع ۳۳۰ متری می رسید و در هر لحظه با جاذبه ای تازه روبه رو خواهید شد.

3- جنگل نوردی

اگر اهل جنگل نوردی هستید سراغ روستای نهالستان پیرسون در 20 کیلومتری اسالم به خلخال بروید و از آنجا وارد جنگل شوید. مسیر جنگلی این روستا شما را به سمت بالای جنگل و قله هدایت می کنند و به محلی به نام دره اشراف می رساند که با چشم اندازی بهشت گونه در انتظار شماست.

4-دوچرخه سواری

برخی ترجیح می دهند این مسیر را از طریق جاده مالرو و با دوچرخه طی کنند. آنها همانند کوهنوردها مسیری خاکی را در پیش می گیرند و به سراغ تجربه ای متفاوت می روند.

5-پیک نیک و عکاسی

طبیعت زیبای این جاده به شما این امکان را می دهد که در نقاطی از آن به راحتی بساط پیک نیک خود را برپا کنید و ساعاتی را به استراحت در قلب طبیعت بپردازید. شکار تصاویر را فراموش نکنید چرا که عکس ها، بهترین یادگاری این سفر هستند و به شما فرصت مرور هزارباره زیبایی های جاده را می دهد.

6- خوشگذرانی خوشمزه

در جای جای این جاده، رستوران هایی وجود دارند که می توانید از خدمات آنها استفاده کنید. نکته جالب درباره این رستوران ها این است که به دلیل برودت هوا، گوشت را در بیرون از محل کسب خود آویزان می کنند و به این وسیله تصویر خاصی نیز ایجاد می شود.
مردم محلی در میان راه، محصولات خود را به شما عرضه می کنند که عسل معروف ترین آنهاست. کلبه‌های کوچک، کندو‌های عسل، دشت‌های گل و موارد این چنینی دلایلی هستند که باعث می‌شود سفر به این منطقه لذت‌بخش‌تر باشد. در کنار عسل می توانید نان های محلی، محصولات کشاورزی و لبنی را نیز امتحان کنید.

بهترین فصل سفر به جاده اسالم

بهترین زمان برای لذت بردن از زیبایی های این جاده فصول بهار و تابستان تا اواسط پاییز است. دمای هوای جاده اسالم به خلخال به دلیل ارتفاع زیاد آن (در نزدیکی خلخال) حتی در تابستان سرد است و باید لباس مناسب به همراه داشت. گردشگرانی که تصمیم دارند شب‌ها در این منطقه بمانند، باید لباس و تجهیزات کافی به همراه داشته باشند و البته در نزدیکی روستا‌ها و بخش‌های عشایری چادر بزنند.

بهار: اگر قصد تماشای دشت های پرگل این منطقه و به ویژه دشت شقایق ها را دارید ماه های اردیبهشت و خرداد راهی آن شوید.
تابستان: برای فراموش کردن گرمای تابستان، قدم در این جاده بگذارید تا با نسیم خنک، داغی آفتاب را از تن تان بشوید.
پاییز: با رنگین شدن برگ درختان در پاییز، لباسی هزار رنگ بر تن طبیعت در این جاده می نشیند و بر جلوه های زیبای آن می افزاید.
زمستان: سرمای هوا در این منطقه و بارش برف باعث می شود که در برخی روزها، این جاده بسته باشد. پس اگر در زمستان قصد گذر از این جاده را داشتید حتما وسایل مورد نیاز برای خودروی خود در سفرهای زمستانی را به همراه داشته باشید و پیش از حرکت از باز بودن جاده مطمئن شوید.

مسیرهای دسترسی به جاده اسالم

اگر از سمت گیلان شروع به حرکت کردید به شهر اسالم در شهرستان تالش بروید و اگر در اردبیل بودید، سفرتان را از شهر خلخال در شهرستان خلخال آغاز کنید.

بهتر است که در سفرتان به این جاده، حتما باک ماشین را در اسالم یا خلخال پر کنید، زیرا در این مسیر ۷۰ کیلومتری پمپ بنزینی وجود ندارد.
در جاده اسالم به خلخال هتل چند ستاره‌ای وجود ندارد، اما اتاق‌هایی به‌عنوان میهمان‌خانه در مسیر و نزدیکی روستا‌ها وجود دارند که از آن‌ها می‌‌توانید برای اقامت استفاده کنید. برای خوردن ناهار و شام نیز می‌توانید از غذاخوری‌های موجود در مسیر استفاده کنید. از موارد جالب توجه در این غذاخوری‌ها، طریقه نگهداری گوشت است. به دلیل خنکی هوای منطقه، مغازه‌دارها گوشت را بیرون از مغازه آویزان می‌کنند که ظاهر جالبی به محیط می‌بخشد.
گردشگرانی که از تهران قصد سفر به این منطقه را دارند،‌ باید توجه کنند حدود ۴۵۰ کیلومتر مسیر در پیش خواهند داشت تا به خلخال برسند و اگر بدون توقف به صورت عادی این مسیر را طی کنند، بعد از حدود ۸ ساعت به آنجا خواهند رسید. اما اگر می‌خواهید که ابتدای حضورتان در این مسیر از اسالم باشد، در این صورت باید به ترتیب قزوین، رشت و پلیس راه سراوان را پشت سر بگذارید و از پل دو برگردان فومن به رضوان‌شهر و چوکار بروید تا به اسالم برسید.

آخرین ویرایش در یکشنبه, 27 مرداد 1398 13:38