11 -2668

دریاچه مارمیشو جاذبه ای حیرت انگیز در ارومیه

4687 دفعه

یکی از جاذبه های گردشگری زیبا و بی نظیرشهر ارومیه دریاچه ناشناخته ای به نام دریاچه مارمیشو که در بین کوهستان ها قرار گرفته است.
مطمئناً همه گردشگران در سفر به شهر ارومیه دریاچه ارومیه را از نزدیک ملاحظه کردند ولی شاید کمتر کسی بداند که در همسایگی این دریاچه با عظمت زیبا دریاچه ناشناخته دیگری نیز وجود دارد که قدرت این را دارد که لذت و هیجان گردش در ارومیه را به چندین برابر برساند این دریاچه، مارمیشو نام دارد.

دریاچه مارمیشو کجاست؟

دریاچه مارمیشو در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در منطقه سرسبز ترگور می باشد. این دریاچه در دره بانی و دامنه کوه های مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه مارمیشو چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین دارد و یکی از بهترین مکان ‌ها برای استراحت و آرامش است که هر مسافری را شیفته‌ی خود می کند.

دریاچه مارمیشو

علت نام گذاری دریاچه مارمیشو ارومیه :

از انجایی که در حدود سال های 1200 ه.ش ساکنان قبلی مارمیشومسیحیان بودن نام این دریاچه از رهبر انان مارمیشون گرفته شده است.

سرمنشا دریاچه مارمیشو ارومیه :

سرمنشا آب این رودخانه نازلوچای است که از کوه‌های بایبون و ستاره لوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تنگه‌ای بسیار سر سبز و دیدنی منتهی می‌شود.مساحت این دریاچه 5 هکتار و عمق آن 50 الی 60 متر می باشد.

موقعیت جغرافیایی دریاچه مارمیشو ارومیه :

دریاچه مارمیشو از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک، و چال، از شمال به کوه بایدوست”، از غرب به روستای مخروبه “دری”، و از شرق به روستاهای “بانی” و پسان” منتهی می‌شود.
با جمع شدن آب رودخانه نازلوچای دریاچه مارمیشو پدیدار شده است که زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران به شمار می رود.
باید بدانید محیط دریاچه به قدری آرام است که بهترین جا برای ماهیگیری می باشد.

پوشش گیاهی دریاچه مارمیشو ارومیه:

در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌اند. علاوه بر درختان بید و درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر، سایر درختچه‌ها و انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند. از دیگر گونه‌های گیاهی مارمیشو می‌توان خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و... را نام برد.

گونه‌های جانوری دریاچه مارمیشو ارومیه:

حیات جانوری مارمیشو به دو دوره تقسیم می‌شود؛ در حال حاضر، حیواناتی از جمله خرس، روباه، گرگ و خرگوش را اطراف دریاچه میتوان یافت . در حالی‌که قبلاً بز کوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده‌اند.
از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره کرد.
ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌اند.
به دلیل تردد گردشگران و صید بی‌رویه این گونه‌ها با کاهش جدی روبه‌رو هستند. علاوه بر این، اثری از سمورها نیز وجود ندارد. با تمام این اوصاف محیط دریاچه کاملا آرام و مناسب ماهیگیری است؛ بنابراین، در لیست لوازم مورد نیاز به سفرتان می‌توانید وسایل ماهیگیری را نیز اضافه کنید.
با توجه به اینکه این دریاچه در منطقه ی کوهستانی واقع شده، بهتر است در فصول گرم به اینجا سفر کنید. بهترین زمان سفر به دریاچه مارمیشو تیر و مردادماه است.

جاذبه‌های اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه :

یکی از جالب‌ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادرهای ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده‌اند. آشنایی با نحوه زندگی عشایر بسیار جذاب است، که در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن، می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.
اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که ماجراجویی و هیجان برایتان مهم است می توانید چادر مسافرتی خود را به همراه داشته باشید و چند روزی را در دل این منطقه زیبا و در همسایگی ایلات و عشایر دوست داشتنی بگذرانید، اما به یاد داشته باشید که هیچ چیزی را از طبیعت نگیرید به جز فیلم و عکس یادگاری .

آبشار مارمیشو ارومیه:

آبشار زیبایی در نزدیکی دریاچه مارمیشو وجود دارد که در مسیر رودخانه نازلوچای واقع است و به اسم آبشار مارمیشو معروف است بنابراین می توانید در کنار اتراق و بازدید، از این آبشار زیبا نیز دیدن نمایید این آبشار زیبا فصلی میباشد و در فصلی که بارندگی زیاد است از بین صخره های کوه های اطراف رودخانه نازلو چای به آن میریزد.

 

دریاچه مارمیشو

 

میسر دسترسی به دریاچه مارمیشو ارومیه :

از حاشیه رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه مسیر شما عبور می کند و در بین راه از روستاهای بانی ، هلانی و پسان می گذرید آنگاه به روستای زیبای مارمیشو می رسید مسیر جاده چنان زیبا است که دیدگان هر گردشگری را مجذوب خود میکند این جاده در دره ی زیبای واقع است که خود دارای منظره کوهستانی خاصی می باشد.
همین که در روستای مارمیشو زیارتگاه پیر خراسانی را پیدا کردید و مسیر سنگلاخی را که بسیار زیبا است ادامه دادید می توانید به دریاچه مارمیشو برسید .

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 16 بهمن 1398 14:07