18 فروردين 1397

پل معلق‌ مشگین شهر در اردبیل

4377 دفعه

آشنایی با پل معلق مشگین شهر | اولین پل معلق ایران

آن چه که در گوشه ای از طبیعت زیبای مشگین شهر اردبیل انتظارمان را می کشد پلی معلق است که بر روی رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین شهر قرار گرفته است. عبور از روی این پل می تواند به فراموش نشدنی ترین هیجان زندگی تان تبدیل شود. این پل ۲ متر عرض و با توجه به تعداد روزهای سال، ۳۶۵ متر طول دارد و به عنوان طولانی ترین پل معلق خاورمیانه شناخته می شود. احداث آن در ارتفاع 80 متری باعث شده تا به گذرگاهی سرشار از هیجان بدل شود و طرفداران بسیاری از سنین مختلف پیدا کند. پل معلق مشکین شهر با جابه جایی افقی 2 متر و دید فرودست پارک جنگلی و فرادست قله سبلان هیجانی به اندازه‌ی سوار شدن بر ترن هوایی را به عابران القا می‌کند. امنیت این پل بر اساس ‌آیین نامه‌های جهانی تعریف شده است، به طوری که در روزهای تعطیل حدود 3 هزار نفر از آن عبور می‌کنند.

پل معلق مشکین شهر نخستین پل معلق تفریحی ایران به شمار می رود و ایده ساخت آن توسط مهندس گنجعلی بیگ مطرح شده است. او با توجه به زیبایی چشم نواز دره سرسبز این منطقه و با الهام از پل کاپیلانوی ونکوور کانادا اقدام به طراحی این پل کرد و چنین شاهکاری را به وجود آورد.

این پل در تاریخ بیست و ششم اردیبهشت سال 1394 با حضور آقای مسعود سلطانی فر- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران- رونمایی شده و توانسته به یکی از جاذبه های پرطرفدار اردبیل تبدیل شود.

پل معلق مشگین شهر

مشخصات فنی پل معلق مشگین شهر

این پل 2 متر عرض، 365 متر طول و 80 متر از کف دره خیاوچایی ارتفاع دارد و بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی بوده و در زمینی به مساحت 130 هکتار و با هزینه ای بالغ بر 400 میلیارد ریال احداث شده است. ارتفاع دکل پل 21 متر و عمق فونداسیون کابل 12 متر با کابل های 70 میلی متری فولادی است

در ساخت عرشه پل از مواد پلیمری و کامپوزیتی طرح چوب با مقاومت بالا در مقابل رطوبت و حریق و ضربه و فشار به همراه صاعقه گیر و بادسنج و سنسورهای کنترل حرکتی و دمپرهای خنثی کننده رزونانس استفاده شده است.این پل با جابه جایی افقی 2 متر و دید فرودست پارک جنگلی و فرادست قله سبلان هیجانی به اندازه ترن هوایی به گذرندگان القا می کند. امنیت این پل با استانداردهای جهانی تطبیق یافته است به طوری که در روزهای تعطیل 3 هزار نفر از آن عبور می کنند. این پل در مدت 9 ماه توسط دو مهندس به نام های محمود گنجعلی بیک و علی گنجعلی بیک احداث شده است.

دیدنی ها و تفریحات پل معلق مشگین شهر

1 - عبور از روی پل | اوج هیجان در عبور از روی شیشه

شنیدن ارتفاع 80 متری این پل کافیست تا بسیاری از قدم گذاشتن بر روی آن منصرف شوند؛ اما اگر دل به دریا بزنید و به این سازه اعتماد کنید می توانید در میان دره ای سرسبز قرار گیرید که رودخانه ای در میان آن جریان دارد. در اینجا می توانید از تماشای مناظر اطراف در کنار قامت شکوهمند سبلان لذت ببرید و تصاویری به یاد ماندنی را در گوشه ذهن تان ثبت کنید. 

از همان قدم اول از میان درزهای باریکی که زیر پای تان قرار دارد می توانید سرسبزی دره را ببینید؛ اما اوج هیجان عبور از روی این پل زمانی است که به قسمت شیشه ای آن می رسید. حالا می توانید قدم بزنید و از منظره حیرت انگیزی که در زیر پاهای تان می بینید شگفت زده شوید. اینجا نقطه اوج هیجان این پل است پس تا می توانید از آن لذت ببرید.

2 - تماشای رودخانه خیاوچای از فراز پل

خیاوچای نام رودخانه ای در شهرستان مشگین شهر و از سرشاخه های مهم رودخانه قره سو است. پل معلق مشگین شهر بر فراز این رودخانه قرار گرفته و از روی دره ای می گذرد که این رودخانه در میان آن جریان دارد. رودخانه خیاوچای یا خیوچای از ارتفاعات هزار میخ، آیی قاری، دلی آلی، جنوار داغی سرچشمه می گیرد و و پس از طی کردن دره موئیل به قره سو می پیوندد. این رودخانه مهم ترین زیستگاه ماهی قزل آلای خال قرمز در استان اردبیل است و اهمیت به سزایی دارد.

3- زیپ لاین پل معلق مشگین شهر | یک تیر و دو نشان

همه هیجان پل مشگین شهر در عبور از آن و گذر از قسمت شیشه ای پل خلاصه نمی شود. کمی آن طرف تر از پل، امکان تفریحی هیجان انگیز به نام زیپ لاین فراهم شده تا بازدید کنندگان لذت بیشتری را در این سفر تجربه کنند.

زیپ لاین یک سرگرمی سرشار از هیجان است که امروزه طرفداران بسیاری به ویژه در میان جوانان دارد. از این تفریح به عنوان یک ورزش جدید یاد می شود که منشا آن به وسیله حمل و نقل در بعضی کوه های آمریکای مرکزی و جنوبی باز می گردد. در این نواحی، افراد برای رفتن از یک کوه یا تپه بزرگ به قسمتی دیگر، از یک کابل و آویزان شدن به آن استفاده می کردند.

حالا شما نیز می توانید در کنار پل معلق مشگین شهر این هیجان را نیز تجربه کنید و از روی دره ای عمیق بگذرید. پس از آنکه به پایان راه رسیدید می توانید با عبور از روی پل دوباره به نقطه شروع بازگردید و با یک تیر دو نشان را بزنید.

4 - مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی | فرصتی برای خوشگذرانی بیشتر

پل معلق مشگین شهر در بخشی از یک مجموعه گردشگری به نام منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی که با نام نور سبلان نیز شناخته می شود، قرار دارد که به عنوان بزرگترین پروژه گردشگری استان اردبیل از آن یاد می کنند. این مجموعه امکانات مختلفی را در بر دارد که هر یک می توانند رنگی متفاوت به سفر شما ببخشند و گشت و گذارتان را کامل کنند. این امکانات عبارتند از: تالارهای پذیرایی، سوییت‌های اقامتی، ورزش‌های هوایی، اسب و دوچرخه سواری، رستوران گردان و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی. 

پل معلق مشگین شهر

اطلاعات تفریحات مجموعه

پاراگلایدر: پنج شنبه و جمعه ها در دسترس است و هزینه های آن به دلیل خصوصی بودن این بخش متغیر است.

سایت بالن سواری: غیر فعال

هارد سافت (پرش از ارتفاع بر روی تشک بادی): 20000 تومان برای دو پرش

اسب سواری: از 15000 تومان بسته به زمان سفر

دوچرخه سواری: از 10000 تومان بسته به زمان استفاده و زمان سفر

5 - پارک جنگلی مشگین شهر

این پل معلق هیجان انگیز بر روی پارک جنگلی مشگین‌ شهر واقع شده و بخشی از این پارک نیز محسوب می شود. این پارک با وسعت ۳۰۰ هکتار در کناره غربی رود خیاوچایی و به موازات آن در بالا دست رودخانه قرار گرفته و شکلی تقریبا بیضوی به طول ۵ کیلومتر دارد. وجود تفرجگاه، شهربازی، زمین اسکیت و آبشار مصنوعی در ورودی پارک زیبایی و جذابیت آن را دوچندان کرده و گردشگران در اکثر فصول سال در آن مشاهده می شوند. یکی از تفریحات این پارک، سوار شدن بر ماشین های قدیم و گشت و گذار است که توجه برخی گردشگران را به خود جلب می کند.

6 - پیک نیک و عکاسی

برای ثبت خاطره ای ماندگار از این پل معلق، عکاسی از آن را فراموش نکنید و تصاویری از خودتان و همراهان تان نیز ثبت کنید تا ماندگارترین یادگاری را با خود از این سفر به همراه ببرید.

اطراف پل معلق و در مجموعه گردشگری آن فضاهای مناسبی برای به راه انداختن یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه وجود دارد پس برای خلق لحظات خوش وسایل و خوراکی های مورد نیاز را فراموش نکنید.

پل معلق مشگین شهر

امکانات و اقامت در مشگین شهر

در سفر به پل معلق مشگین شهر به راحتی می توانید امکانات اقامتی را برای خود فراهم کنید. هتل ها و مهمان سراها و خانه های محلی گزینه های خوبی برای شما هستند و در عین حال می توانید به کمپینگ و اقامت در چادر نیز بیندیشید تا خاطره ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.

همانگونه که اشاره کردیم، این پل در قسمتی از یک منطقه نمونه گردشگری واقع شده است که امکاناتی همچون تالارهای پذیرایی، سوییت‌های اقامتی، ورزش‌های هوایی، رستوران گردان و بازارچه صنایع دستی، شهربازی و ...را در خود دارد.

بهترین فصل سفر به مشگین شهر

در هر زمانی می توانید راهی پل معلق مشگین شهر شوید اما بهترین زمان برای انجام این کار اوایل بهار تا اوایل پاییز است.

بهار و تابستان: در این فصول آب و هوای معتدلی در منطقه حکمفرماست و خبری از گرمای سخت تابستانی نیست.

پاییز و زمستان: به دلیل کوهستانی بودن منطقه در این دو فصل، سرمای هوا می تواند آزار دهنده باشد.

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش در یکشنبه, 13 مرداد 1398 15:27
محتوای بیشتر در این بخش: جنگل فندقلو در اردبیل »