08 مهر 1402

صفر تا صد سفر با قطار تهران کربلا

320 دفعه

سفر زیارتی به کربلا یکی از آرزوهای بسیاری از شیعیان در ایران است. اما سؤال اصلی این است که آیا امکان سفر به کربلا با قطار وجود دارد؟ هزینه‌ی آن چقدر است؟ در این مقاله به بررسی جزئیات سفر قطار تهران کربلا و نرخ بلیط آن می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنم همراه ما باشید تا در پایان، به پاسخ تمام سؤالات و ابهامات خود برسید.

 اهمیت سفر به کربلا

کربلا یکی از مشهور‌ترین و مقدس‌ترین شهر‌های دنیا برای مسلمانان شناخته می‌شود، کربلا به دلیل وجود مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) هر ساله زائران زیادی را به خود جذب می‌کند. عزاداری و راهپیمایی حسینی در روز‌های محرم و صفر، به ویژه روز‌های تاسوعا، عاشورا و اربعین از بز‌رگ‌ترین تجمعات شیعیان و مسلمانان در سراسر جهان شناخته می‌شود.

سفر با قطار تهران کربلا

آیا می‌توان با قطار به کربلا رفت؟

با توجه به اعلام مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران اکنون امکان سفر به کربلا با استفاده از قطار وجود دارد. پروژه خط ریلی شلمچه به بصره که ایران را به کربلا متصل می‌کند، به بهره‌برداری رسیده است. بر اساس این اعلام، سفر از تهران به کربلا به صورت ترکیبی انجام می‌شود. ابتدا با استفاده از قطار چهار ستاره، مسافران از تهران تا شلمچه سفر می‌کنند. سپس در مسیر ۳۰ کیلومتری بین شلمچه و بصره از اتوبوس استفاده می‌شود. در نهایت، با استفاده از قطار عراقی، مسافران از بصره به کربلا سفر می‌کنند. این پروژه اهمیت زیادی برای زائران و تجار ایرانی دارد و اکنون امکان سفر مستقیم به کربلا با استفاده از قطار وجود دارد.

مدت زمان سفر قطار تهران کربلا

با توجه به شرایط فعلی، مدت زمان طی مسیر قطار از تهران به کربلا تقریباً ۱۸ ساعت است. اما برای رسیدن به مقصد نهایی، مسافران باید از چندین مرحله عبور کنند. ابتدا، برای تشریفات گذرنامه، مسافران باید حدود ۲ ساعت وقت بگذارند. این شامل مراجعه به مراکز مربوطه، تکمیل فرم‌ها و هرگونه پروسه‌های مورد نیاز برای دریافت گذرنامه است.

سپس پس از اخذ گذرنامه، باید حدود ۳۰ کیلومتر از طریق اتوبوس تا بصره سفر کنند، این مرحله ممکن است حدود ۱ ساعت زمان ببرد. بعد از رسیدن به بصره، نیز باید حدود ۸ ساعت را با اتوبوس از بصره تا کربلا سفر کنند. این مسیر شامل عبور از جاده‌ها و مسیرهای مختلف است و ممکن است بسته به شرایط راه‌ها و ترافیک، زمانی بیشتر یا کمتر از این مقدار برده شود.

هزینه بلیط تهران کربلا

هزینه سفر به کربلا یا قیمت بلیت‌های تهران کربلا بسته به نوع واگن و تعداد تخت‌های هر واگن متغیر است. قیمت‌ها در بازه‌ای بین ۹۶۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و چهارصد هزار تومان قرار دارد. این قیمت‌ها توسط شرکت راه‌آهن تعیین شده است.

  • قیمت بلیط قطار‌های اتوبوسی از تهران به کربلا: ۹۶۰ هزار تومان
  • قیمت قطارهای اتوبوسی VIP از تهران به کربلا: ۱/۱۰۰/۰۰۰ تومان
  • قیمت بلیط قطارهای ۴ تخته از تهران به کربلا: ۱/۴۰۰/۰۰۰ تومان

راه‌های مختلف برای رزرو تور کربلا

  • رزرو تلفنی:‌ شما می‌توانید با تماس با آژانس‌های مسافرتی که تور کربلا را برگزار می‌کنند، این تور را تلفنی رزرو کنید. در این روش، با کارشناسان آژانس تماس می‌گیرید و پس از دریافت مشاوره و اطلاعات لازم، تور مورد نظر خود را خریداری می‌کنید.
  • رزرو حضوری: برای رزرو حضوری، می‌توانید به دفتر آژانس‌های مسافرتی که تور کربلا را برگزار می‌کنند، مراجعه کنید. در این روش، با ملاقات کارشناسان آژانس، مراحل رزرو تور را انجام داده و تور مد نظر خود را خریداری می‌کنید.
  • رزرو آنلاین: از طریق سایت‌های اینترنتی که تور کربلا را ارائه می‌دهند، می‌توانید به صورت آنلاین و با استفاده از درگاه پرداخت، تور مورد نظر خود را رزرو کنید. در این روش، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به تور را مشاهده کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس با انتخاب تور مد نظر، رزرو آنلاین را انجام دهید.

قطار تهران کربلا

مراحل سفر با قطار تهران کربلا

سفر با قطار تهران کربلا چند مرحله مختلف دارد، بعد از رزرو بلیط شما از تهران با قطار وارد مرز شلمچه می‌شوید در شلمچه از قطار پیاده شده و یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره طی خواهید کرد. سپس دوباره در بصره سوار قطار شده و ادامه مسیر را در این قطار تا به کربلا طی می‌کنید. پس شما در تین سفر با سه مرحله کربلا به شلمچه، شلمچه به بصره و بصره به کربلا مواجه هستید.

مزایای سفر تهران به کربلا با قطار

از مزایای سفر با قطار تهران کربلا می‌توان هزینه کمتر نسبت به بلیط اتوبوس، راحتی و آسایش بیشتر در سفر، عدم نیاز به ترافیک و زمان صرف شده در جاده، امکان استفاده از امکانات رفاهی و خدمات درون قطار، امکان تماشای چشم‌اندازهای زیبا در طول مسیر، کاهش خستگی و استرس سفر با قطار،  امکان انجام کارهای شخصی و مطالعه در طول سفر، وجود ایستگاه‌های متعدد برای استراحت و خرید نیازمندی‌ها، تجربه متفاوتی از سفر با وسیله نقلیه متحرک و امکان ساختن خاطرات و تجربه‌های جدید در سفر را نام برد.

نکات سفر تهران به کربلا با قطار

۱- چه کسانی نباید تور اربعین با قطار را رزرو کنند؟

اگر شما یکی از زائرانی هستید که فرزند خردسال یا سالمندی را همراه دارید، در نظر داشته باشید که تور اربعین با قطار ممکن است برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند. این مسیر طولانی است و گرمای هوا ممکن است باعث آزار و اذیت آن‌ها شود. بنابراین، بهتر است در نظر داشته باشید که در صورت نیاز به مراجعه به کربلا، از روش‌های دیگری مانند هواپیما استفاده کنید که راحت‌تر و سریعتر هستند. این موضوع به خصوص برای کسانی که به بیماری‌های سخت و دیابت مبتلا هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۲- حرکت قطار چه روزهایی است؟

قطارهایی که برای تور اربعین بین تهران و کربلا عمل می‌کنند، در روزهای سه‌شنبه و شنبه حرکت می‌کنند. همچنین، برگشت از عراق نیز در روزهای سه‌شنبه و شنبه انجام می‌شود. برای برنامه‌ریزی بهتر و اطمینان از حضور در زمان مقرر، توصیه می‌شود قبل از رزرو بلیط، روزهای حرکت و برگشت قطار را در نظر بگیرید.

۳- ظرفیت قطار چقدر است؟

قطار تهران کربلا با واگن‌های ۴ تخته فقط به اندازه ۳۵۰ مسافر ظرفیت دارد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ارائه شده، در حال حاظر امکان سفر زیارتی با قطار تهران کربلا برای مسافران وجود دارد و هزینه بلیط آن بسته به شرایط رفاهی و خدمات ارائه شده در قطار تعرفه متفاوتی دارد.

آخرین ویرایش در پنج شنبه, 23 آذر 1402 10:23