26 فروردين 1397

معبد لوط بالی

4732 دفعه

بالی یکی از جزایر اندونزی است؛ کشوری که گوشه گوشه اش دنیایی حرف برای گفتن دارد.در کشور اندونزی ، بسیاری از مردم مسلمان و پیرو دین اسلام هستند اما در جزیره بالی تنها درصد کمی از مردم از این دین پیروی می کنند و اکثراً مردم هندویسم هستند از همین جهت پیروان این دین معبدهای زیادی را احداث کرده اند که معبد لوط از جمله آنهاست که به دلیل زیبایی ها و موقعیت خوبی که دارد بسیار مشهور شده است و در طول سال گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. در سال های اخیر به دلیل پیشرفت صنعت توریست در بالی مهاجران اروپایی و استرالیایی زیادی به این شهر رفته و در آن مشغول به کار شده اند و همین امر موجب ازدیاد روز افزون محبوبیت بالی در نزد جهانیان شده است.
به دلیل آب و هوای خوب و مناظر بکر و دیدنی این شهر ایرانیان هم مشتاق به گردش و تفریح در بالی شده اند، ما هم تصمیم داریم به یکی از پر طرفدار ترین مکان های دیدنی این شهر یعنی معبد تانالوت برویم؛ جایی که امکان ندارد کسی به بالی برود و از دیدن آن صرفه نظر کند. معبدی زیبا در میان آب های خروشان...


معبد تانالوت (Tanah Lot) که با نام معبد لوط هم شناخته می شود در 40 کیلومتری شهر بالی بر روی تخته سنگی بزرگ در میان آب های اقیانوس هند قرار گرفته است و با پلی از جنس سنگ های مرجانی به طول 20 متر به ساحل وصل می شود، این معبد یکی از معابد 7 دریای بالی به حساب می آید اما در میان آن ها تنها معبدی است که به رویایی ترین مکان برای عکاسی تبدیل شده است.
از شگفتی های معبد لوط این است که در زمان هایی که آب اقیانوس بالا می آید، تخته سنگی که معبد روی آن قرار دارد تا مقدار زیادی زیر آب می رود و گردشگران نمی توانند به داخل معبد بروند. تنها زمان هایی که اقیانوس آرام و سطح آب پایین است توریستان اجازه ی ورود به آن را پیدا می کنند.
لوت یا لوط به معنای خشکی در میان آب است و تانا هم نام مکانی است که معبد لوط در آن قرار گرفته است به همین دلیل این معبد با نام تانا لوت شناخته می شود.
این مکان یکی از مهم ترین مراکز توریستی بالی می باشد، معبدی باستانی متعلق به هندوها که در ساحل کناری آن مرکزی برای تفریح و خوش گذرانی توریستان وجود دارد، این تفریگاه امکاناتی مانند رستوران، فروشگاه، پارک مرکزی و مکانی برای برپایی مراسم رقص و پای کوبی دارد.
معبد لوط در روستایی به نام برابان ( Beraban ) در 20 کیلومتر منطقه ی کوتا قرار گرفته است.


تاریخچه و داستان ساخت معبد:

گفته می شود در حدود قرن پانزدهم میلادی (سال 1489) فردی به نام دنگ هیانگ نیارتا (Dang Hyang Nirartha) در حال پیمودن سواحل جنوبی بالی تخته سنگی را می بیند، همان صخره ای که امروزه معبد لوط روی آن قرار دارد. او بر فراز این صخره می رود و کمی استراحت و با ماهیگیران منطقه صحبت می کند و می گوید دوست دارد بنایی بر روی این صخره بسازد. دنگ هیانگ یک شب کامل را بر روی این صخره به سر می برد و در رویاهایش غرق می شود.
سر انجام نیارتا شروع به ساخت معبدی هندو برای پرستش خدای دریا بر روی این صخره می کند که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم بالی شناخته می شود و حدودا سه میلیون گردشگر سالانه از این معبد بازدید می کنند.
این معبد یکی از معابد هفت دریا در اطراف سواحل بالی است ، و هر یک از معابد هفت دریا بعد از تاسیس شدن در امتداد سواحل جنوب غربی قرار دارند.بالیایی ها معتقد هستند که مار دریا ، مار غول پیکری است که نگهبان معبد است و روح های خبیث و مزاحم را دور می کند و از معبد محافظت می کند.
گردشگران بعد از گذشتن از یک بازار پوشاک و سوغاتی های بالیایی ها به این معبد می رسند.

آخرین ویرایش در یکشنبه, 17 شهریور 1398 15:48
محتوای بیشتر در این بخش: شهر دیدنی اوبد در بالی »