03 ارديبهشت 1397

ازبکستان

2144 دفعه

ازبکستان (ازبکی: O‘zbekiston، به سیریلیک : Узбекистан ) کشوری است در آسیای مرکزی محصور میان کشورهای قزاقستان در غرب و شمال ، قرقیزستان و تاجیکستان در شرق و افغانستان و ترکمنستان در جنوب. واژه ازبکستان از دو بخش ازبک و ـستان تشکیل شده که به معنای سرزمین ازبک‌ها است.


ازبکستان در آسیای مرکزی و در کنار جاده ابریشم، شامل شهرهای باستانی و تاریخی زیادی است .
پایتخت ازبکستان تاشکند است و جمعیت 31 میلیونی آن به زبان ازبکی و پارسی بخاری صصبت می کنند.
دو شهر مهم تاجیک‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستان شهر های بخارا و سمرقند هستند.
بیشتر مردم بخارا تا امروز نیز به زبان فارسی با گویش ویژه آسیای مرکزی که امروزه به زبان فارسی تاجیکی معروف شده حرف می‌زنند که برخی منابع میزان فارسی‌زبانان شهر بخارا را 90درصد هم ذکر کرده‌اند.

راهنمای سفر به ازبکستان

اطلاعات کلی:


مساحت خاک این کشور : ۴۴۷٬۴۰۰ کلیومتر مربع است (پنجاه و ششمین کشور از نظر وسعت).
نام رسمی: جمهوری ازبکستان
موقعیت جغرافیایی: نیمکره شمالی ، شمال آسیا ، در شمال منطقه خاورمیانه
شهر های مهم: سمرقند،نمنگان،اندیجان،بخارا
پایتخت ازبکستان: تاشکند
زبان و خط: ازبکی; خط: لاتین ، سیریلی
پول رایج: سوم = ۱۰۰ تیجین
دین: اسلام (سنی)

دریافت ویزا برای سفر به تایوان:


کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند باید قبل از سفر اقدام به دریافت ویزا ی ازبکستان نمایند ، شخص مسافر و یا وکیل و نماینده ( آژانس های مسافرتی) مسافر می توانند جهت اخذ ویزا این کشور اقدام نمایند.
( جهت دریافت ویزا توریستی نیازی به مصاحبه با شخص مسافر نیست ولی برای ویزا های تجاری و کاری قوانین متفاوت می باشد ).


آب و هوا


آب وهوای قاره ای وخشک، با زمستانهای کوتاه و ملایم، از ویژگیهای ازبکستان است. کوههای جنوبی این کشور، از جهت تولید برق و آبیاری زمینهای زیر کشت، اهمیت فراوانی دارند .غرب ازبکستان پست و عمدتا بیابانی است. ازبکستان آب و هوای گرم و تنوع دمایی دارد که مشخصه آن تابستانهای داغ و بارندگی کم است. تنها در کوهها بیش از 500 میلی متر باران در سال می بارد.


نقاط دیدنی

آرامگاه اسماعیل سامانی • آرامگاه چهاربکر • آرامگاه شاه زنده • بازار سمرقند • خیوه • رصدخانه الغ‌بیگ • ریگستان • سنگ‌نگاره‌های قوش‌چنار • شهر کهن هزاراسپ • کاروانسرای رباط ملک • مسجد بی‌بی‌ خانم • موزه سمرقند.

راهنمای سفر به ازبکستان


بازارهای تاشکند:


مجموعه بازارهای تاشکند را میوه بازار می گویند و میوه بازارهای تاشکند از قرار بازار اولای در منطقه یونس آباد و فراهادسکی در خیابان فرهاد و نایف در نزدیکی راه آهن از جمله جاهای دیدنی می باشند.

هزینه خورد و خوراک


در این کشور به طور کلی قیمت غذا و خورد و خوراک نسبتا ارزان است. با ۵ دلار می توانید در رستوران های ارزان قیمت غذایی مناسب میل کنید و برای غذاهای فست فودی هم باید حدود ۲٫۵ دلار پول خرج کنید

هزینه حمل و نقل

در این شهر می توانید به طور کلی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسیبرای رفت و آمد استفاده کنید.
تاشکند دارای 5 خط اصلی متروی قدیمی می باشد و در ایستگاههای مرکزی شهر روی دیوارها کنده کاری و مجسمهای زیبای شیرین و فرهاد و لیلی و مجنون که با خط سیریلیک روی آنها نوشته شده است و لوسترهای قدیمی آویز جلوه گری مینماید.
هزینه بلیط یک طرفه رفت و آمد حمل و نقل عمومی ۰٫۲ دلار است. هزینه ورودی تاکسی ۱ دلار و هر ۱ کیلومتر ۰٫۲۵ دلار به آن اضافه می شود

آخرین ویرایش در شنبه, 06 مهر 1398 15:44