18 مرداد 1402

پارک ملی دریاچه پلیتوایس درکرواسی

3294 دفعه

پارک ملی دریاچه پلیتوایس در کشور کرواسی، از مشهورترین جاذبه های توریستی جهان است و قدیمی ترین و معروف­ترین پارک ملی در کرواسی است. مناظر کوهستانی و دریاچه­هایی که به دلیل وجود مواد معدنی از رنگ لاجوردی به سبز و از خاکستری تا آبی دائما در حال تغییر هستند توصیف کننده پارک می­باشند. این پارک در سال 1949 ثبت ملی و در سال 1979 به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.
پارک ملی دریاچه پلیتوایس در نزدیکی مرز بوسنی هرزگوین به وسعت 300 کیلومتر می­باشد که 75% آن جنگل است. تفاوت ارتفاع زیادی در زمین پارک وجود دارد و بلندترین آبشار این پارک ولیکی اسلپ با 70 متر ارتفاع می باشد.
دریاچه های پلیتوایس تقریبا در بین شهر پایتختی زاگرب و شهر ساحلی زادار در اعماق جنگلی که محل زندگی خرس ها، گرگ ها، آهوهای کوهی، گرازهای وحشی و گونه های نایابی از پرندگان می باشد؛ مجموعۀ 16 دریاچۀ بهم پیوسته به صورت پلکانی که توسط یک سری آبشار به یکدیگر متصل شده اند و طبیعت باشکوه و منحصر به فرد زیبایی را ایجاد کرده­اند. این درحالیست که زنجیره ی دریاچه ها به بیش از 8 کیلومتر می رسد و دریاچه‌ها روی‌هم‌رفته 217 هکتار از سطح زمین را می‌پوشانند.
هرساله بیش از 1 میلیون گردشگر از این پارک دیدن می‌کنند در طول فصل اصلی گردشگری، پارک پر از بازدید کننده است. مسیرهای راهپیمایی متعددی وجود دارند و عبور از پارک ۴ ساعت و نیم به طول می­انجامد. سفرهای با قایق منجر به کشف دریاچه تمیز بلورین و تماشای هرآنچه در زیر آب است، می­گردد.
آب‌وهوای این منطقه معتدل کوهستانی است تفاوت ارتفاع بین کوه‌های اطراف و پارک حدود 912 متر است. بارش برف از اواسط پاییز تا اواخر زمستان ادامه دارد و در این مدت دریاچه یخ‌زده است. همچنین انواع گونه های گیاهی و جانوری، انواع پروانه، پرنده و خفاش در پارک وجود دارند.
پارک ملی دریاچه پلیتوایس درکرواسی

آخرین ویرایش در شنبه, 21 مرداد 1402 16:05