12 اسفند 773

معبد پارتنون در یونان

3609 دفعه

در سفر به  یونان  حتما از معبد پارتنون هم دیدن کنید، این ساختمان سفید باشکوه قرن‌هاست بر فراز تپه‌ای در «آکروپلیس»، در نزدیکی شهر آتنِ با زیبایی‌ تمام ایستاده است. معبد پارتنون پرستشگاه یکی از الهه‌های یونان به نام آتناست (الهه عقل و زیبایی زنانه) که در قرن ۵ قبل از میلاد توسط مردم آتن ساخته شده این معبد مهمترین بنای باقیمانده از یونان باستان است و غالباً به عنوان اوجی در پیشرفت دوره معماری دوریک شناخته می‌شود.

از نظر معماری، پارتنون به سبک دورستونی ساخته شده‌است.مهمترین ویژگی معبد پارتنون حاشیه ایست که بدور دیوار خارجی بدنه اصلی معبد قرار دارد و گفته می شود که برای پرستش آتنا، هر سال در جشنی که بمناسبت میلاد او برپا می شده، یک دختر غیرآتنی را برای او قربانی می کرده اند.
مجسمه‌هایی که در تزیین این بنا استفاده شده است یکی از مهمترین بخشهای هنر یونانی است و سمبلی از یونان باستان و دموکراسی آتنی است و یکی از بزرگترین مقبره‌های فرهنگی دنیاست. پس از فتح آتن توسط ترک های عثمانی این معبد به کلیسایی مسیحی و در اوایل دهه ۱۴۶۰ به مسجدی با یک مناره تبدیل شد.
‌با وجود باد، باران، تابش آفتاب و اتفاق‌هایی که در طول زمان باعث فرسایش این ساختمان شده‌اند، هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده و این باقی مانده‌ها، آن‌قدر جذاب و زیبا هستند که هر سال عده زیادی را برای تماشای این ساختمان به یونان و شهر آتن می‌کشانند.

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش در شنبه, 17 خرداد 1399 13:44
محتوای بیشتر در این بخش: جزیره رمانتیک سنتورینی در یونان »