22 فروردين 1397

باغ دولت آباد یزد

3479 دفعه

باغ دولت آباد یکی از باغهای بزرگ ایران در یزد است . این باغ با مساحتی درحدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغ‌های با درختان انار و انگور و… باگل‌های فراوانی زینت بخش محیط بوده‌اند. باغ دولت‌آباد از باغ‌های قدیمی شهر یزد در کشور ایران و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان می‌باشد. عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان می­باشد.
باغ دولت‌آباد توسط محمد تقی خان معروف به (خان بزرگ) در اواخر دوره افشاریه و درسال ۱۱۶۰ ه. ق احداث گردید. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتررا احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد رساند و سپس دارالحکومه (مجموعه حکومتی) خود را بنا کرد.
باغ دولت‌آباد، باغ فوق العاده زیبایی است با معماری بی‌نظیر که از سرچشمه‌های قناتی در فرسنگ‌ها دورتر تغذیه کرده و نگین سبزی در دل کویر را هویدا کرده است. در اصلی باغ دولت آباد در خیابان شهید رجایی قرار گرفته ‌است و در دیگری که در بلوار دولت آباد قرار دارد..
عناصر تشکیل دهنده باغ دولت آباد عبارتند از چند عمارت شامل: عمارت تالار آیینه، عمارت بادگیر، عمارت حرمخانه یا حرمسرا، عمارت تهرانی، عمارت سردر، عمارت بهشت آیین، عمارت مستخدمین یا خانه ی خدم و حشم و آشپزخانه ها و دیوان خانه به شکل مثمن، ساباط، آب انبار، درشکه خانه، اصطبل تابستانه و زمستانه و همچنین دارای قنات، حوض ها و جداول آب متعدد در فضای باغ است.

 

برای مشاهده مطالب و تصاویر گردشگری به  کانال راهنماسفر مراجعه کنید.

 

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 16:15